اخبار

یک کارآفرین: طرح نوین مشاغل خانگی، احیاگر فرش لری/ فرش ایران سفیر فرهنگی است

لرستان

۱۳۹۷/۰۷/۰۹

متن کامل خبر

یک تولیدکننده فرش، طرح نوین مشاغل خانگی را احیاگر فرش لری دانست.

عارف حسنوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، بیان کرد: عمده مشکل بافندگان فرش استان نداشتن بازار است و بدون هدف تولید می‌کنند.

این پشتیبان طرح نوین مشاغل خانگی بیان کرد: این طرح اتصال بازار و تولیدکننده است که به همت جهاد دانشگاهی لرستان و اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در استان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: ما به‌عنوان پشتیبانان طرح، تولیدات بافندگان را بازاریابی می‌کنیم و بر اساس نیاز بازار به آنها سفارش تولید می‌دهیم .

حسنوند اضافه کرد: طرح نوین مشاغل خانگی متقاضیان واقعی را پای‌کار آورده و کسانی که دنبال شغل هستند نه آن‌هایی که به دنبال تسهیلات و آن را می‌خواهند جای دیگر هزینه کنند.

این کارآفرین لرستانی با اشاره به فرش لری تاکید کرد: هر کالایی که می‌خواهد تولید شود ابتدا نیازسنجی بازار آن صورت می‌گیرد. فرش لری نیز با توجه به قدمت و سابقه‌ای که دارد می‌تواند با طرح مشاغل احیا شود.

حسنوند افزود: این فرش با تغییرات جزئی در طرح، سایز و رنگ می‌تواند جایگاه خوبی داشته باشد و دوباره به بازارها برگردد.

این تولیدکننده فرش بیان کرد: نقشه فرش لرستان تا دو ماه آینده به دست بافندگان استان می‌رسد،این نقشه ثبت ‌شده و  باب میل بازار و مصرف‌کننده است.

این پشتیبان طرح نوین مشاغل خانگی یادآور شد: نقشه فرش لری تهیه ‌شده و بافندگان لرستانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: اسم، شهرت، کیفیت و زود بافت بودن با توجه به مکانیزم، استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی و... از جمله شاخصه‌های فرش لری است.

حسنوند بیان کرد: طرح‌ها و نقش‌های فرش لری از پیرامون زندگی الهام گرفته ‌شده و به شکل اشکال هندسی در میان فرش آمده است.

این کارآفرین لرستانی تاکید کرد: فرش ایران پرچم دوم ما در کشورهای دیگر است و سفیر فرهنگی است و فرش لرستان نیز آیینه تمام‌نمای آداب‌ورسوم لری است.

طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی از سوی ستاد ساماندهی مشاغل خانگی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و با اجرای جهاد دانشگاهی در 9 استان به صورت پایلوت در حال اجراست.