اخبار

یک فعال حوزه مشاغل خانگی در اصفهان: نداشتن تعامل بین افراد، نقطه ضعف متقاضیان تازه وارد به حوزه مشاغل خانگی

اصفهان

۱۴۰۰/۰۲/۱۷

متن کامل خبر

ایسنا/اصفهان  یک فعال حوزه مشاغل خانگی اعتقاد دارد به دلیل شرایط اقتصادی موجود میزان سفارشات در حوزه مشاغل خانگی کاهش یافته است و از سوی دیگر قیمت مواد اولیه این تولیدات بالا رفته است.

سیما علیرضایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حوزه مشاغل خانگی و در بخش صنایع دستی مشغول به فعالیت هستم و پیش از شیوع کرونا نیز به صورت کارگاه های گروهی فعالیت داشتم.

وی با اعتقاد بر اینکه میزان حمایت ها در حوزه مشاغل خانگی پایین است، گفت: با توجه به اینکه تولیدات در منزل انجام                می شود، برخی انتظار دارند این تولیدات با هزینه های پایینی به مردم عرضه شود، در حالیکه این محصولات کار دست هستند و ارزش بالایی دارند.

این فعال حوزه مشاغل خانگی در اصفهان با تاکید بر اینکه متاسفانه قوانین موجود بر سر راه مشاغل خانگی سخت‌گیرانه است، تصریح کرد: بعضا بر بیمه افراد و پرداخت حقوق ثابت تاکید می شود، اما تا زمانی که سفارشی نداشته باشیم امکان استفاده از نیروها و دپو تولیدات مشاغل خانگی وجود ندارد.

علیرضایی ادامه داد: درحالیکه فعالان حوزه مشاغل خانگی مواد اولیه خود را به صورت نقد خرید می کنند، اما هزینه و دستمزد آنها نقدی پرداخت نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه برای حمایت و توسعه مشاغل خانگی پرداخت تسهیلات در اولویت قرار دارد، گفتتا زمانی که اعتبارات و پولی در اختیار نداشته باشیم، به طور قطع امکان به روزرسانی فعالیت ها، آموزش، خرید مواد اولیه، برندسازی، بسته بندی های شکیل و ... در حوزه مشاغل خانگی وجود ندارد.

پشتیبان همکار در طرح  ملی توسعه مشاغل خانگی در استان اصفهان با اعتقاد بر اینکه در حاضر مهارت آشپزی در حوزه مشاغل خانگی می تواند درآمدزا باشد، گفت: به دلیل اشباع حوزه صنایع دستی در اصفهان بازار کار چندانی برای آن وجود ندارد، البته در شهرهای دیگر امکان ارائه تولیدات صنایع دستی اصفهان فراوان است.

وی تصریح کرد: به طور قطع تولیدات مشاغل خانگی به خصوص در حوزه صنایع دستی همچون مینا، معرق، خاتم، فیروزه و ... امکان فروش و صادرات به خارج کشور را دارند.

علیرضایی نقطه ضعف افراد تازه وارد به حوزه مشاغل خانگی را نداشتن تعامل بین افراد عنوان کرد و گفتمتاسفانه فعالان این حوزه امروز به جای تعامل سازنده و پیش رو به دنبال رقابت ناسالم و نادرست هستند.

وی به طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: این طرح با توجه به اینکه در ابتدای راه است موفق عمل کرده و جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش مشاغل خانگی کلاس ها و دوره های خوبی برگزار می کند، اما هنوز حمایت از فعالان مشاغل خانگی به مرحله عملیاتی وارد نشده است.