مبدع کشاورزی مشارکتی در ایران و پشتیبان طرح الگویی نوین توسعه مشاغل خانگی از بومیسازی کشاورزی مشارکتی در استانها خبر داد.
سام صفوی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: یک تیم حل مساله خلاق هستیم و روی مشکلات استراتژیک کشور تمرکز کرده و برای آنها راهکار خلق میکنیم.
وی با بیان اینکه کشاورزی مشارکتی و یا حمایت شونده به وسیله جامعه راهکاری بود که برای حل کردن بخشی از مشکلات کشور درنظر گرفتیم، ادامه داد: این مساله به وسیله یک استارتآپ حل میشود به خاطر اینکه استارتآپها سریع رشد میکنند، گیرهای اداری کمتری دارند، چابکتر هستند و خلاقیت و نوآوری در آنها سقف ندارد و میتوانید مرتباً طرح نوآورانه ارائه دهید و استارتآپ آن را به مرحله تولید محصول برساند.
این فعال در حوزه کشاورزی مشارکتی و اجتماعی افزود: مساله مهاجرت روستاها به شهرها و به دنبال آن حاشیهنشینی، فقر و... را شاهدیم.
هدایت منابع از سمت شهرها به روستاها با کشاورزی حمایتی
صفوی با بیان اینکه چنانچه تمدن روستایی و کشاورزی از بین برود کلاً تمدن ما از بین میرود، تصریح کرد: با شرایط کشور خودمان، شهر به شهر و استان به استان کشاورزی مشارکتی را بومیسازی و بررسی کردیم و راهکار متناسب با آن شهر و استان ارائه دادیم.
مدیرعامل شرکت ایران هاروست گفت: کشاورزی مشارکتی امکانی را ایجاد میکند تا منابع از سمت شهرها به روستاها آید و از طرفی کشاورزان قبل از شروع فصل کار بتوانند مشتریهای خود را بشناسند، این امر علاوه بر اینکه سبب تأمین مالی کشاورز میشود سطح کیفی تولید محصولات را بالا میبرد؛ همچنین کشاورز را از دغدغه چگونگی بازاریابی و سوء استفاده نظام واسطهگری رها میکند.
مبدع کشاورزی مشارکتی در ایران بیان کرد: مهمترین کاری که انجام شده ایجاد الگویی موفق بوده و مساله کیفیت محصولات تولید شده مدنظر قرار گرفته شده است.
روش کشاورزی حمایتشونده در اختیار کشاورزان قرار داده شده است
صفوی افزود: مدلی که کار کردیم توانسته مدل اقتصادی خوبی در دست کشاورزان قرار دهد و از طرفی اطمینان خاطری برای کیفیت محصولات جهت مصرفکنندگان درنظر گرفته است.
وی بیان کرد: کشاورزان استقبال خوبی از این الگو داشتند ضمن اینکه مصرف کنندگان بازار به شکلی بوده که دیگر محصولی باقی مانده تا عرضه شود.
مدیرعامل شرکت ایران هاروست عنوان کرد: بزرگترین حمایتی که از کشاورزان میشود همان روش کشاورزی حمایتشونده به وسیله جامعه است و همه اینها در جامعه رخ میدهد و ما فقط فرمولی جدید اختراع و یک سری استانداردها برای شناسنامهدار کردن محصول تعریف کردیم ؛ یک وبسایتی که مردم محصولات را ببینند و انتخاب کنند.
وی اضافه کرد: از ابتدای فعالیت تاکنون سبزی خوردن و صیفیجات جزء محصولات پرکششی از طرف تقاضا بوده و تجربه میگوید وقتی محصولات پرتفوی باشد فروش بیشتر میشود.
صفوی یادآور شد: محصولات ما از محصولاتی که در فروشگاههای عرضه محصولات ازگانیک قرار دارد قدری ارزانتر به دست مصرف کننده میرسد و نسبت به محصولات عادی که در میادین شهرداری عرضه میشود قیمتش بیشتر است.
معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی
(۰۲۱) ۶۶۷۴۷۷۴۷