اخبار

صنایع دستی هر منطقه بیانگر خصوصیات فرهنگی آنان است

هرمزگان

۱۴۰۰/۰۳/۱۵

خلاصه خبر

ناصریان، در بیست و هفتمین دوره آموزش تخصصی (مقدماتی) آنلاین رودوزی سنتی برای متقاضیان شهرستان بشاگرد و سیریک برگزار شد. گفت: صنایع دستی هر منطقه بیانگر خصوصیات فرهنگی آنان است.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی استان هرمزگان، درراستای توانمندسازی متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هرمزگان متقاضیان بیست و هفتمین دوره آموزش تخصصی (مقدماتی) آنلاین دوشنبه 27 اردیبهشت ماه با تدریس خانم فاطمه، ناصریان برای متقاضیان شهرستان بشاگرد و سیریک برگزار شد.

 

فاطمه، ناصریان، مدرس خیاطی با بیان اینکه گلابتون دوزی یا زردوزی جزء رایج‌ترین صنایع دستی شهر بندرعباس و استان هرمزگان است، گفت: در ایران این هنر نام های مختلف گلدوزی، برودری دوزی، کمان دوزی و کم دوزی را به خود اختصاص داده و در شهرهایی چون بندرعباس، بندر لنگه و میناب این هنر دوزندگی رونق بسیاری دارد.

وی ادامه داد: در توضیح گلابتون دوزی می‌توان گفت هنری است که روی پارچه را بر اساس طرحی با نخ های طلا می بافند ولی در ایران بجای استفاده از طلا، نخ های ابریشمی که با روکش فلزی به رنگ طلایی یا نقره ای پوشیده شده اند استفاده می کنند.

ناصریی در پایان تا کید براینکه صنایع دستی هر منطقه بیانگر خصوصیات فرهنگی آنان است، گفت:  جلوه و زیبایی این هنر را می توان در لباس های محلی زنان و دختران هرمزگان و جنوب کشور دید. همچنین استفاده هنر گلابتون دوزی تنها در لباس های زنانه نیست بلکه می توان بر روی کوسن، پشتی، سجاده، جلد قرآن، شلوارهای زنانه و تابلو دید.

انتهای پیام