اخبار

برگزاری جلسه شورای راهبری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان آذربایجان شرقی

آذربايجان شرقي

۱۴۰۰/۰۳/۱۹

خلاصه خبر

طی جلسه ای با حضور مسئولان مربوطه، آخرین وضعیت اجرای طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی که به کارفرمایی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و با همکاری جهاددانشگاهی اجرا می‌شود، در استان آذربایجان شرقی بررسی شد.


متن کامل خبر

طی جلسه ای با حضور مسئولان مربوطه، آخرین وضعیت اجرای طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی که به کارفرمایی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و با همکاری جهاددانشگاهی اجرا می‌شود، در استان آذربایجان شرقی بررسی شد.

اکبر اسمعیلی، عضو شورای راهبردی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان در ابتدای این جلسه با بیان اینکه مرحله سوم «طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی» شروع شده است، اظهار کرد: سهمیه‌ی آذربایجان شرقی در این طرح 3000 نفر است که تاکنون ۳۵۳۱ نفر در سامانه این طرح ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۶۴۳ نفر مرد و ۲۶۷۷ نفر زن هستند. از این تعداد تاکنون ۲۴۳ نفر انصراف داده اند و اصلی ترین علت آن، این بود که برخی افراد صرفا جهت دریافت تسهیلات و استفاده‌ی آن در امور دیگر ثبت نام کرده بودند که بعد از آشنایی با طرح از ثبت نام انصراف دادند.

 

وی ادامه داد: برخلاف مرحله دوم که محدودیت هایی برای ثبت نام وجود داشت، در این مرحله کلیه‌ی افراد علاقمند می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

 اسمعیلی خاطرنشان کرد: مرحله‌ی اول به شناسایی و اولویت بندی افراد، مرحله‌ی دوم مربوط به بحث توانمند سازی و آموزش افراد علاقمند و مرحله‌ی سوم نیز مختص موضوع اتصال به بازار است.

وی  استراتژی این طرح را حمایت از پیشران‌ها عنوان کرد و افزود: ما آموزش های مورد نیاز را در موضوعات مختلفی از جمله بسته بندی، بازاریابی، صادرات و... به پیشران ها ارائه داده و از طریق سایت هایی که به عنوان بازار کشوری مطرح هستند، محصولات آنها را نه فقط در تبریز بلکه به کل کشور معرفی می‌کنیم و تمام سعی ما این است که تنها به تبریز بسنده نکرده و محصولات را در تمامی نقاط کشور معرفی کنیم، به عنوان مثال اکنون در بحث تولید ماسک پیشرانی داریم که از طریق همین سایت ها به ۱۱ استان کشور ماسک صادر می‌کند.

اسمعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نگرش برخی از پیشران‌ها صرفا دریافت تسهیلات است، متذکر شد: شناسایی افراد متقاضی و ارتباط دادن آنها با پیشران ها وظیفه‌ی جهاد دانشگاهی است.

وی با اشاره به برخی مشکلات در مسیر اجرای این طرح گفت: در بحث کشاورزی یکی از مشکلات، صدور مجوز محصولات از سوی بهداشت و درمان بود که خوشبختانه این موضوع حل شد ولی همچنان بعضی از پیشران ها نگاهی صرفا تسهیلاتی دارند و از آموزش و کمک به افراد به دلیل اینکه در آینده برای آنها رقیب نشوند، خودداری می‌کنند.
وی ادامه داد: در بحث تولید زعفران که ارزش ریالی بالایی دارد، متاسفانه شاهد هستیم که برخی از تجّار مشهدی به روستاهای مرند آمده و زعفران ها را از تولید کننده به ازای هر کیلو ۹ میلیون تومان می‌خرند و به قیمت هر کیلو ۳۰ میلیون تومان می‌فروشند و اگر این مشکلات رفع شود، تولید کنندگان این محصول می‌توانند به مراتب سود بیشتری کنند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی گفت: در حال حاضر بسیاری از مشاغل فعال در سال‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا از بین رفته و جای خود را به مشاغل آنلاین و خانگی داده است و شرایط کرونایی بهترین فرصت برای تقویت و حمایت از مشاغل خانگی است.

یونس طاهری ادامه داد: در سال های گذشته نهاد هایی چون فنی و حرفه ای، کمیته امداد، جهاد کشاورزی و بنیاد شهید مسئول صدور مجوز این نوع مشاغل بودند اما بعدها تغییراتی در روند صدور مجوز به وجود آمد و بسیاری از رسته ها به سازمان صمت منتقل شد.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه‌ی ما حمایت از مشاغل خانگی است تا به دلیل تغییر نهاد صدور مجوز این مشاغل در خلا نمانند و اکنون ما می توانیم بسیاری از نیازهای اولیه مشاغل را در داخل خانه تامین کنیم.

طاهری با اشاره به مشکلات به وجود آمده در خصوص تسهیلات داده شده توسط بانک های عامل، خاطرنشان کرد: در گذشته بانک های عامل به صورت انفرادی تسهیلات می‌دادند اما این موضوع به دلیل نیاز به بازرسی از محل تک تک افراد و همچنین استفاده‌ی تسهیلات در جاهای دیگر متوقف شد و بانک ها و دستگاه های اجرایی در این خصوص اذیت می‌شدند و بانک ها نیز اعتراض کردند که در نتیجه منجر به کاهش سهیمه ها شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه طرح هایی مصوب استان در سال ۹۹ به قدت خود باقی مانده است و ما به این نتیجه رسیدیم که بهتر است تسهیلات بجای انفرادی در قالب پیشران ها شود تا موضوع به صورت هدفمند پیش رود.

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره‌ی کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی تاکید کرد: اینکه جهاد دانشگاهی در کنار سایر نهاد ها در پیشبرد این طرح پیشقدم شده است، به منزله تقابل در مسئولیت سازمان های دیگر نیست بلکه جهاد دانشگاهی به ما کمک می‌کند.

وی به نقش مهم اتاق بازرگانی اشاره کرد و افزود: اتاق بازرگانی می‌تواند در راستای معرفی پیشران ها به تجار و همچنین میزهای اقتصادی کشورهای مختلف نقش ایفا کند و انتظار ما از اتاق بازرگانی بسیار زیاد است، همچنین اتاق تعاون نیز می‌تواند با اختصاص دادن غرفه برای فروش تولیدات و محصولات مشاغل خانگی در تعاونی های نهاد ها و ادارات مختلف کمک کند و اتاق اصناف نیز می‌تواند به عنوان نیروی پشتیبان مشاغل خانگی نقش خود را ایفا کند.

 

 

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی در استان نیز در این جلسه اظهار کرد: براساس اولویت بندی های انجام شده تاکنون۱۲۰۰ نفر از متقاضیان، آموزش های لازم را دیده اند اما تعدادی اندکی از این افراد به مرحله اتصال به بازار رسیده اند و اصلی ترین مشکل این افراد بحث تامین مواد اولیه است که مشکلات زیادی در این خصوص دارند.

فرامرز نوری ادامه داد: به عنوان مثال برای تولید یک تابلو فرش کوچک مبلغ ۶ میلیون تومان نیاز است، لذا باید تسهیلاتی ارزان قیمت در اختیار افراد قرار داده شود و همچنین بسیاری از این افراد به صورت انفرادی خرید می‌کنند و طبیعتا هزینه‌ی این نوع خرید نسبت به خرید عمده بسیار زیاد خواهد بود لذا ما سعی کرده ایم خریدها به صورت مشترک انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بحث توانمند سازی پیشران ها، موضوع راه اندازی فروشگاه های آنلاین را نیز در دستورکار خود قرار داده و در این خصوص وبینارهایی را به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار کردیم.

وی با تاکید بر اینکه این طرح تنها شامل فرش و تابلو فرش نیست، افزود: فارغ التحصیلان رشته های مختلف نیز در دوره هایی مانند مترجمی، گرافیستی و...  شرکت کرده اند و در کل بعضی از رشته ها زیرمجموعه‌ی پیشران ها و برخی نیز به صورت مستقل در این طرح وجود دارند.

وی اضافه کرد: بعضی از مشاغل به گونه ای هستند که از اتمام دوره های آموزشی دیگر نیازی به حمایت های بیشتر ندارند و خود افراد می‌توانند این مشاغل را ادامه دهند.

نوری در ادامه به گلایه‌ی پیشران ها از دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت: ۲۰ نفر از پیشران های بحث تولید تابلو فرش ادعا می‌کنند که توانایی ایجاد شغل برای ۲ هزار نفر را دارند و این نشان دهنده‌ی ظرفیت بالای این افراد است که نیازمند حمایت هستند.

وی با بیان اینکه حساسیت زیادی در انتخاب اساتید دوره های آموزشی وجود دارد، اظهار کرد: مسایل و موضوعات مختلفی در دوره های آموزشی تدریس می‌شود و تاکنون سه بند نیز ثبت شده است اما برخی از افراد به دلیل عدم آگاهی در مسائلی مانند بیمه، بازار یابی ، بازار شناسی و... مهارت مورد نیاز برای حضور در یک بازار را ندارند در حالیکه طبق اصول مدیرت بازار، یک فرد باید ۹۰ درصد بازار را رصد کند اما شاهدیم که تنها ۱۰ درصد از بازار را رصد می‌کنند.

وی ادامه داد: برای نمونه یکی از تولیدکنندگان فرش در حال حاضر ۷۰ تخته فرش در اختیار دارد اما به دلیل اینکه هنگام تولید این فرش ها نیاز ها و ذائقه‌ی بازار را مورد توجه قرار نداده است، اکنون نمی‌تواند محصولات خود را بفروشد و در بعضی موارد نیز شاهد هستیم که افراد به دلیل انتخاب تصاویر ضعیف از محصول خود و همچنین عدم قید قیمت در سایت، در فروش محصولات خود ناتوان مانده است.

مجری طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی در استان با انتقاد از سازمان های ذی ربط در این طرح به دلیل عدم معرفی پیشران ها گفت: این جلسه دومین شورای راهبری این طرح است ما قبلا با سازمان صمت، اداره های کل ارشاد و میراث فرهنگی در خصوص معرفی پیشران به این طرح مکاتبه کرده ایم اما تنها میراث فرهنگی پیشران های خود را معرفی کرده است و اگر به غیر از سامانه های فروش فعلی هر سامانه‌ی دیگری توسط سازمان صمت به ما معرفی شود، استقبال می‌کنیم چون که ما به دنبال فروش محصولات در سایت هایی با کمترین میزان کارمزد هستیم.

وی در تشریح روند انتخاب پیشران ها جهت اعطای تسهیلات نیز بیان کرد: پیشران‌ها را از جهات مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و بررسی می‌کنیم که آیا این فرد توانایی مدیریت حداقل ۳۰ نفر را دارد یا خیر و بعد از شناخت کامل از افراد تسهیلات را در اختیارشان قرار می‌دهیم و تازمانی که پیشران ها نیاز به حمایت و تقویت داشته باشند، این طرح ادامه خواهد داشت.