اخبار

تزئین دمپای شلوارها بسته به سلیقه محلی متفاوت است

هرمزگان

۱۴۰۰/۰۳/۱۸

خلاصه خبر

ایمانی ، در چهل و دومین دوره آموزش مهارتی (مقدماتی) آنلاین دوزنده لباس محلی که راستای توانمندسازی متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هرمزگان در شهرستان جاسک و سیریک که هم اکنون در حال برگزاریست ، گفت: تزئین دمپای شلوارها بسته به سلیقه محلی متفاوت است.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی استان هرمزگان، درراستای توانمندسازی متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هرمزگان متقاضیان چهل و دومین دوره آموزش مهارتی (مقدماتی) آنلاین دوزنده لباس محلی  سه شنبه 18 خرداد ماه با تدریس خانم حلیمه ایمانی پیشران صنایع دستی  برای متقاضیان شهرستان جاسک و سیریک در حال برگزاریست.

ایمانی گفت:شلوار زنان نیز در تمام نواحی استان هرمزگان شکل و آرایشی همانند دارد اما تزئین دمپای شلوارها بسته به سلیقه محلی و نه شرایط آب وهوایی متفاوت است. شلوارها دارای دمپای تنگ تا زانو است و در ناحیه کمر و پایین گشاد می‌شود و قسمت مچ پا به سمت داخل را به وسیله ی زیپ یا دکمه می‌بندند.

این مدرس افزود: برای دمپای شلوار از «بادله تمام»، «ودویی دستی»، «ودویی چرخی»، «پولکی»، «حاشیه ای»، «سرپاچه ای»، «گلابتونی»، «خوس لنگه ای»، «ودویی اطلسی» و «نخی» بکار می رود و بیشتر از پارچه‌های کلفت و رنگ‌های روشن برای شلوارهای بندری استفاده می شود.

وی ادامه داد: چادر بندری زنان هرمزگانی نیز یکی از زیباترین چادرها در سراسر کشور که  طرح، رنگ و نوع پارچه زیبایی خاصی را برای آن‌ها به وجود آورده‌است. بیشتر چادرها به رنگ‌های قهوه‌ای خردلی و خاکستری مایل به آبی است که اغلب آن‌ها از کشورهای عربی، هند و پاکستان وارد ایران می شود.

ایمانی گفت: طرز پوشیدن آن نیز به صورت (لا نیم لا و کول زدن) است که در روش نخست گوشه چادر را با دست بر روی دوش می اندازند و طرف دیگر آزاد است و شیوه دیگر نیز چادر را دور سر می‌پیچند و گوشه آن را در ناحیه گوش رها می‌کنند.

 این کار آفرین بیان کرد: برقع(برقه یا برقعه) نیز جزو پوشاک بانوان هرمزگانی است که علاوه بر جنبه تزیینی، کاربرد نیز دارد و نوعی حجاب محسوب می شود. اغلب زنان ساحل نشین قشم، بندرلنگه، جاسک و بندرعباس از آن استفاده می‌کنند و در مناطقی مانند رودان، حاجی‌آباد و بستک کمتر دیده می‌شود.

علاقه‌مندان جهت شرکت در این وبینار می‌توانند از طریق سامانه آموزش مجازی جهاد دانشگاهی هرمزگان (امجد) با لینک Http://amjad.jde.ir/hr وارد شوند و پس از ورود به سامانه در قسمت انتخاب نام جلسه "آموزش تخصصی مشاغل خانگي"و  سپس  واردکردن نام و نام خانوادگی و در انتها واردکردن (رمز عبور: 123456) را وارد وبینار شوند.