اخبار

در راستای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی؛ برگزاری نشست بررسی موانع توسعه کسب و کارهای کوچک حوزه دامپروری در جهاد دانشگاهی ایلام

ايلام

۱۴۰۰/۰۴/۰۸

خلاصه خبر

در راستای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی نشست بررسی موانع توسعه کسب و کارهای کوچک حوزه دامپروری در جهاد دانشگاهی ایلامبرگزار شد.


متن کامل خبر

در راستای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

برگزاری نشست بررسی موانع توسعه کسب و کارهای کوچک حوزه دامپروری در جهاد دانشگاهی ایلام

نشست موانع توسعه کسب و کارهای کوچک حوزه دامپروری استان ایلام با حضور مدیرعامل اتحادیه عشایری ایلام، رئیس نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان ایلام، مدیر امور دام جهاد کشاورزی ایلام توسط مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در جهاد دانشگاهی ایلام برگزار شد.

«علی‌نجات دارابی» مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان ایلام در این نشست اظهار کرد: معیشت بسیاری از مردم استان مبتنی بر دامداری و کشاورزی است ، که هر کدام حوزه‌های گسترده‌ای را شامل می‌شود. دامپروری پتانسیلی عظیم است که متاسفانه به خوبی از آن استفاده نشده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان ایلام  ادامه داد: بنگاه‌های کوچک و زود بازده از ارکان مهم اقتصادی کشور هستند و نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور دارند و می‌توانند به کمک بنگاه‌های بزرگ اقتصاد کشور را نجات دهند اما نیازمند برنامه‌ریزی هستند که ما در این  حوزه مشکل داریم چراکه  اقتصاد ما آنقدر مریض است که  درمان آن در کوتاه مدت میسر نیست.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان تصریح کرد: به عشایر جهت اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز تسهیلات داده می‌شود  اما از آن طرف نهادها گران هستند و  بازار تضمینی برای عرضه دام نداریم ودام پروار شده روی دست آن‌ها می‌ماند . پرواربند ما هر روز خودش کشتار می‌کند و بین خریداران تقسیم می‌کند، نباید این گونه باشد و حلقه‌ها به هم وصل نشده  کسی به فکر بازار دام و یافتن حلقه‌های مفقوده نیست.

دکتر «حسین بشاره‌سیفی» رئیس نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: دامپزشکی در راستای وظیفه ذاتی و قانونی خود که حفظ سرمایه دامی کشور است در دو بخش  پیشگیری و ایمن سازی با واکسیناسیون و نیز درمان  به بخش تولید خدمت رسانی می‌کند.

رئیس نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان ایلام با بیان اینکه تضمین خرید دام و طیور با مشکل مواجه است و دلالان در این میدان سود می‌برند، تاکید کرد: در خصوص خوراک دام و طیور حدود 10 کارخانه فعال در سطح استان داریم و در این زمینه مشکلی نداریم اما کارخانه شیر و فرآورده‌های لبنی نداریم این در حالی است که تولید زیادی داریم.

دکتر درخشنده رحیمی ، مدیرامور دام جهاد کشاورزی استان در این نشست اظهار کرد : استان ایلام در بخش دام و طیور مجموعا 1500 طرح صنعتی و نیمه صنعتی و با وجود بیش از   واحد دامی با تولیدی بالغ بر 150 هزار تن در سال مهمترین شاخصه اقتصادی ما مرغداری ها هستند که در 384 واحد فعال است و برند تولید استان است و 51 هزار تن در سال چیزی حدود 2 برابر مصرف استان تولید مازاد داریم.در بخش تولید چالش‌های فراوانی وجدو دارد و همه معطوب می‌شوند به نقطه‌ای به نام تحریم اقتصادی.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان ایلام تصریح کرد: اولین چالش در حوزه تولید در این زمینه بحث مجوزها است ، اگر کسی امروز برای گرفتن کاری مجوز بگیرد هزار بوروکراسی اداری برایش در نظر گرفته شده که حتی خود ما هم به عنوان متولی خسته می‌شویم تا چه برسد به متقاضی، به عنوان مثال برای گرفتن مجوز یک کارگاه پرورش زنبور باید 20 دستگاه دولتی آن هم با ارقام محدود کننده انگیزه را از فرد می‌گیرد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی کمبود نهاده‌ها است ، که آزار دهنده است . 95 درصد نهاده‌های دامی وابسته به خارج از کشور است و واردات به سختی وارد می‌شوند و قوانین گمرکی نیز قوز بالاقوز شده است وامیدواریم دولت جدید بتواند این مشکلات را حل کند و تولید نفس راحتی بکشد و تولید کننده بتواند تولید صادرات محور داشته باشد.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان ایلام تصریح کرد: ما برای صادرات دام دامداران با سختی مواجه هستیم که الان قیمت هر کیلو را 45 هزرار تومان اعلام کرده‌اند در حالی که قیمت تمام شده  تولید بیش از این است.سیستم هزینه تولید ما با هم همخوانی ندارد و دامدار همیشه متضرر است.

رحیمی با بیان اینکه مشکل دیگر قیمت‌های تکلیفی است که دولت اعمال می‌کند  و با هزینه‌های مزغدار و دامدار همخوانی ندارد و دامداران ناراضی هستند، ادامه داد: تسهیلات بانکی با سود 18 درصد و با بازپرداخت در مدت در بخش تولید چالش دیگری است که به نارضایتی کشاورزان دامن می‌زند و در نظر گرفتن بالاترین نرخ سود انگیزه را از دامدار و تولید کننده گرفته است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان ایلام تصریح کرد: قیمت تمام شده و تعیین شده معضل دیگری است که پیش روی فعالان این عرصه قرار دارد، به عنوان مثال، شیر که به چالش روز تبدیل شده بیش از 7000 تومان است ولی 2500 تومان رقم زده‌اند و موجب نارضایتی شده است.

وی گفت: امسال در شرایط خاص خشکسالی خیلی شدید ، بیش از 300 هزار راس دام مازاد سبک در استان داریم، کیلویی 45 هزار تومان آن هم از عشایر خرید شود و با این قمیت هنوز سازو کار مراحل مالی طی نشده است. قوانین و شرایطی گذاشته‌اند که ما خودمان هم به آن اعتراض داشته‌ایم.

رحیمی ادامه داد: اگر ساماندهی نشود میل به قاچاق بیشتر می‌شود، این طرف مرز بره‌ای دو میلیون تومان و آن طرف مرز بره‌ای 15 میلیون تومان است و سود دست دلالان می‌افتد و دامدار ما بی‌بهره است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان ایلام تصریح کرد: بحث روز همه مرغ است که همه را به چالش کشیده و با سختی تامین می‌شود و بر سر سفره می‌رود. آیا به شیر با این خواص توجه می‌شود؟ ما باید قوانینی بنویسیم که حامی تولید کننده باشد و هم مصرف کننده در آن دیده شود. دولت یارانه تولید پرداخت کند نه اینکه به تولید کننده فشار بیاورد تا مصرف کننده راضی باشد.رضایت را باید دوسویه به دست آورد.