اخبار

صادرات حدود 4 میلیاردی پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی لرستان به عراق

لرستان

۱۴۰۰/۰۴/۱۳

متن کامل خبر

سیده فاطمه حسینی از کارآفرینان و پیشرانان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی لرستان است که حدود 15 سال پیش شرکت نگین درخشان جزیره را در حوزه البسه پزشکی، بهداشتی و صنعتی تاسیس کرد و هم اکنون محصولات این شرکت به کشور عراق صاد می شود.
وی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به الگوی نوین مشاغل خانگی  گفت: در اجرای این طرح باید به گونه ای فرهنگ سازی شود تا مردم بدین باور برسند که در خانه هم می شود شغل پایدار و درآمدزایی مناسب ایجاد کرد.
حسینی در خصوص همکاری این مجموعه با جهاددانشگاهی نیز گفت: همکاری این شرکت با جهاد دانشگاهی در قالب تفاهم نامه انجام می شود و درصدد هستیم تا تولیدات و مشاغل خانگی را به روز کرده و با ساماندهی هرچه بهتر زحمتکشان این عرصه، این صنعت را تقویت کرده و منجر به ایجاد اشتغال بیشتر شویم.
پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح موجب ایجاد و تقویت فرهنگ اشتغال در خانواده خواهد شد، افزود: فرهنگ‌سازی در اجرای این طرح ملی زمینه ایجاد تحولات اجتماعی در ساختار اشتغال جامعه را فراهم خواهد کرد از این رو این طرح می‌تواند علاوه بر توسعه اشتغال پایدار خانگی موجب بهبود فرهنگ کسب و کار شود.

وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی تاکنون در زمینه های مختلفی ورود کرده و در انجام ماموریت هایی که به عهده این نهاد انقلابی واگذار شده موفقیت آمیز عمل کرده است. امیدواریم اجرای موفق این طرح ثمرات و برکات زیادی برای اقتصاد کشور داشته باشد.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شرکت نگین درخشان جزیره در قالب مشاغل خانگی فعالیت خود را شروع کرده و ادامه می دهد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای  130 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده ایم.
وی با اشاره به صادرات محصولات این شرکت یادآور شد: به تازگی صادرات به کشور عراق را شروع کرده ایم و حجم این صادارات حدود 20 هزار عدد البسه پزشکی معادل حدود 4 میلیارد ریال است.
حسینی افزود: تلاش داریم که صادرات خود را به  بازار کشورهای افغانستان و پاکستان گسترش دهیم.
این کارآفرین لرستانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر کرونا بر کسب و کارش تصریح کرد: بروز این ویروس هم معایب وهم مزایایی برای ما به همراه داشت. از جهاتی کرونا باعث شد که نیروی انسانی شرکتمان کمتر تمایل به کارکردن نشان دهند و ترجیح دهند در ایام قرنطینه کاری انجام ندهند و از طرفی دیگر نیاز به البسه پزشکی باعث رونق گرفتن کسب و کار، فروش بیشتر و صادرات محصولات ما به کشورهای دیگر شد.
گفتنی است که طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی و به تصویب رسید.
به منظور اجرای و پیاده سازی این طرح، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیلگر مکلف به شناسایی، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی شد.

 ضمنا جهاد دانشگاهی با استفاده از شبکه کارشناسان، مشاوران و تسهیلگران خود در سراسر کشور در نظر دارد با بهره‌مندی از ظرفیت‌های تمامی سازمان‌های دولتی و غیر دولتی بویژه بخش خصوصی، حلقه‌های مفقوده و خلا طرح‌های مشابه قبلی را شناسایی و نقش و جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور را توسعه دهد.