اخبار

بازديد مدير اجرايي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي از کارگاه تولیدی زيورآلات سنتي هرمزگان

هرمزگان

۱۴۰۰/۰۳/۱۲

خلاصه خبر

مدير اجرايي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي به همراه کارشناسان تیم اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی امروز سه شنبه 11 خرداد ماه 1400 از کارگاه تولیدی زيورآلات سنتي خانم جواهر میری واقع در شهرستان بندرعباس بازدید نمودند.


متن کامل خبر

🔻صدیقه مظفر، مدير اجرايي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي، در این بازدید گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از مشاغل خرد در استان هرمزگان وجود دارد که در صورت برنامه‌ریزی مناسب، آموزش‌های تخصصی و حمایت مالی از آنها می‌توانند باعث رونق مشاغل خانگی در استان می‌شوند.

مدير اجرايي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي در این بازدید  یکی از اهداف اصلی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی خرد و تبدیل آنها به مشاغل پویا و فعال خواند و گفت: در استان هرمزگان صنایع دستی بومی از جایگاهی ویژه در فرهنگ و سنتهای مردم برخوردار است.

مظفربا اشاره به اینکه از دیرباز نیاز به ساخت زیورهای ارزان قیمت در کنار زیورهای قیمتی مطرح بوده است، تصریح کرد: رودوزیهای سنتی جز لاینفک پوشش بومی زنان و دختران منطقه که از جمله مهمترین رشته‌ های صنایع دستی هرمزگان نیز محصوب می‎‌شوداز این رو بانوان هنرمند هرمزگان این دو هنر تولید زیور آلات و رودوزیهای سنتی را به صورت تلفیقی درآورده اند تا جایی که توجه گردشگران را نیز به خویش جلب نموده .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گلابتون نوعی زری دوزی در قدیم محسوب می‎‌شده، که با نخ های نازک از جنس طلا بافته می شده اند، خاطرنشان کرد: این هنر صنعت اصیل همچون ارزش افزوده بسیار بالا نیاز اندک به سرمایه گذاری برای ایجاد شغل ، قابلیت توسعه ، نداشتن آثار مخرب زیست محیطی ،ایجاد درآمد مکمل جاذبه جهانگردی و مبادلات فرهنگی را داراست.

مدير اجرايي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي با ذکر چند مثال و نمونه واقعی، به بیان زنجیره ارزش  در مراحل مختلف کسب و کار پرداخت و.گفت: امید است بتوانیم در آینده ای نزدیک در این راستا با نمونه سازی محصول و آموزش های اصولی به علاقمندان تاثیر بسزایی در توسعه و ترویج این دسته از محصولات داشته باشیم.

در ادامه خانم جواهر گزارشی  از روند شروع و پیشرفت کار و مشکلات پیش رو  بیان کرد و سپس به معرفی محصولات خود پرداخت و گفت : تا کنون بیش از هزار نفر را  در زمینه های مختلف هنری آموزش داده  وبهترین مشوقین را خانواده همسرش خواند و گفت ازدواج نه تنها مانعی برای کارهای هنریش نبوده بلکه انگیزه ای برای حرکت و پیشرفت و موفقیتش بوده است.

وی با بیان اینکه همواره خانواده همسرم نقش حمایتگر را راشته اند تا جایی که برای برگزاری نمایشگاهای هنری خواهر شوهرم به یاریم می آید.

میری با تاکید براینکه هنر ذهن را خلاق و جوان نگه می دارد، ادامه داد: هنر مند می‌تواند افکارش را با ابزارهای هنری خلق نماید که هم جنبه مادی هم معنوی را دارد روح و فکر هنرمند همواره در حال خلق اثری جدید است حتی آن زمان که به ظاهر نشسته و با خیال راحت یک فنجان چایی می نوشد ولی ذهن او در حال خلق اثری جدیدمی باشد.

خانم میری که یکی از پیشرانهای مشاغل خانگی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در هرمزگان و مدیر آموزشگاه  فنی حرفه ای یو کابد می باشد که با وجود جوان بودنش در عرصه های هنری و فرهنگی گوناگونی فعالیت داشته که علاوه برپرورش نیرو در گارگاه مکان بازار و آموزشگاه فنی حرفه ای خود در رسانه صداو سیمای خلیج فارس نیز به آموزش هنر می پردازد وی با معرفی کارگاه تولیدی زیور آلات و آموزشگاه و.......خود و بیان تعداد نیروهای مستقر در آن، همکاری خود را با مجموعه جهاد دانشگاهی هرمزگان اعلام نمود.

🔻شایان ذکر است : این بازدید که از سوی اداره کار و رفاه اجتماعی و مجری گری جهاد دانشگاهی  و با حضور مدير اجرايي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي  به همراه کارشناسان تیم اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی صورت گرفت .

انتهای پیام