اخبار

گلابتون‌دوزی استان هرمزگان ،جنبه کاملاً کاربردی دارد

هرمزگان

۱۴۰۰/۰۳/۱۱

خلاصه خبر

ناصری درسی و نهمین دوره آموزش مهارتی (پیشرفته) آنلاین رودوزی سنتی برای متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی در شهرستانهای جاسک و ابو موسی برگزار شد.گفت: گلابتون‌دوزی‌(کمه زنی)در استان هرمزگان جنبه کاملاً کاربردی دارد.


متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی هرمزگان ، یکشنبه 9 خرداد ماه سی و نهمین دوره آموزش مهارتی (پیشرفته) آنلاین رودوزی سنتی به همت جهاد دانشگاهی استان هرمزگان برای متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در شهرستانهای جاسک و ابو موسی با تدریس خانم  ناصری به صورت آنلاین  برگزار شد.

خانم فاطمه ناصری، مدرس دوره رودوزی سنتی، اظهار کرد: هنر کمه‌دوزی محملی است برای انتقال فرهنگی که ریشه در باورهای مردم این خطه دارد. نقوش و طرح‌های آن کامل اصیل  و برگرفته از طبیعت جنوب بوده که با استفاده از نخ‌های ابریشم در تکمیل کار گلابتون‌دوزی آن را منحصر بفرد کرده است و استفاده از کمه (کمان) آن را خاص منطقه هرمزگان کرده است.

وی با بیان کرد: در حال حاضر علیرغم آنکه استفاده از لباس‌های گلابتون‌دوزی و به‌ویژه شلوارهای زنانه با دمپای گلابتون‌دوزی شده به‌صورت یکی از سنت‌های مردم نقاط مختلف استان هرمزگان درآمده اما به دلایل کپی‌برداری غیرقابل‌کنترل از نقوش غیربومی است.

وی گفت: برخلاف سایر مناطق، گلابتون‌دوزی‌ در استان هرمزگان جنبه کاملاً کاربردی داشته و در مصارف روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد و قابلیت بروز شدن و استفاده بیشتر در زندگی مردم را دارد از این رو ما در دوره ها سعی کردیم از جدید ترین متد های کاربردی استفاده کنیم که خوشبختانه از تصاویرارسال شده از سوی متقاضیان حاکی بررضایتمندی آنان از دوره می‌باشد.

لازم به ذكر است: طرح ملي توسعه مشاغل خانگي با كارفرمايي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و اجراي جهاددانشگاهي همزمان با سراسر كشور در استان مركزي در حال اجرا مي باشد.