اخبار

صدور بیش از ۳۰ هزار مجوز مشاغل خانگی در خراسان شمالی

خراسان شمالي

۱۴۰۰/۰۲/۱۳

خلاصه خبر

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی از صدور ۳۰ هزار و ۹۲۲ مجوز مشاغل خانگی در این استان از سال ۹۰ تاکنون خبر داد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خراسان شمالی، محمد اربابی، معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهارکرد: بیشتر مجوزهای صادر شده برای توسعه مشاغل خانگی در این استان در رشته های دوخت لباس، قالی بافی، گلیم بافی و پرورش دام سبک بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه روند صدور مجوز برای تعدادی از رشته های مشاغل خانگی سخت و طولانی بود، افزود: اما اخیرا دستورالعملی صادر شده با با هماهنگی دانشگاه های علوم پزشکی، روند صدور این مجوز تسهیل و زمان آن کوتاه تر خواهد شد.

اربابی ادامه داد: بیشتر این رشته ها در زمینه صنایع غذایی بوده است.

وی تصریح کرد: این امر موجب می شود تا تمایل برای حضور زیادتری از افراد برای راه اندازی آن مشاغل فراهم شود.

به گفته اربابی آماده سازی و بسته بندی پیاز سرخ شده، آماده سازی و بسته بندی ترخینه، بسته بندی ادویه ساییده نشده و ... از جمله رشته های مشاغل خانگی هستند که صدور مجوز برای آن ها تسهیل شده است.

گفتنی است صدور مجوزهای مشاغل خانگی از ابتدای سال ۹۰ ، پس از ابلاغ قانون و دستورالعمل اجرایی مربوطه اطلاع رسانی گسترده از طریق رسانه های محلی و دستگاه های اجرایی در سطح صف و ستاد آغاز شد.

مطابق قانون، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید ویا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود.

بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، رشته های مشاغل خانگی به تعداد ۳۲۵ رشته شغلی در حوزه های صنایع دستی، فرش، کشاورزی، دامپروری، خدمات، تولیدی صنعت و فناوری اطلاعات(IT ) است.

انتهای پیام