اخبار

اقدامات اشتباه سبب فراموش شدن هنر سیاه چادر بافی شده است

خراسان شمالي

۱۴۰۰/۰۲/۱۳

خلاصه خبر

معاون پیشین صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌شمالی گفت: سیاه چادربافی یکی از هنرهای صنایع دستی استان است که توسط زنان عشایر بافته می‌شود و این هنر در استان در حال منسوخ شدن است.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خراسان شمالی، علی عابدی، معاون پیشین صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرده بود: سیاه چادربافی یکی از هنرهای صنایع دستی استان است که توسط زنان عشایر بافته می‌شود و این هنر در استان در حال منسوخ شدن است.

وی با بیان اینکه دلایل مختلفی بر این امر تاثیرگذار بوده است، افزود: اقدامات اشتباه اداره کل عشایری موجب شده تا این هنر به دست فراموشی سپرده شود، این اداره کل چادرهای برزنتی را به جای سیاه چادر در بین عشایر این استان توزیع می کند و این دلیلی بر به حاشیه راندن این صنعت دست شده است.

عابدی گفت: سیاه چادرهای عشایری خراسان‌شمالی براساس سطح خانواده و تعداد دام‌های آنها بافته می‌شود که معمولا سیاه چادر خان عشایر بزرگتر و همچنین به آن تزئیناتی نیز آویزان است.

وی با اشاره به اینکه سیاه چادرها به چند دلیل از موی بز بافته می‌شوند، توضیح داد: موی بز خاصیت مطلوبی برای حفظ آب در مواقع بارندگی دارد و معمولاً آب باران از جداره آن عبور نمی‌کند. وزن سبک موی بز موجب شده تا سیاه چادرها نسبت به چادرهای برزنتی راحت‌تر، جمع‌آوری و حمل شوند. سیاه چادر در فصل تابستان از ورود گرما و در زمستان از ورود سرما به داخل چادر جلوگیری می‌کند.

به گزارش دبیرخانه مشاغل خانگی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی پیرو تفاهم نامه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما و جهاددانشگاهی به عنوان نهاد تسهیلگر و توسعه ای در کشور و به تناسب آن در استان اجرا می شود.

با توجه به وجود بیش از 300 رشته در حوزه مشاغل خانگی، در خراسان شمالی نیز در بخش مشاغل خانگی تقریبا 35 رشته جزء مزییت ها بوده که مهمترین آنان پرورش دام سبک( گوسفند و بز)، قالی بافی، گلیم بافی، حوله بافی، چرم دوزی، سوزن دوزی، سفال کاری، نمد مالی، معرق، پوشاک، پرورش دهنده گیاهان دارویی، برنامه نویس، انیماتور، ویرایشگر متون،پرورش دهنده قارچ خوراکی و چادر شب بافی است.

گفتنی است علاقمندان می توانند برای نام نویسی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سامانهINHB.IR  نام نویسی کنند.