اخبار

دوره آموزشی قلم زنی در راستای اجرای طرح توسعه ملی مشاغل خانگی در شهرستان بروجن برگزار شد

چهارمحال وبختيارئ

۱۴۰۰/۰۴/۱۵

خلاصه خبر

دوره آموزشی قلم زنی در راستای اجرای طرح توسعه ملی مشاغل خانگی در شهرستان بروجن برگزار شد.


متن کامل خبر

دوره آموزشی قلم زنی در راستای اجرای طرح توسعه ملی مشاغل خانگی در شهرستان بروجن با حضور مرجان دوستی پیشران طرح قلم زنی برگزار شد.
دوستی با بیان اینکه سرزمین پهناور ایران پیوسته خواستگاه خلق هنرهای ناب،اصیل و معنوی در عین حال متناسب با زندگی مردم و آداب و رسوم جوامع و اقوام خود بوده است، افزود: قلمزنی و هنرهای دیگر از این دست تنها فعالیت انسان مسلط و یا صنعتگر و ابزارساز در به کار بردن قلم و چکش بر روی قطعه یا ظرف فلزی نیست بلکه بر گرفته از شوق و دیگر وجوح تمایز انسانی در بکارگیری تعمق و تعمل وی است.
به گفته وی، هنر قلمزنی یکی از صنایع دستی اصفهان، شیراز و تبریز است که هر یک دارای سبک مخصوص به خود هستند، این هنر ا تزئین و کندن نقوش بر روی اشیا فلزی به ویژه مس، طلا، برنج و یل به عبارت دیگر ایجاد خطوط و نقوش به وسیلۀ قلم با ضربۀ چکش بر روی اجسام فلزی است.
دوستی خاطرنشان کرد: مس به سبب نرمی و شکل پذیری که دارد، در هنر قلمزنی متداول تر از سایر فلزان است، از سوی دیگر به اعتقاد باستان شناسان و مورخان هنر مس، نخستین فلزی است که در هنر فلز کاری و قلمزنی مورد توجه انسان قرار گرفت.
وی ادامه داد: قلمزنی هنری والا و ارزشمند در فرهنگ سنتی و هنرهی معنوی ایرانیان است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است،که به کمک ذوق و اندیشه هنرمند ایرانی با تأثیر از آداب، سنن، فرهنگ و مذهب در بیان آرا و عقاید ایرانیان به زیباترین شئ فلزی نقش بسته و در درازنای تاریخ رویدادها و تحولات گوناگون پشته سر گذاشته و ماندگاری آن را به نسل های بعد منتقل کرده است.