اخبار

پرورش مرغ بومی از بازده اقتصادی زیادی برخوردار است

چهارمحال وبختيارئ

۱۴۰۰/۰۴/۰۱

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری گفت: پرورش مرغ بومی برخلاف طیور صنعتی از بازده اقتصادی زیادی برخوردار است.


متن کامل خبر

جلسه هم اندیشی  در خصوص توسعه شغل پرورش مرغ بومی با آقای طهماسبی، پیشران پرورش جوجه و مرغ بومی در دفتر مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
سیدغلامرضا رضوی با بیان اینکه پرورش مرغ بومی برخلاف طیور صنعتی از بازده اقتصادی زیادی برخوردار است، افزود: چنانچه این شغل مورد اقبال مردم قرار گیرد، پرورش مرغ بومی در استان می تواند در ایجاد اشتغال به ویژه در مناطق روستایی نقش موثری را ایجاد کند.
طهماسبی نیز خاطرنشان کرد: پرورش طیور صنعتی با نوسانات قیمت تخم مرغ و گوشت مرغ در بازار کنونی صرفه اقتصادی ندارد و اکثر مرغداران چه در پرورش مرغ گوشتی و چه در پرورش مرغ تخمگذار صنعتی با ضررهای بسیاری  مواجه شده اند.
وی ادامه داد: پرورش مرغ بومی یکی از گزینه های مطلوب در این عرصه است، مرغ بومی یا همان مرغ‌های محلی ایران، نوعی نژاد بسیار مقاوم به شمار می آیند. آن ها در مقابل بیماری ها، گرما و سرما تحمل بالایی دارند و این مزیت باعث می شود که ایجاد یک واحد تولیدی مرغ بومی برای تولید کنندگان سوددهی داشته باشد.
طهماسبی با بیان اینکه پرورش مرغ بومی نیاز به تجهیزات ندارد ، افزود: هرچند اگر در پرورش مرغ بومی یا همان مرغ محلی از تجهیزات مدرن استفاده شود، سود بیشتری نصیب پرورش دهنده می شود. اما با خلاقیت می توان تجهیزات پرورش شامل آبخوری، دان خوری، لانه تخم گذاری و… را با وسایل ساده ساخت. درواقع با هیچ تجهیزاتی می توان به پرورش مرغ بومی پرداخت.