اخبار

برگزاری وبینارآموزشی تخصصی طرح ملی مشاغل خانگی با محوریت نحوه قیمت گذاری محصول به همت جهادانشگاهی آذربایجان غربی

آذربايجان غربي

۱۴۰۰/۰۳/۱۹

خلاصه خبر

وبینارآموزشی تخصصی طرح ملی مشاغل خانگی با محوریت نحوه قیمت گذاری محصول به همت جهادانشگاهی آذربایجان غربی برگزارشد.


متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی؛ دکتر مهدی مقدم، دکتری اقتصاد در این وبینار تخصصی ضمن ارائه تعاریف کلی از بازار و معرفی انواع بازارها افزود: بازار مکانی است که در آن دو یا چند طرف در خرید و فروش دخیل هستند.دو طرف درگیر در یک معامله، فروشنده و خریدار نامیده می‌شوند.

وی بااشاره به اینکه به لحاظ ساختاری بازارها به چند صورت هستند، اظهار کرد: ساختار رقابت کامل (Competitive market) که در این حالت، تعداد زیادی خریدار و تعداد زیادی فروشنده در بازار وجود دارند.ساختار رقابت انحصاری (Monopolistic competition) که در این حالت نیز تعداد زیادی فروشنده یک نوع محصول خاص و تعداد زیادی خریدار وجود دارند، ولی فروشندگان از طریق ایجاد تمایز در محصولات خود مانند تغییر بسته بندی، ارتقای کیفیت . . . . به رقابت می‌پردازند.ساختار انحصار چندجانبه (Oligopoly) که در این حالت، تعداد کمی فروشنده و تعداد زیادی خریدار وجود دارد. در حالت خاصی که تنها دو فروشنده در بازار وجود دارند را Duapoly می‌نامند.

وی ساختار انحصار کامل، را از دیگر عنوان کرد و ادامه داد:  ساختار انحصار کامل (Monopoly)زمانی است که فقط یک فروشنده و تعداد زیادی خریدار در بازار وجود داشته باشد که شامل ساختار انحصارکامل در طرف تقاضا (Monopsony): هنگامی که تنها یک خریدار و تعداد زیادی عرضه‌کننده در بازار وجود داشته باشند و ساختار انحصار چندجانبه در طرف تقاضا (Oligopsony): در این حالت، تعداد فروشندگان محصول در بازار بسیار زیاد است، ولی تعداد کمی خریدار در بازار وجود دارد، می شود.

 این دکتری اقتصاد با معرفی انواع بازارها تصریح کرد: بازارهای فیزیکی،بازارهای غیر‌فیزیکی/بازارهای مجازی،بازار حراج یا مزایده،بازار کالاهای واسطه،بازار سیاه،بازار علم ودانش و بازار مالی انواع بازارها هستند که بازار فیزیکی مکانی است که خریداران می‌توانند به‌صورت فیزیکی با فروشندگان دیدار کنند و کالاهای مورد نظر را از آن‌ها در ازای مبلغی پول خریداری کنند. مراکز خرید، فروشگاه‌های بزرگ و فروشگاه‌های خرده‌فروشی نمونه‌هایی از بازارهای فیزیکی هستند.

وی بابیان اینکه در بازارهای غیر‌فیزیکی/بازارهای مجازی، خریداران از طریق اینترنت کالا و خدمات خود را خریداری می‌کنند، گفت: در چنین بازاری، خریداران و فروشندگان به‌طور فیزیکی با یکدیگر دیدار نمی‌کنند و با یکدیگر تعاملی ندارند، در عوض تراکنش از طریق اینترنت انجام می‌شود. مثال‌ها شامل خرید از ‌ردیف، ای بی و غیره است.

این دکتری اقتصاد در معرفی بازار حراج یا مزایده بابیان اینکه در بازار حراج، فروشنده کالاهای خود را به بالاترین قیمت پیشنهادی از طرف پیشنهاد‌دهنده به‌فروش می‌رساند، خاطر نشان کرد: در بازار کالاهای واسطه نیز کالای خام مورد نیاز برای تولید نهایی کالاهای دیگر به‌فروش می‌رسد.

مقدم بازار سیاه را مکانی که در آن کالاهای غیرقانونی مانند مواد مخدر و سلاح به‌فروش می‌رسد معرفی کرد و ادامه داد: بازار علم و‌ دانش نیز  مکانی است که در آن اطلاعات و محصولات مبتنی بر دانش مبادله می‌شود.

وی تصریح کرد:  بازار مالی نیر بازاری که در آن دارایی‌های سیال (پول) مبادله می‌شود، بازار مالی نامیده می‌شود.

این مدرس وبینار تخصصی طرح مشاغل خانگی بابیان اینکه به طور کلی برای قیمت گذاری سه استراتژی وجود دارد، اظهار کرد:          قیمت گذاری بر اساس قیمت تمام شده (بر حسب هزینه)، قیمت گذاری بر پایه ی میزان تقاضا (بر اساس بازار)و قیمت گذاری بر مبنای رقابت (بر اساس ارزش کالا در ذهن مشتری) از جمله موارد تاثیرگذار بر قیمت کذاری محصول است.

مقدم با اشاره به مدل های قیمت گذاری، علاوه بر استراتژی ها و روش های قیمت گذاری ، آشنایی با مدل های قیمت گذاری را نیز ضروری دانست و گفت: مدل های قیمت گذاری، رویکردهایی در قیمت گذاری هستند که پس از توجه به 3 عنصر اصلی میزان تقاضا، قیمت تمام شده و رقابت، می توان یکی از آن ها یا ترکیبی از آن ها را برای قیمت گذاری به کار گرفت.

وی قیمت گذاری نفوذی، قیمت گذاری اقتصادی، قیمت گذاری فریمیوم، قیمت گذاری روانی، قیمت گذاری سرشیرگیری، قیمت گذاری گرفتار کننده، قیمت گذاری پویا  بر مبنای زمان،   قیمت گذاری بر مبنای بازار، قیمت گذاری مجموعه ای، قیمت گذاری جغرافیایی، قیمت گذاری بالا و قیمت گذاری رهبری محصول / کیفیت را از مدلهای قیمت گذاری عنوان کرد.