اخبار

کارگاه های آموزشی آشنایی با میناکاری و قلم زنی برگزار شد

قم

۱۴۰۰/۰۳/۱۲

خلاصه خبر

در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی 2 کارگاه آموزشی آشنایی با میناکاری و قلم زنی روز سه شنبه 11 خردادماه در جهاددانشگاهی استان قم برگزار شد. به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قم حسین رحیمی و مرضیه راستگو از مدرسین با تجربه و خبره استان قم می باشند که در این کارگاه آموزشی حضور پیدا کردند.


متن کامل خبر

در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی 2 کارگاه آموزشی آشنایی با میناکاری و قلم زنی روز سه شنبه 11 خردادماه در جهاددانشگاهی استان قم برگزار شد.

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قم حسین رحیمی  و مرضیه راستگو از مدرسین با تجربه و خبره استان قم می باشند که در این کارگاه آموزشی حضور پیدا کردند.

حسین رحیمی گفت: قلم زنی جزو هنرهای کی از رشته‌های هنرهای سنتی ایران است که علاقمندان زیادی دارد. این هنر با سابقه چندین هزار ساله خود؛ در دوران هخامنشیان رواج یافت و در دوره ساسانیان به اوج خود رسید

رحیمی گفت: در این رشته صبر، حوصله، دقت، ظرافت  و خلاقیت بسیار اهمیت دارد و باید عشق به این هنر در وجود افراد شکل بگیرد و برای ماهر شدن نیاز به استمرار و تمرین فراوان می باشد.

رحیمی گفت: متقاضیان با یادگیری این هنر می توانند حتی در منزل با ابزارهای کم و باسرمایه کم نسبت به شروع این هنر اقدام  و نیز شروع به فعالیت و کسب وکار نمایند.

در کارگاه دوم  خانم مرضیه راستگو مدرس میناکاری در خصوص تاریخچه این مهارت توضیحاتی ارائه دادند و گفت: میناکاری هنری است که سابقه‌ای در حدود پنج هزار سال دارد و از صنایع دستی محسوب می‌شود و جزو هنرهای پرطرفدار در این محصوب می شود.

 امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می‌شود ولی می‌توان بر روی طلا، نقره، سفال نیز آن را به عمل آورد.

در ادامه خانم ارستگو در خصوص سبک های میناکاری و  طرح های تذهیب استفاده شده در این هنر و نیز در خصوص ابزارهای مورد نیاز برای انجام میناکاری و رنگ بندی خاص میناکاری توضحیاتی ارائه نمودند.

در پایان این کارگاه ها،طبق تفاهم انجام شده با پیشران صنایع دستی طرح (مجید حاتمی) فراگیران مستعد جهت گذراندن آموزش های تکمیلی و اتصال به بازار به کارگاه این پیشران معرفی شدند.

شایان ذکر است طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و با اجرای جهاددانشگاهی در 31 استان کشور در حال اجرا می باشد.