اخبار

کارآفرینی کم هزینه با طعم عسل/ مشاغل خانگی قطب و هسته اصلی تولید هستند

لرستان

۱۴۰۰/۰۳/۰۱

متن کامل خبر

لرستان به ‌واسطه داشتن شرایط توپوگرافی خاص، آب‌وهوای معتدل و وقوع بارش‌های قابل توجه در این استان یکی از مهم‌ترین مراکز رویش گیاهان مرتعی و دارویی کشور است.

دره‌ها و کوهستان‌های استان لرستان محلی برای رویش گیاهان دارویی است که بیشتر آن‌ها از گذشته‌های دور کاربرد دارویی مؤثری در بهبود بیماری‌ها داشته‌اند   و لرستان به ‌واسطه داشتن گونه های گیاهی و مراتع سرسبز مستعد پرورش زنبورعسل و تولید عسل با خواص درمانی است.

هم اکنون زنبور داری در این استان به یکی از شغل های محبوب و پرسود تبدیل شده است و روز به روز به تعداد کلنی های زنبور عسل و فعالان این بخش در این استان افزوده می شود.

مصطفی مرادی یکی از پیشرانان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی لرستان است که مدت 7 سال است که به پرورش زنبور عسل پرداخته و توانسته برای تعدادی از هم استانی هایش اشتغالزایی کند.
وی در گفتگو با ما با اشاره به پرورش زنبور عسل گفت: بعد از پایان تحصیلات از سال 93 تولید عسل را به طور حرفه ای آغاز کردم و در حال حاضر طیف گسترده ای از محصولات شامل عسل، بره موم، موم، ژل رویال، زهر زنبور عسل و تولید ملکه زنبور عسل   تولید می کنم.
مرادی اضافه کرد: بازار ما بیشتر به صورت محلی است و البته به استان های همجوار از جمله خوزستان عسل صادر می کنیم.
این کارآفرین لرستانی خاطر نشان کرد: سالانه 20 کیلوگرم ژل رویال، حدود دو کیلو گرم بره موم، یک تن موم و 18 تا 20 تن عسل در دو فاز تغذیه ای درجه 1 و عسل خالص تولید می کنیم.
وی یادآور شد: تولیدات ما جزو محصولات سبز است و امسال گواهی تولید سبز را اخذ خواهیم کرد.
مرادی بیان کرد: برای گسترس کارمان طرح توسعه ای نوشته ایم و قرار است جهاد کشاورزی دراین راستا از کسب و کارمان حمایت کرده و تسهیلات اعطا کنند.
این پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی لرستان افزود: در سال 99 بزرگترین تولید کننده عسل در لرستان با  1000کلونی بودیم و در حال حاضر 5 نیرو با من کار می کنند و با هزینه کم درآمدزایی خوبی دارم.
وی با اشاره به اهمیت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی گفت: در این طرح دوره های آموزشی مفیدی برگزار شده و به عقیده بنده این طرح حرکت مفیدی در راستای حمایت از مشاغل خانگی است.
مرادی با بیان اینکه در زنجیره مصرف مشاغل خانگی قطب و هسته اصلی تولید هستند، بیان کرد: امیدوارم که ضعف ها و خلاهای حوزه مشاغل خانگی شناخته شود و مسئولان توجه بیشتری به این بخش از اشتغال بدهند.