اخبار

هنرمندان هرمزگانی با رودوزی های تلفیقی اثری بدیع خلق می‌کنند

هرمزگان

۱۴۰۰/۰۳/۱۴

خلاصه خبر

ناصریان در بیست و پنجمین دوره آموزش تخصصی (پیشرفته) آنلاین رودوزی سنتی در شهرستان بندر عباس که راستای توانمندسازی متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هرمزگان در شهرستان بندر عباس برگزار شد، گفت: هنرمندان هرمزگانی با رودوزی های تلفیقی اثری بدیع خلق می‌کنند.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی استان هرمزگان، درراستای توانمندسازی متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هرمزگان بیست و پنجمین دوره آموزش تخصصی (پیشرفته) آنلاین رودوزی سنتی با تدریس خانم ناصریان شنبه 25اردیبهشت ساعت 11تا 15برای متقاضیان شهرستان بندر عباس برگزار شد.

فاطمه ناصریان، مدرس رودوزی سنتی در این دوره بیان کرد: صنایع ­دستی هرمزگان از جمله صنایعی است که بیش‌تر جنبه ی مصرف محلی داشته و خوسدوزی یکی از انواع رودوزیهای این منطقه است. این هنر شامل دوخت نوارهای باریک خوس یا همان نقده بر روی پارچه های توری ریزبافت و پارچههایی است که میتوان آنها را شمارش کرد و در طرح های هندسی، منحنی، دانه ای، اسلیمی و خشتی پایه بلند است.

ناصریان، افزود: علاوه بر پارچه ی توری این هنر بر روی پارچه ی مخمل نیز کار می شود که برای پارچه ی مخمل از سوزن مخصوصی به نام سوزن چنایل استفاده می شود. تاریخچه ی این هنر زیبا بر ما پوشیده است اما آنچه مسلم و واضح است این هنر در زمان صفویه در بندرعباس و بلوچستان از رونق زیادی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: نقوشی که بیشتر در خوس دوزی موردتوجه است نقش ستارگان به شکل ششپر، هشتپر و دوازده‌پر است و از سایر طرح های رایج می‌توان به  نقوش نه خشت، کندو عسلی، شش قلب، خشت در خشت، ستاره ی کوچک، حاشیه ی برگ انجیری، قلبی خالی، تکدوزی، پردوزی، گوشواره، نقش گل، ستاره ی چهارپر، گل فرفرهای، خرچنگ،کاکل ای، پروانه، عقربی، پیاله ای، نگاره ی طاووسی، حاشیه ی قلبی، حاشیه ی چشم گاو و غیره اشاره کرد.

ناصریان ابراز کرد: نوع نخی که در خوس دوزی استفاده می شود، نقدهای طلایی یا نقرهای است. در این سوزن دوزی با توجه به ساده بودن طرح ها، احتیاجی به طراحی و نقش اندازی روی پارچه نیست، بلکه هنرمند با سلیقه و ذوق خود شروع به سوزن دوزی میکند. در این نوع سوزن دوزی پشت و روی پارچه معمولاً یکنواخت بوده و از تلالؤ خاصی برخوردار است.

این مدرس در پایان ابراز کرد: نوع نخی که در خوس دوزی به کار می رود، نخ نقده طلایی یا نقره ای است که به نخ خوس مشهور است و به همین دلیل به دوختی که با این نخ ها انجام میشود خوسدوزی میگویند. در صورت اجرای ظریف و تمیز، پشت و روی پارچه یکنواخت و هر دو روی پارچه نقش‌دار میشود. هنرمندان این خطه گاهی خوس دوزی را با انواع رودوزی های دیگر از جمله گلابتون و پولکدوزی تلفیق و اثری بدیع و متفاوت خلق میکنند.

شایان ذکر است طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اجرای جهاددانشگاهی در 31 استان کشور  در حال برگزاری

انتهای پیام