اخبار

کمه‌دوزی؛ یکی از رشته‌های مشهور صنایع دستی در هرمزگان است

هرمزگان

۱۴۰۰/۰۳/۱۴

خلاصه خبر

ناصریان در بیست و سومین دوره آموزش مقدماتی آنلاین رودوزی سنتی آنلاین در شهرستان بندر عباس که راستای توانمندسازی متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هرمزگان در شهرستان بندر عباس برگزار شد، گفت: کمه‌دوزی؛ یکی از رشته‌های مشهور صنایع دستی در هرمزگان است.


متن کامل خبر

 

به گزارش دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی استان هرمزگان، درراستای توانمندسازی متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هرمزگان بیست و سومین دوره  آموزش مقدماتی آنلاین رودوزی سنتی با تدریس خانم ناصریان چهارشنبه 22اردیبهشت ساعت 11تا 15برای متقاضیان شهرستان بندر عباس برگزار شد.

فاطمه ناصریان، مدرس رودوزی سنتی در این دوره بیان کرد: یکی از رشته‌های مشهور صنایع دستی در هرمزگان کمه‌دوزی است. در کمه‌دوزی پارچه‌ای را دور دایره‌ای الک‌مانند که به آن«کمان» می‌گویند می‌پیچند. سپس دور دایره را محکم با طناب می‌بندند تا مانند دف شود، با این تفاوت که به جای دف که دور آن پوست است، دور این کمان، پارچه قرار دارد. بعد از این‌که پارچه روی کمان محکم شد، روی آن نقاشی می‌کشند. سپس پارچه را از کمان جدا می‌کنند.

این مدرس در موارد مورد نياز جهت كم دوزي يا كمه دوزي ابراز کرد: پولك مدور سوراخ دار بزرگ ، پولك كوچك طلايي و ندرتا نقره اي ، نخ گلابتون ، سوزن ، پارچه مخمل يا ماهوت سرمه اي يا سياه و ساتن ، همانطور كه اشاره گرديد اجراي كم دوزي بر روي طرح جداگانه نبوده بلكه با قلاب گل ها و نوار و پولكي آماده شده و روي لباس دوخته مي شود . استفاده می‌شود گاهی هم همان پارچه را برای شلوار، کیف و … به کار می‌برند.

این مدرس با بیان تاریخچه این هنر در هرمزگان و باین انواع مدل های بافت به رفع اشکال متقاضیان پرداخت.

شایان ذکر است طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اجرای جهاددانشگاهی در 31 استان کشور  در حال برگزاریست.

انتهای پیام