اخبار

قدیمی‌ترین نمونه گلدوزی ایرانی متعلق به دوره سلجوقیان است

هرمزگان

۱۴۰۰/۰۳/۱۱

خلاصه خبر

ناصری سی و هفتمین دوره آموزش مهارتی (مقدماتی) آنلاین رودوزی سنتی برای متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی در شهرستانهای جاسک و ابو موسی برگزار شد.گفت: قدیمی‌ترین نمونه گلدوزی ایرانی متعلق به دوره سلجوقیان است.


متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی هرمزگان ، یکشنبه 9 خرداد ماه سی و هفتمین دوره آموزش مهارتی (مقدماتی) آنلاین رودوزی سنتی به همت جهاد دانشگاهی استان هرمزگان برای متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در شهرستانهای جاسک و ابو موسی با تدریس خانم  ناصری به صورت آنلاین  برگزار شد.

خانم فاطمه ناصری، مدرس دوره رودوزی سنتی، اظهار کرد: سابقه رودوزی‌ها در ایران با توجه به بقایای کاخ تخت جمشید و کاشی‌های مکشوفه شوش، لباس‌های درباریان و محافظین به‌صورت برجسته و با توجه به مجسمه‌های سنگی که از نقاط مختلف ایران  به‌دست‌آمده، نقوش انسان‌ها را با لباس‌های فاخر و تزئین شده نشان می‌دهد که تا حدودی مؤید وجود نوعی رودوزی در ایران عصر هخامنشی است و قدیمی‌ترین نمونه گلدوزی  ایرانی که هم‌اینک موجود است متعلق به دوره سلجوقیان است.

وی گفت : حلقه چوبی بزرگ مانند الک که به آن «کمان» و در زبان محلی کَم می‌گویند که پارچه بر روی آن کشیده و محکم بسته می‌شود، یک میل، قلاب‌بافی شماره ۱۲ یا ۱۳، نخ گلابتون که می‌تواند طلایی، نقره‌ای و یا در رنگ‌های دیگر، پارچه از جنس کتان، پنبه، وال، حریر، کرپ ناز، شالمز، پولیستر در رنگ‌های متنوع و شاد، ابزار ابزار کار کمه‌دوزی هستند.
وی ادامه داد:نخست پارچه را روی کم می‌کشند، دور دایره را محکم با بند یا کش می‌بندند تا مانند دف شود، با این تفاوت که به‌جای دف که دور آن پوست است، دور این کمان، پارچه قرار دارد. بعد از این‌که پارچه روی کمان محکم شد، نقش را روی آن می‌کشند.

ناصری افزود: طرح گلابتون می‌تواند بسیار متنوع باشد معمولاً بر مبنای سلیقه مشتری یا از روی طرح‌های آماده توسط کاربن روی پارچه منتقل می‌شود و یا توسط ذهن خلاق هنرمند بر روی پارچه کشیده می‌شود.

این مدرس اضافه کرد: روش دوخت به این شکل است که هنرمند نخ گلابتون را در زیر کار با دست می‌گیرد و با دست دیگر که در روی کار قرار دارد توسط قلاب نخ را می‌گیرد و از زیر کار به روی پارچه می‌کشد و با انتخاب محل قلاب زدن بعدی، نخ در روی پارچه کشیده و دوخته می‌شود. شکل سادهٔ دوخت زدن شبیه به یک خط زنجیره زنجیره است. با کنار هم قرار گرفتن این دوخت‌های ظریف بر روی پارچه، طرح زیبایی روی پارچه منتقل می‌شود.

این مدرس با اشاره به اینکه زنان هنرمند هرمزگانی با مهارت و سرعت خاصی این کار را انجام می‌دهند و طرح‌هایی با ظرافت کم‌نظیر خلق می‌کنند، اضافه کرد: معمولاً هنرمندان در حین کار از منجوق و یا پولک هم استفاده می‌کنند که باعث زیباتر شدن و تنوع بخشیدن به طرح می‌شود.

وی افزود: لازم به یاد آوریست در هر طرح معمولاً از یک، دو و یا چند رنگ گلابتون با توجه به سلیقه هنرمند استفاده می‌شود و همان پارچه را برای دوخت شلوار، پیراهن، شال، روسری و چادر به کار می‌برند.

لازم به ذكر است: طرح ملي توسعه مشاغل خانگي با كارفرمايي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و اجراي جهاددانشگاهي همزمان با سراسر كشور در استان مركزي در حال اجرا مي باشد.

انتهای پیام