اخبار

اقتصاد سپید از دل سیاه چادرهای عشایری

خراسان شمالي

۱۴۰۰/۰۲/۱۳

خلاصه خبر

یک بار دیگر صدای اصالت و فرهنگ غنی عشایر خراسان شمالی طنین انداز شده است و دوباره زنان عشایر دست به کار شده اند.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خراسان شمالی به نقل از خبرگزاری ایسنای استان، عشایر هر کجا که باشند با تولید، کار و تلاش عجین شده اند؛ کارگاه هایی برای ساخت خانه دوباره در خراسان شمالی راه اندازی شده اند و ارزان ترین خانه هایی که می شود ساخته شود در این کارگاه های کوچک ساخته می شود.

سیاه چادر، خانه های عشایری، خانه هایی که صفر تا ۱۰۰ آن توسط زنان عشایری تولید می شود مدتی است که تولید این هنر به دست فراموشی سپرده شده بود و جای آن را چادرهای بزرنتی گرفته بود اما جلوی ضرر را هر وقت که بگیریم منفعت است و حال دوباره عشایر استان دست به کار شده اند تا سیاه چادرهای مورد نیاز خود و حتی سایر نقاط را تولید کنند.

طاهری رئیس اداره عشایری شهرستان اسفراین در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه یک شرکت کارآفرینی در این شهرستان سفارش تولید ۵۰۰ تخته سیاه چاد را دریافت کرده است، گفت:  در حال حاضر ۳۰ تخته چادر توسط جمعیت عشایری این شهرستان در حال تولید است.

وی با بیان اینکه این شرکت کارآفرینی چادرهای بافته شده را برای یک سرمایه گذار اصفهانی تولید می کند،گفت: تعدادی از این سیاه چادرها توسط این سرمایه گذار به کشور ژاپن و کشورهای حاشیه خلیج فارس ارسال می شود و تعدادی نیز در داخل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عشایر متقاضی سیاه چادر هستند، اظهارکرد: چند سالی بود که چادرهای برزنتی جایگزین سیاه چادر شده بودند اما به علت اینکه این چادرهای کارآیی سیاه چادرها را نداشتند، دوباره عشایر متقاضی این چادرها بودند.

این مقام مسئول بیان کرد: بالار فتن قیمت سیاه چادرها موجب شده بود که عشایر مجبور شوند تا چادرهای برزنتی را خریداری کنند.

به گفته وی در حال حاضر قیمت سیاه چادرهای بافته شده به ۹ میلیون توماهن رسیده است.

مدیر اداره عشایری شهرستان اسفراین گفت: سیاه چادرها توسط موی بز که از استان سمنان تهیه می شود، بافته می شود.

محمدرضا قلی پور مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی نیز در ادامه با اشاره به سفر مقام معظم رهبری و اختصاص اعتبار برای سیاه چادرهای فرسوده عشایری استان گفت: طی سفر مقام معظم رهبری پنج هزار تخته سیاه چادر به عشایر این استان اختصاص یافت.

وی افزود: اما در آن زمان به علت اینکه هم قیمت سیاه چادر بالا بود و از سوی دیگر در استان نیز وجود نداشت که در این زمینه برای تامین آن به سایر استان ها نیز مکاتبه شد که در نهایت منجر به آن شد تا چادرهای برزنتی خریداری و در اختیار خانوار عشایری استان قرار گیرد.

قلی پور با بیان اینکه یکی از نمادهای خراسان شمالی سیاه چادرهای عشایری است، اظهارکرد: در همین راستا شرکت تعاونی عشایری اسفراین با یکی از شرکت خرد زنان اسفراین وارد فاز همکاری شده و سیاه چادرهای عشایری را تولید می کنند.

وی با اشاره به اینکه از همین محل سیاه چادر به خانوارهای عشایری متقاضی اختصاص خواهد یافت، گفت: از آنجاییکه سیاه چادرها در فصل زمستان گرمای هوا را نگه داشته و در تابستان نیز به علت روزنه های موجود در آن خنک تر هستند مورد تقاضای خانوار عشایری قرار می گیرند.