اخبار

کارآفرینی از پرورش گل محمدی تا مرغ شاخدار!

قزوين

۱۴۰۰/۰۳/۲۲

متن کامل خبر

ایسنا/قزوین یک کارآفرین گفت: در چند زمینه مشغول کارآفرینی هستیم که از جمله آن‌ها می‌توانیم به پرورش گل محمدی، زنبور عسل و مرغ شاخدار اشاره کنیم. ما تسهیلات نمی‌خواهیم تنها درخواست ما از مسئولان عدم سنگ‌اندازی است.

سعید گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در چند زمینه مشغول فعالیت و کارآفرینی هستیم که از جمله آن‌ها می‌توانیم به پرورش گل محمدی، زنبور عسل و مرغ شاخدار اشاره کنیم.

وی ادامه داد: مرغ شاخدار القاب مختلفی مانند مرغ گینه و مرغ خالدار دارد، نژاد این مرغ به صورت ژنتیکی به آفریقا بازمی‌گردد و ارزش غذایی در تخمین مرغ بالا بوده و درصد کلسترول آن نسبت به تخم سایر ماکیان در کمترین میزان قرار دارد؛ هر ۱۰۰ گرم گوشت لاشه این موضوع ۱۳۴ کیلوکالری دارد که بعد از بوقلمون در دومین رده قرار گرفته است. همچنین این مرغ می‌تواند نگهبان محوطه محسوب شود چون یک پرنده هوشیار است.

این کارآفرین تصریح کرد: برای نگهداری هر حیوانی باید برای دارو نیز هزینه کنیم اما این حیوان نیازی به دارو ندارد و این می‌تواند یکی از مزایای پرورش مرغ شاخدار به شمار رود.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از روستاییان می‌توانند به جای پرورش مرغ‌های بومی این مرغ را پرورش دهند چون باتوجه به استقامت بالا هزینه‌های سرمایشی و سرمایشی حذف می‌شود.

گودرزی بیان کرد: تلاش داریم پرورش این مرغ را در استان قزوین ترویج کنیم برای همین به جهاد کشاورزی منطقه مراجعه کرده‌ایم و درخواست داشته‌ایم تا اطلاعات خود را به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار دهیم اما همکاری لازم صورت نگرفت. متأسفانه ارگان‌های مربوطه همراهی لازم را نداشته و سنگ‌اندازی‌های متعدد دارند.

وی اشاره کرد: تنها بر روی یک گونه کار نمی‌کنیم؛ نژاد لاری و مرندی از برترین نژادهای کشور به شمار می‌روند که آن‌ها را پرورش می‌دهیم اما به‌صورت تخصصی روی مرغ شاخدار تمرکز کرده‌ایم که متأسفانه کسی از ما حمایت نمی‌کند.

این کارآفرین یادآور شد: پرورش مرغ شاخدار را با خرید یک جفت آغاز کردیم تا آزمون و خطا کرده و مشکلات را متوجه و احصا کنیم، در حال حاضر تولید را به ۴۰۰ قطعه مرغ شاخدار رسانده‌ایم اما دریغ از وجود یک حامی؛ من آتش‌نشان هستم و در عین حال کارآفرینی می‌کنم تا برای جوانان روستایی شغل ایجاد کنیم اما حرف ما این است که کسی نیست به حرف دل روستاییان گوش فرا دهد.

وی با تأکید بر اینکه ما تسهیلات نمی‌خواهیم تنها درخواست ما از مسئولان عدم سنگ‌اندازی است، اضافه کرد: از مسئولان تقاضا داریم به دلیل خانگی بودن مشاغل ممکن است تعارضاتی با همسایگان ایجاد شود که برای آن به کارآفرینان کمک کنند در این صورت ضرورت دارد دستگاه‌های مربوطه و قضایی مجوزی را به کارآفرینان و فعالان عرصه‎‌های مشاغل خانگی اعطا کنند.

گودرزی اظهار کرد: در عرصه پرورش گل محمدی نیز مشغول به فعالیت هستیم و محصول تولید شده را در یک زمینه ۶ مترمربعی کشت کرده و پرورش می‌دهیم البته محصول در غنچه به فروش می‌رسد حتی از زمین یک مترمربعی جلوی درب خانه استفاده کرده و با کاشت بوته گل محمدی ۶۰۰ هزار تومان درآمد داریم.

این کارآفرین در پایان سخنانش اظهار کرد: پدر من چوب بری دارد و برای پرورش زنبور کندو می‌سازیم چون پرورش زنبور عسل در صورت کندو و وجود آن موفق خواهد بود، این چرخه را در روستا تکمیل کرده‌ایم و به همه جوانب فعالیت توجه داریم.

به گزارش ایسنا، این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir  مراجعه کنند.