سمیرا احمدی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به مزیتهای مشاغل خانگی برای اقتصاد، اظهار کرد: مشاغل خانگی به عنوان یکی از مهمترین بخشهای کسب و کار، نقش قابل توجهی در توسعه و ایجاد درآمد در اقتصاد کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دارا بوده و رویکرد اولیه فعالیتها در این کشورها، توسعه مشاغل خانگی است.
وی با بیان اینکه فرهنگسازی اولین آیتم مهمی است که در حمایت از توسعه مشاغل خانگی باید به آن توجه کنیم، افزود: آموزش هدفمند و تخصصیمحور بر حسب بازار کار و بازار عرضه و تقاضا که در جامعه وجود دارد، در اولویت دوم قرار دارد. همچنین در کنار اعطای تسهیلات، حمایت از پیشرانها، توجه به بازاریابی، آموزش و توانمندسازی به ایجاد شبکه کسب و کار باید توجه ویژهای کنیم که اصلیترین رکن آن بازار فروش است؛ چراکه اگر بازار فروش و ایجاد بازار برای محصولات نباشد، عملاً هیچگونه مشاغل خانگی نمیتواند رشد لازم را برای بحث موضوعات اقتصادی داشته باشد.
این کارشناس ادامه داد: موضوع بازاریابی در ایجاد شبکه کسب و کار از اهمیت ویژهای برخوردار است. در زمینه توسعه کسب و کار خانگی ما باید بازار عرضه و تقاضا مشخص کنیم و این خود نیاز به مطالعه و ارزیابی دارد که قطعاً جهاددانشگاهی با توجه به نوع فعالیت فراگیری که در زمینههای آموزشی دارد، میتواند به خوبی این مهم را به مرحله اجرا درآورد.
احمدی تصریح کرد: مشاغل خانگی از جمله کسب و کارهایی است که با سرمایه اندک و بدون نیاز به فضای فیزیکی قابل توجه از سوی افراد خانواده در منازل و یا فضاهای محدود دیگر به اجرا در میآید. هدف از ایجاد این مشاغل درآمدزایی برای افرادی است که به دلایلی مانند کمبود سرمایه یا امکان نداشتن برای دوری از خانه نتوانستهاند، شاغل شوند.
وی با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی فرصتی برای کاهش بیکاری در استانها است، خاطرنشان کرد: متقاضیانی که توان تولید دارند ولی توان فروش ندارند، با معرفی به پیشران (تولیدکننده ماهر و توانمند) و وصل شدن به بازار و شبکهسازی، صاحب شغل و درآمد پایدار میشوند که این مهم راهکار بسیار خوبی برای پایداری مشاغل خانگی در آغاز کار افراد است.
معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی
(۰۲۱) ۶۶۷۴۷۷۴۷