اخبار

بررسی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در دیدار معاونان جهاددانشگاهی و اداره‌کل کار

خوزستان

۱۴۰۰/۰۲/۲۱

خلاصه خبر

روند اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان خوزستان در دیدار معاون آموزشی جهاد دانشگاهی و معاون کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مورد بررسی قرار گرفت.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، محمدامین صالحی نژاد، معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در این دیدار که امروز، 21 اردیبهشت ماه 1400 در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد، با اشاره به روند اجرای فاز نخست طرح در استان خوزستان، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان خوزستان و با تبلیغات انجام شده برای این طرح در استان، روند ثبت نام متقاضیان در استان از دی‌ماه به بعد سرعت گرفت و تا به امروز 2 هزار و 766 نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به ضرورت تسریع در اجرای طرح، همکاران دبیرخانه اجرایی طرح همزمان با فاز نخست کار، فرآیند اتصال به بازار را نیز آغاز کردند و به همین دلیل در این زمینه اقدامات خوبی تا به امروز انجام شده است. همچنین پیشران‌های مستعد نیز شناسایی شدند و زنجیره ارزش برای محصولات تولیدی آنها، تشکیل شد.

صالحی نژاد با اشاره به اهمیت آموزش به متقاضیان و پیشرانان طرح، تصریح کرد: بر اساس جدول آموزشی تنظیم شده در دبیرخانه طرح، فرآیند آموزش افراد با استفاده از ظرفیت‌های آموزش مجازی جهاد دانشگاهی خوزستان در حال انجام است. در این راستا سال گذشته دوره های آموزشی با عناوین سیستم سازی برای کسب‌وکارهای کوچک"، "خلق ارزش پیشنهادی برای کسب‌وکارهای کوچک"، "آشنایی با برندسازی برای کسب‌وکارهای کوچک" و"آشنایی با مدیریت زمان برای کسب‌وکارهای کوچک" برگزار شد.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز برنامه های آموزشی متعددی در حال انجام و برگزاری است که شامل آموزش مفاهیمی مانند دیجیتال مارکتینگ، مفاهیم کسب و کار و مشاغل خانگی، آشنایی با قوانین و مقررات مشاغل خانگی، آموزش عکاسی و فیلم برداری از محصول، بازاریابی و فروش، آموزش خیاطی، آموزش کپوبافی و آشنایی با قوانین حقوقی در کسب و کارها، می شود.

بر اساس این گزارش، دکتر سیدسعید حسینی‌نژاد، معاون کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز در این نشست، افزایش سرعت جذب متقاضیان در ماه‌های اخیر را مطلوب ارزیابی و تاکید کرد: در فاز دوم طرح و فرآیند اتصال به بازار، ضرورت دارد کار با دقت انجام شود و متقاضیان ثبت نام شده در طرح، پس از توانمندسازی، به بازار کار و پیشران‌های طرح متصل شوند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش به متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، گفت: بر اساس برنامه ابلاغی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، باید سهمیه تعیین شده از سوی وزارت تا پایان سال جاری از سوی جهاد دانشگاهی آموزش‌های لازم را دریافت کنند. همچنین توجه شود که قطعا عده‌ای از متقاضیان از امکانات و زیرساخت‌های فنی لازم برای حضور در دوره‌های مجازی برخوردار نیستند و لازم است برای این دسته از افراد نیز برنامه‌ریزی شود که از دریافت آموزش‌ها محروم نشوند.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.