اخبار

همدان پایلوت طرح توسعه بازار و ارتقاء جایگاه فرش دستباف/ بروی مارکتینگ و برندینگ فرش کار نشده است

همدان

۱۴۰۰/۰۳/۲۲

خلاصه خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان همدان به نقل از ایسنا، رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: همدان یکی از استان‌هایی است که به عنوان پایلوت طرح توسعه بازار و ارتقاء جایگاه فرش دستباف است که با همکاری صندوق کارآفرینی امید اقدامات لازم انجام خواهد شد.


متن کامل خبر

فرحناز رافع چهارشنبه، 19 خرداد ماه سال جاری در جلسه کمیته فرش استان همدان، اظهار کرد: هزینه تمام شده فرش دستباف در همه استان‌ها بالاست و ما در رقابتی نفس‌گیر از زنجیره ارزش تولید فرش که دچار مشکل اساسی شده، عقب ماندیم.

وی با بیان اینکه تشکیل کارگروه فرش به صورت مصوب انجام شده است، اضافه کرد: در برخی استان‌ها کمیته فرش تشکیل شده است و در زیرمجموعه شورای برنامه ریزی قرار گرفته تا بتوانیم از تسهیلات کم بهره استفاده کنیم.

رافع با بیان اینکه حدود دو میلیون نفر در هنر- صنعت فرش فعالیت دارند و بیش از ۱۱۵ هنرستان فرش در مدارس کار و دانش داریم که ۵۵۰۰ دانش‌آموخته دارند، گفت: حاکمیت توجه ویژه‌ای به فرش نداشته اما در این ۱۵ ماه، اقداماتی برای حل مشکلات انجام دادیم و به صورت حضوری به استان‌ها و کارگاه‌ها رفتیم و چون اجرایی هستم و می‌خواستم فرصت‌ها و تهدیدهای هر استان را بدانم تا بر آن اساس برنامه بنویسیم، شخصاً به استان‌ها رفتم.

وی با بیان اینکه سه هدف اساسی در مرکز ملی فرش داریم، توضیح داد: تولید، صادرات و کارآفرینی سه هدف مرکز است و برای رسیدن به این اهداف انجمن‌هایی در استان‌ها انجام دادیم تا صدای رسای بافنده‌ها باشند و ما برای درآمدزایی آنها برنامه نداریم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: برای توسعه بازار و ارتقاء جایگاه فرش دستباف با صندوق کارآفرینی امید تفاهم‌نامه امضاء کردیم و چند استان را به عنوان پایلوت این طرح انتخاب کردیم که یکی از این پایلوت‌ها استان همدان است، این طرح در ابتدا برای حامیان سلامت، کارکنان استانداری، کارکنان اداره صمت و کارکنان صندوق کارآفرینی امید است تا فروش اقساطی در استان را داشته باشند.

رافع با بیان اینکه در حوزه هویت کارهایی انجام دادیم، توضیح داد: با هماهنگی قوه قضائیه و وزارت دادگستری علامت تأییدی برای فرش دستباف مشخص کردیم که از گل شاه عباسی، نشان صلح و دوستی و سرو تشکیل شده‌ است.

وی با بیان اینکه ما روی برند فرش کار نکردیم و آنقدر گذشتگان کار خوبی ارائه دادند که این مسئله به هویت ما تبدیل شده و روی مارکتینگ و برندینگ کار نکردیم، یادآور شد: در بحث هویت فرش دستباف، پروژه شناسنامه دار کردن فرش‌ها را داریم و مجوز کارگزاری را به بعضی از استان‌ها خواهیم داد.

متن کامل خبر در سایت ایسنا به آدرس https://www.isna.ir/news/1400031913897 بارگذاری شده است