اخبار

آغاز طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان رضوی

خراسان رضوئ

۱۳۹۸/۰۷/۰۳

متن کامل خبر

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی از شروع طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ۶۲۰۰ نفر در کشور خبر داد که از این تعداد سهمیه استان خراسان رضوی ۷۷۰ نفر می‌باشد.

دکتر جواد سخدری، امروز ۳ مهرماه در نشست هم اندیشی و تبادل اطلاعات طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی با مدیر مرکز تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی گلستان، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان و معاونت دفتر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان که در محل سالن اجتماعات پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: با توجه به تدوین اسناد الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی، آمایش استان، سند توسعه اشتغال و سرمایه͏ گذاری، سند توسعه صنعت و معدن استان خراسان رضوی توسط سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، این سندها، اطلاعات پایه͏ای مناسبی در اختیار جهاددانشگاهی استان قرار داده است اما با این وجود عدم دسترسی به اطلاعات شفاف و روزآمد یکی از مشکلات ما در زمینه اشتغال است.

وی به اجرای طرح الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی در استان در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: در این طرح، شبکه توسعه کمی و کیفی دست بافته͏ های ͏داری و دستگاهی، شبکه تولید قارچ͏ های خوراکی &#۸۲۱۱; دارویی ارینجی، گل و گیاه، شبکه مصنوعات و دست دوزهای چرمی، شبکه تولید و فروش پای پوش (گیوه)، شبکه تولید پوشاک در استان تشکیل شده است.

به گفته مدیر مرکز تجاری͏ سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، برای اینکه اشتغال ناقص در کسب و کارهای کوچک خانگی به یک اشتغال کامل و با درآمد پایدار تبدیل گردد باید اقدام به شبکه͏سازی نمود.

دکتر سخدری به اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی اشاره و عنوان کرد: این طرح به کارفرمایی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط سازمان تجاری͏سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی در حال انجام است.

به گفته وی،  سهم استان خراسان رضوی در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار ۷۷۰ نفر در ۸ شهرستان هدف باخرز، بجستان، داورزن، درگز، خوشاب، رشتخوار، فیروزه و کلات می͏باشد.

در ادامه ابوالفضل بابایی معاون دفتر توسعه اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار ور فاه اجتماعی خراسان رضوی ضمن تقدیر از فعالیت͏های جهاددانشگاهی استان در خصوص اجرای طرح͏های اشتغالزایی در استان، گفت: نداشتن نقشه راه یکی از معضلات واحدهای تولید در استان است و بر این اساس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با راه͏اندازی مراکز نوآوری سعی نموده است تا به بخش های R&D واحدهای تولیدی کمک نماید.

وی با اشاره به راه͏اندازی مرکز نوآوری کسب و کار توسعه تعاون در استان خراسان رضوی، تصریح کرد:  عمده تمرکز استان در حوزه تعاون بر تشکیل تعاونی͏ها به ویژه تعاونی͏های کوچک و خانوادگی بوده است به طوری که در استان از ۱۴ هزار تعاونی تشکیل شده تنها ۷۰۰۰ تعاونی فعالند و از این میزان نیز ۳۵۰۰ تعاونی خانوادگی می باشند.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار ور فاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده نرخ بیکاری در استان خراسان رضوی در سال گذشته تک رقمی و به ۴/۹ درصد رسیده ا ست.

همچنین در این نشست موسی بی͏باک مدیر دفتر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی دراین استان گفت: سهم استان گلستان در این طرح ۲۲۰ نفر است.

وی مشکل اجرای این طرح در استان گلستان را بازاریابی محصولات تولید شده در طرح برشمرد و خواستار کمک و انتقال تجربیات جهاددانشگاهی خراسان رضوی در این زمینه شد.

 گفتنی است؛ در این نشست دکتر الهه غنیاقی مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری گلستان، مهندس موسی بی͏باک، مدیر دفتر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان و مهندس ابراهیم شهبازی، مدیر مرکز تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی واحد گلستان، بر انتقال تجربیات جهاددانشگاهی خراسان رضوی و برگزاری جلسات مستمر طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی در این استان تاکید نمودند.