اخبار

تدابیر اندیشیده شده برای آموزش، فعالیت و عرضه محصول در بخش مشاغل خانگی

تهران

۱۳۹۷/۰۶/۱۲

متن کامل خبر

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تعریف الگوها و مولفه‌های جدید برای نظارت و پیشرفت هر چه بیشتر در حوزه مشاغل خانگی اظهار کرد: تفاوت فرآیند قبلی با ساز و کار فعلی معطوف به این امر می‌شود که به اثربخشی افراد توجه ویژه تری می‌شود و قطعا شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در این عرصه (مشاغل خانگی) در این فرآیند تأثیرگذار خواهد بود.


«مهناز امامدادی» در تشریح فرآیند در نظر گرفته شده برای توسعه مشاغل خانگی بیان کرد: در گام نخست نیازمندی‌های منطقه مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و به نوعی با نیاز سنجی لحاظ شده تصمیمات لازم برای توسعه مشاغل خانگی به فراخور منطقه هدف اتخاذ می‌شود.


امامدادی در ادامه افزود: در مرحله بعدی توانمندسازی متقاضیان مد نظر قرار می‌گیرد و در این مرحله باید افراد متقاضی در سامانه در نظر گرفته شده ثبت نام کنند و پس از تحقق این امر، آموزش‌های تکمیلی و کوتاه مدت مربوطه در این خصوص ارائه می‌شود که البته آموزش‌ها کوتاه مدت است و حداکثر ظرف 3 روز انجام می‌پذیرد و اغلب این آموزش‌ ها به صورت مجازی است به استثنای مناطق روستایی که ممکن است امکان عملیاتی شدن آموزش مجازی در آن مُیَسَر نباشد و آنچه در این آموزش‌ها در اولویت قرار دارد به ارتقا و افزایش کمی و کیفی محصولات معطوف می‌شود.


رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی اذعان کرد: در برخی مواقع برای تولیدکننده امکان تولید انبوه وجود ندارد اما وقتی در خصوص این افراد شبکه سازی و تیم سازیِ لازم عملیاتی می‌شود با هم‌افزایی ایجاد شده، شرایط برای ارتقای کمی و کیفی محصولات تسهیل می‌شود.


وی در تشریح نمونه‌ها و مثال‌هایی در این خصوص تصریح کرد: به عنوان مثال افرادی هستند که در عرصه قالی بافی از مهارت‌های بسیاری برخوردارند اما بازار هدف را نمی‌شناسند که این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا باید تولیدات هدفمند باشد.


امامدادی در مثالی دیگر بیان کرد: با قرار گرفتن افرادی که در زمینه بسته بندی صاحب مهارت هستند در کنار افراد و گروه‌های تولید کننده امکان بسته بندی مطلوب تر و معقول تر فراهم می‌شود.


به اعتقاد وی در حال حاضر مشکل اصلی مرتبط با اشتغالزایی به مساله ارائه تسهیلات معطوف می‌شود که با توجه به مشاغل خانگی، وابستگی به تسهیلات اشتغالزایی به حداقل ممکن کاهش می‌یابد که در نوع خود این دستاورد و توفیق قابل توجهی به نظر می‌رسد.


امید آن می‌رود با توجه هر چه بیشتر رسانه‌ها، اطلاع رسانی دقیق تر و فرهنگ سازی مطلوب، شاهد توسعه مشاغل خانگی در کشور باشیم که قطعا حصول چنین توفیقی، راهگشا و گره گشای بسیاری از مسائل مرتبط با بیکاری در کشور و جامعه خواهد بود.