اخبار

آخرین وضعیت اجرای طرح مشاغل خانگی خوزستان/ظرفیت بالای جهاددانشگاهی در برگزاری دوره‌های آموزشی

خوزستان

۱۴۰۰/۰۲/۱۴

متن کامل خبر

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان از ظرفیت بالای جهاد دانشگاهی خوزستان در برگزاری دوره‌های آموزشی خبرداد.

به گزارش دبیرخانه طرح مشاغل خانگی خوزستان، محمد امین صالحی نژاد در جلسه هماهنگی و هم اندیشی طرح‌های حوزه مشاغل خانگی استان خوزستان که 13 اردیبهشت ماه در محل استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان اظهار کرد: فاز اول این طرح با ثبت نام حدود 2800 نفر به اتمام رسید و ما در همین فاز به صورت همزمان، فازهای مشاوره، آموزش و اتصال به بازار را هم انجام دادیم. این طرح در استان شتاب خوبی گرفت و آمار ثبت نامی‌ها از تعداد حدود 1300 نفر به حدود ۲۸۰۰ نفر در هفته گذشته رسید و به این ترتیب از سهمیه استان عبور کردیم.

وی افزود: طبق قولی که به شما داده بودیم بخشی از زنان که شرایط حضور در طرح قبلی یعنی طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را نداشتند را به طرح توسعه مشاغل خانگی منتقل کردیم و در حال حاضر نیز همکاران ما در دبیرخانه طرح با آن‌ها تماس می‌گیرند و کار اتصال به بازار آن‌ها در حال انجام است.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان تصریح کرد: در زمینه شناسایی پیشران‌ها هم اتفاقات خوبی افتاده است و توصیه می‌کنم از تولیدی‌های پیشرانان طرح مشاغل خانگی استان که اکثرا هم بانوان هستند بازدیدی داشته باشید.

صالحی نژاد با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یک زنجیره ارزش در حوزه پوشاک ایجاد کرده است، اظهار کرد: تعدادی تولیدی پوشاک در استان شناسایی شده که هر کدام ظرفیت‌های کوچکی دارند اما در کنار همدیگر تولیدی‌های بزرگ می‌شوند. این‌ها را بهم متصل کردیم و جلسات مشاوره اشتغال برای آن‌ها برگزار می‌کنیم.

وی افزود: در حوزه چاپ روی پارچه تولیدکننده‌ای در اهواز شناسایی شده است و در حال حاضر مشغول اتصال تولیدی‌های پوشاک به این تولیدکننده هستیم تا بتوانند با چاپ روی پارچه، تولید با کیفیت‌تری داشته باشند.

صالحی نژاد عنوان کرد: باید برای تولیدکننده‌های حاضر در طرح، بازار ایجاد کنیم تا انگیزه کار در آن‌ها افزایش یابد. به عنوان مثال در حال حاضر سفارش دوخت لباس بیمارستان‌های اهواز به استان‌های دیگر داده می‌شود و ماهانه درآمد میلیاردی از این طریق برای تولیدی‌های خارج استان ایجاد می‌شود در حالی که ما تولیدکنندگان متخصص و ماهری در اهواز داریم که می‌توانند نیاز ماهانه لباس بیمارستان‌های اهواز را تامین کنند اما از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بزرگ مشاغل خانگی در تهران گفت: قرار بود نمایشگاه بزرگی در اسفند ماه 1399 برگزار شود و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود چهار پیشران مشاغل خانگی استان در این نمایشگاه حضور داشته باشند که به دلیل عدم موافقت ستاد کرونا، نمایشگاه لغو شد اما احتمالا در سال جاری برگزار می‌شود.

صالحی نژاد با بیان اینکه طرح جدیدی تحت عنوان طرح بازماندگان تحصیل در استان خوزستان از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاددانشگاهی استان واگذار شده است و لزوم همکاری و مساعدت استانداری در اجرای طرح گفت: این طرح فعلا در چهار شهرستان کشور به صورت پایلوت و با مدل اجرایی خوزستان اجرایی می‌شود که شامل شهرستان خرمشهر از خوزستان، هرسین از کرمانشاه، بشاگرد از هرمزگان و بهارستان از تهران می‌شود و بنا است در آینده این طرح به کل کشور تعمیم داده شود.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی خوزستان بیان کرد:مدل اجرایی این طرح تهیه شده و فاز اول آن مطالعه است. تمرکز طرح نیز بر مشکلات خانواده‌ها و علت‌یابی و ورود به حل مشکلات تا بازگشت به تحصیل فرزندان آن‌ها است .

وی با اشاره به ظرفیت بالای جهاد دانشگاهی در برگزاری دوره‌های آموزشی اظهار کرد: در بحث آموزش‌ها ظرفیت خیلی خوبی در جهاد دانشگاهی ایجاد شده است .در حوزه آموزش‌های مجازی، سرورهای خوبی در اختیار داریم و هیچ گونه قطعی رخ نمی‌دهد و از این ظرفیت می‌توان در زمینه آموزش‌های حوزه زنان و خانواده استانداری استفاده کرد.

صالحی نژاد با اشاره طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و خدمات ارایه شده از سوی جهاددانشگاهی بیان کرد: در این طرح دوره‌های آموزشی بسیار خوبی را به صورت مستمر برگزار می‌کنیم و به متقاضیان و پیشرانان حاضر در طرح مشاوره رایگان می‌دهیم.همچنین جهاد دانشگاهی در حال ثبت برندی برای محصولات مشاغل خانگی است که این برند بزودی رونمایی می‌شود.

وی در خصوص طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار استان خوزستان اظهار کرد: سهمیه استان در این طرح اشتغالزایی برای 420 زن سرپرست خانوار بوده که این طرح به جاهای خوبی رسید و گزارشات و سند نهایی آن نیز کامل شده است.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.