اخبار

نشست توسعه فرهنگ کارآفرینی و اشتغال با محوریت مشاغل خانگی در کردستان

كردستان

۱۳۹۷/۰۵/۰۸

متن کامل خبر

نشست توسعه فرهنگ کارآفرینی و اشتغال با محوریت مشاغل خانگی با حضور پشتیبانان مشاغل خانگی و کار آفرینان استانی امروز، هشتم مرداد ماه در کردستان برگزار شد.


به گزارش ایسنا، رئیس جهاد دانشگاهی واحد کردستان در نشست توسعه فرهنگ کارآفرینی و اشتغال با محوریت مشاغل خانگی که با حضور پشتیبانان مشاغل خانگی و کارآفرینان استانی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه بیکاری به عنوان دغدغه اصلی جوانان جامعه مطرح است که برای رفع این بیکاری باید همه دست به دست هم بدهیم.


چیا سهراب‌نژاد ضمن اشاره به اینکه طرح الگوی مشاغل خانگی در سه فاز اجرایی خواهد شد، افزود: در فاز نخست این طرح مطالعات دقیقی توسط کارشناسان جهاددانشگاهی انجام شد.


وی بیان کرد: در مرحله اول از میان 340رشته که به عنوان رشته‌های مشاغل خانگی معرفی شده است با انجام کار مطالعاتی دستگاه‌های اجرایی، اساتید دانشگاهی و کارآفرینان بخش خصوصی و دولتی 12 رشته انتخاب شد.


رئیس جهاد دانشگاهی واحد کردستان با بیان 12 رشته انتخابی در طرح نوین توسعه مشاغل خانگی عنوان کرد: این 12 رشته شامل رشته‌های تولید و بسته بندی عسل، کلاش بافی، گلیم بافی، صنایع چوب، قالیبافی، پوشاک، گل و گیاه، انیمیشن، مترجم زبان‌های خارجه، ویراستاری، زیورآلات و مصنوعات چرمی است.


سهراب‌نژاد ادامه داد: از 12 عنوان رشته مشاغل خانگی بخشی مختص به جامعه دانشگاهی و بخشی مختص به کسانی است که به صورت تجربی این حرفه‌ها را فرا گرفته‌اند.


وی با بیان اینکه پشتیبانان نقش مهمی در اجرای این طرح دارند، ادامه داد: در فاز آخر این طرح که مهم‌ترین مرحله می‌باشد افراد متقاضی را باید به بازار اتصال داده و به فروش آن‌ها کمک کنیم که در این راستا برنامه ریزی‌های دقیقی انجام شده است.


ثبت نام 3440 نفر متقاضی مشاغل خانگی در کردستان


در ادامه این نشست مجید آوج، دبیر اجرایی طرح مشاغل خانگی استان ، با اشاره به اینکه استان کردستان جزء 9 استان پایلوت اجرای این طرح است، گفت: در فاز اول این طرح مطالعاتی در خصوص ظرفیت‌های استان انجام شد که از این میان 10 رشته به عنوان اولویت استانی مشخص شد.


وی با بیان اینکه دو رشته دیگر همچون ویراستاری و مترجمی به عنوان ظرفیت‌های کشوری به این 10 رشته اضافه شده است، افزود: سهم استان کردستان از ثبت نام متقاضیان این رشته 2 هزار و 600 نفر مشخص شده بود که با استقبال خوب مردم تا کنون سه هزار و 440 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.


دبیر اجرایی طرح مشاغل خانگی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد ثبت‌نامی‌ها به چهار هزار نفر برسد، افزود: اتصال به بازار مهم‌ترین فاز این طرح است که برای اینکه کمکی به فروش محصولات مشاغل خانگی داشته باشیم، رایزنی‌هایی را با پشتیبانان و تسهیلگران و برندهای محلی انجام داده‌ایم.


در ادامه این نشست رئوف رحیمی، کارگزار توسعه اشتغال استان گفت: در اجرای این طرح باید نشست‌های بیشتری انجام گیرد تا این کارآفرینان با همدیگر تعامل مستقیم برقرار و از ایده‌های هم استفاده ببرند.


وی ضمن اشاره به اینکه این افراد باید با قوانین فروش بیشتر آشنا شوند، گفت: این جلسات باید به صورت تخصصی پیش برود تا افراد دقیق‌تر با حوزه کاری خود آشنا شوند.


رحیمی افزود: طرح نوین مشاغل خانگی که توسط جهاددانشگاهی برگزار شده است کاملاً مطلوب ارزیابی می‌شود و جهاددانشگاهی باید در ادامه این راه مسیرهای جدید کسب و کار را به این افراد نشان دهد.


توتنی، نماینده اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کردستان با بیان اینکه تسهیلات نمی تواند راهکار حل مشکل بیکاری باشد، اظهار کرد: کارآفرینان با بهره گیری از دانش و علم روز بازار می‌توانند زمینه‌ساز اشتغالزایی بیشتری در جامعه باشند.


وی با بیان اینکه اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی حامی این افراد است، عنوان کرد: برای اینکه اشتغال را در استان توسعه دهیم باید همه در کنار هم تلاش کنیم و تنها منتظر یک یا چند ارگان نباشیم.