اخبار

برگزاری بیست و هشتمین دوره آموزش مهارتی رشته رودوزی سنتی در شهرستانهای جاسک و ابوموسی

هرمزگان

۱۴۰۰/۰۳/۰۹

خلاصه خبر

به همت جهاد دانشگاهی استان هرمزگان بیست و هشتمین دوره آموزش مهارتی رشته رودوزی سنتی برای متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی در شهرستانهای جاسک و ابو موسی با تدریس خانم ناصری برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی هرمزگان ، امروز یکشنبه 9 خرداد ماه به همت جهاد دانشگاهی استان هرمزگان بیست و هشتمین دوره آموزش مهارتی رشته رودوزی  سنتی برای متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی در شهرستانهای جاسک و ابو موسی با تدریس خانم  ناصری به صورت آنلاین  برگزار شد.
خانم فاطمه ناصری، مدرس دوره رودوزی سنتی، با بیان اینکه  تاریخچه هنر گلابتون‌دوزی در استان هرمزگان به دوره هخامنشیان برمی‌گردد، افزود : گلابتون‌دوزی یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین رشته‌های صنایع دستی این استان می باشد که از اجزاء اصلی پوشش بومی دختران و زنان به شمار می آید و این هنر  نوعی رودوزی سنتی است که جنبه تزئینی دارد.

وی با بیان کرد: در گذشته از نخ‌های ابریشمی با روکش طلا یا نقره روی پارچه‌های ماهوت، اطلس، مخمل، پشم، کرباس و مخمل با نقش‌های ترنج، محرابی، بازوبندی،‌ ختایی، اسلیمی و محرماتی تزیین می‌شد ولی در حال حاضر با نخ طبیعی گلابتون که روکش فلزی زرد و سفیدی دارد و معمولا روی لباس، یقه، آستین، پیراهن و لبه آستین دوخته می‌شود.

وی گفت: اکثر بانوان هرمزگان به دلیل سبک پوشش با این هنرآشنایی دارند به همین دلیل ما سعی کرده ایم از سبک ها وطرح های خلاقانه جدید را آموزش بدهیم و ضمن آموزش گام به گام این هنر به هنرجویان متقاضی مشاغل خانگی، نکاتی را در زمینه تجربیات داشته ام را برا آنان بیان نمایم.

لازم به ذكر است: طرح ملي توسعه مشاغل خانگي با كارفرمايي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و اجراي جهاددانشگاهي همزمان با سراسر كشور در استان مركزي در حال اجرا مي باشد.

انتهای پیام