اخبار

توجه به مسائل زیرنظام غیر دولتی آموزش عالی، باید بیش از پیش مورد عنایت وزارت علوم قرار گیرد

تهران

۱۴۰۰/۰۳/۰۱

خلاصه خبر

نهمین نشست هم‌اندیشی و هماهنگی آموزش عالی جهاد دانشگاهی، روز شنبه اول خرداد ماه با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و رییس امنای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی این نهاد، دکتر غلامعلی منتظر رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی، دکتر فرزانه شمیرانی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و جمعی از مدیران حوزه آموزشی جهاد دانشگاهی برگزار شد. دکتر طیبی در این نشست بر همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد و گفت: توجه به مسائل زیرنظام غیر دولتی آموزش عالی، باید بیش از پیش مورد عنایت وزارت علوم قرار گیرد و این وزارتخانه نباید به وزارت علوم دانشگاه‌های دولتی تبدیل شود.


متن کامل خبر

  • رئیس جهاد دانشگاهی در نهمین نشست هم‌اندیشی و هماهنگی آموزش عالی مطرح کرد:
    توجه به مسائل زیر نظام غیردولتی آموزش عالی، باید بیش‌ازپیش موردعنایت وزارت علوم قرار گیرد
    نهمین نشست هم‌اندیشی و هماهنگی آموزش عالی جهاد دانشگاهی، روز شنبه اول خردادماه با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی این نهاد، دکتر غلامعلی منتظر رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی، دکتر فرزانه شمیرانی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و جمعی از مدیران حوزه آموزشی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
    دکتر طیبی در این نشست بر همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد و گفت: توجه به مسائل زیر نظام غیردولتی آموزش عالی، باید بیش‌ازپیش موردعنایت وزارت علوم قرار گیرد و این وزارتخانه نباید به وزارت علوم دانشگاه‌های دولتی تبدیل شود.
    دکتر طیبی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش عالی از بهترین اساتید استفاده می‌کند اظهار کرد: خواسته‌های ما در سند آموزش عالی که به تصویب وزارت علوم رسیده بیان‌شده و ما خواستار این هستیم که آنچه برای جهاد دانشگاهی در این سند آمده موردتوجه قرار بگیرد.
    وی افزود: این موضوع که وزارت علوم تأکید دارد باید کیفیت آموزشی و کیفیت اساتید در حوزه آموزش عالی موردتوجه باشد قرار بگیرد، همواره برای ما موردتوجه است و از آن استقبال می‌کنیم اما اینکه اساتید در مراکز آموزش عالی جهاد دانشگاهی باید تمام‌وقت باشند مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند؛ ما تلاش می‌کنیم علاوه بر استفاده از ظرفیت محققان و اساتید جهاد دانشگاهی از ظرفیت‌های بیرونی نیز برای جبران کمبودها و برای رسیدن به استانداردهای آموزش عالی استفاده کنیم.
    دکتر طیبی با اشاره به ظرفیت‌های خوب جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش‌های مجازی و همچنین محققان پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی گفت: جهاد دانشگاهی هم از ظرفیت آموزش عالی و اساتید و دانشجویان دکتری و هم از ظرفیت محققان جهاد دانشگاهی در مراکز مختلف علمی و پژوهشی و همه‌کسانی که در اجرای طرح‌های فناورانه این نهاد مشارکت می‌کنند، در زمینه توسعه آموزش عالی کشور استفاده می‌کند. همچنین ما تلاش می‌کنیم از ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی در توسعه نسل‌های مختلف فناوری استفاده کنیم.
    وی با اشاره به اینکه بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های جهاد دانشگاهی پروژه‌های حرفه‌ای مرتبط با صنایع کشور هستند، گفت: ما در جهاد دانشگاهی برای توسعه این نوع فعالیت‌ها ساختارهایی را ایجاد کردیم و انتظار داریم این ساختارها در کشور توسعه پیدا کند.
    رئیس جهاد دانشگاهی بر نظارت معاونت آموزشی بر عملکرد آموزش عالی جهاد دانشگاهی تأکید کرد و افزود: نظارت مستمر ستاد معاونت آموزشی بر توسعه و عملکرد آموزش عالی جهاد دانشگاهی مهم است و بر این موضوع تأکیدداریم و در این زمینه بر تشکیل منظم جلسات هیات امناء و کمیسیون‌های های دائمی همواره تأکیدداریم.
    عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: تأکید ما این است که قواعد و مقررات مربوط به انتخابات از سوی همه به‌ویژه دانشجویان و اساتید موردتوجه قرار بگیرد و دانشگاه‌ها تبدیل به ستاد انتخاباتی کاندیداها نشود.
    رئیس جهاد دانشگاهی بر توسعه دوره‌های پژوهش محور تأکید کرد و گفت: جهاد دانشگاهی یکی از بهترین بسترها و ساختارها برای توسعه دوره‌های پژوهش محور دکتری است؛ چراکه این نهاد دارای طرح‌ها و پروژه‌های فناورانه ملی است، اما متأسفانه این فرآیند چندی است که از سوی وزارت علوم متوقف‌شده و ما امیدواریم در این زمینه بیش از هرزمانی به جهاد دانشگاهی توجه کند تا بتوانیم برای برنامه‌های توسعه کشور، توسعه فناوری و توسعه علوم و فناوری نوپدید، نیروی انسانی آموزش‌دیده و توانمند تربیت کنیم.
    نیازمند اقتصادِ دانش‌بنیان متکی بر توان ملی هستیم
    رئیس جهاد دانشگاهی گفت: هدف اصلی فعالیت‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی، فعالیت‌های باکیفیت متناسب با نیازهای کشور است. نیازمند اقتصادِ دانش‌بنیان متکی بر توان ملی هستیم و این امر زمانی محقق می‌شود که بتوانیم نیروی انسانی توسعه‌یافته پرورش دهیم. اگر این اتفاق به معنای واقعی روی دهد، در تولید فناوری پیشرفته و نسل‌های آتی فناوری شاهد رجوع صنعت، تولیدکنندگان، کشاورزی و حوزه پزشکی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خواهیم بود. اگر محصول ایرانی، پایه‌گذار اقتصاد باشد، سواد ملاک اصلی خواهد بود.
    دکتر طیبی تأکید کرد: از پیشنهاد شکل‌گیری میز تخصصی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تدوین سند راهبردی میان این وزارتخانه و جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش، پژوهش، کارآفرینی و تجاری‌سازی به‌شدت استقبال کرده و امیدواریم روابط دوجانبه روزبه‌روز ارتقاءیافته و بتوانیم در مجموعه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی، کاری الگو در سطح کشور انجام دهیم.
    هدف اصلی در حوزه آموزش ارتقای کیفیت است
    در ادامه این نشست دکتر غلامعلی منتظر رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با تأکید بر اینکه هدف ما در حوزه آموزش، ارتقای کیفیت است، گفت: در راستای همین هدف باید از داشته‌های خود به بهترین نحو بهره ببریم. یکی از اتفاقاتی که امروزه مواجه با آن هستیم، کاهش تعداد دانشجویان در سالهای اخیر است و یکی از دلایل این پدیده، پایین بودن کیفیت آموزش در دانشگاه‌های ماست‌.
    وی افزود: یکی از اتفاقات مهمی که باید در حوزه آموزش‌های عالی جهاد دانشگاهی اتفاق بیفتد، همین تقویت سطح کیفی آموزش دانشگاهی است. جهاد دانشگاهی به‌واسطه جایگاه ممتازی که در حوزه آموزش، اشتغال و مهارت‌آموزی دارد باید وارد این موضوع بشود و این مشکل را حل کند.
    رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: علی‌رغم پتانسیل بالای جهاد دانشگاهی و ویژگی‌های خاصی که دارد، اختلاف‌نظرهای زیادی بین جهاد دانشگاهی و وزارت علوم وجود دارد. برای مثال در بحث تعداد اعضای هیئت‌علمی تفاوت دیدگاه زیادی بین وزارت علوم و جهاد دانشگاهی وجود دارد. البته اقدامات زیادی برای تعامل بین این دو نهاد صورت گرفته است اما در حدی نیست که به طرح کلی و جامعی برای پیشبرد همکاری‌ها میان این دو نهاد بینجامد. لذا پیشنهاد می‌کنیم میزی تشکیل شود و در آن مسئولان جهاد و وزارت علوم با توجه به تعاملات گذشته خود تفرق فعلی موجود را برطرف کنند و با توجه به پروتکل‌های مشخص‌شده و معین همکاری کنیم.
    دکتر منتظر تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است که با توجه به آغاز برنامه راهبردی جدید جهاد دانشگاهی و همچنین در آستانه شروع برنامه هفتم توسعه، این اتفاق را به‌عنوان یک‌فصل مشترک در نظر بگیریم و همکاری‌های خود را به‌صورت مشخص‌شده و معین با پروتکل‌های خاص خود از سر بگیریم.
    رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: باید یک سند راهبردی مشترک میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی تهیه شود. باید میز کاری مشترکی در وزارتخانه وجود داشته باشد تا همه ذی‌مدخلان گرد این میز جمع شده و مسائل مربوط به جهاد دانشگاهی را موردبررسی قرار دهند. جای خالی این سند همکاری راهبردی و تعامل دوجانبه بین مجموعه جهاد دانشگاهی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌شدت احساس می‌شود.
    جهاد دانشگاهی همه استان‌ها می‌تواند گره بسیاری از مشکلات اشتغال و آموزش را حل کند
    در ادامه دکتر فرزانه شمیرانی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم نیز با اشاره به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی گفت: من در استان کرمانشاه و یزد شاهد این موضوع بودم که آموزش‌هایی که برای دانشجویان ارائه می‌شد کاملاً با پژوهش گره‌خورده بود و همچنین این آموزش‌ها و پژوهش‌ها کاملاً در جهت نیازهای استان و هم‌چنین نیازهای خود دانشجویان قرار داشت. جهاد دانشگاهی با حفظ این روند در همه استان‌ها می‌تواند گره بسیاری از مشکلات اشتغال و آموزش را حل کند.
    پروژه تحصیلات تکمیلی جهاد دانشگاهی باید با توجه به نیازهای منطقه و اقلیم و هم‌چنین استعدادهای محلی انجام شود. همچنین جهاد دانشگاهی با ظرفیت‌های آموزشی خود در مناطق مرزی، می‌تواند متقاضیان آموزش از کشورهای دیگر را هم جذب کند و دامنه فعالیت‌های خود را تا سطح بین‌المللی گسترش دهد.
    شمیرانی افزود: با توجه به اعتبار جهاد دانشگاهی و اعتمادی که به این نهاد وجود دارد، می‌تواند در اجرای پروژه‌ها و همین‌طور پرداختن به موضوعات مشترک، همکاری‌های زیادی با وزارت علوم داشته باشد.
    نهادهای بالادستی دیدگاه متفاوتی به جهاد دانشگاهی و اقدامات آن داشته باشند
    دکتر سید سعید هاشمی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی نیز در این نشست گفت: خواسته ما این است که نهادهای بالادستی دیدگاه متفاوتی به جهاد دانشگاهی و اقدامات آن داشته باشند. جهاد تلاش کرده در راستای سیاست‌های وزارت علوم اقدامات مثبتی در حوزه‌های مختلف داشته باشد و در همین راستا معتقد به‌ضرورت وجود رقابت سالم بین زیر نظام‌های غیردولتی آموزش عالی هستیم.
    وی افزود: اختلاف حقوق اعضای هیئت‌علمی و غیر هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و همچنین امکاناتی که در اختیار این دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد، مصادیقی از شرایط و وضعیت‌های متفاوت مجموعه‌های دولتی و مؤسسات غیردولتی است. خواهش ما این است که وزارت علوم به این ماجرا ورود کند و از ضررهای علمی و اقتصادی در آینده نه‌چندان دور جلوگیری کند.
    دکتر محمد محسن غفوریان، مدیرکل امور آموزشی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست با تشریح فعالیت‌های جهاد دانشگاهی گفت: سند نقشه راه آموزش عالی جهاد دانشگاهی به وزارت علوم ارائه‌شده و تلاش می‌شود توسعه‌ی فعالیت‌های این حوزه بر اساس سند مذکور تنظیم شود.
    وی با اشاره به وجود دو دانشگاه، 6 مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی، یک دانشکده و برخورداری از 41 مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور گفت: مجموعه‌ی این مراکز در بالغ‌بر 300 هزار مترمربع فضای آموزشی مستقر هستند و قریب به 35 هزار دانشجو در حال حاضر در این مجموعه‌ها در حدود 440 کد رشته محل، شاغل به تحصیل‌اند.
    مدیرکل امور آموزشی جهاد دانشگاهی در پایان سخنان خود بر استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در زمینه پژوهش و فناوری، فعالیت‌های فرهنگی، توسعه کارآفرینی و اشتغال، استفاده از ظرفیت مراکز در تربیت دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی پژوهش محور تأکید کرد.