اخبار

فرماندار راز: طرح مشاغل خانگی می تواند زمینه اشتغال پایدار را برای مردم شهرستان فراهم کند

خراسان شمالي

۱۳۹۷/۰۵/۰۷

متن کامل خبر

فرماندار راز و جرگلان گفت: طرح مشاغل خانگی جهاددانشگاهی می تواند زمینه ایجاد اشتغال پایدار را برای مردم این شهرستان فراهم کند.


به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، محمد زارعی با حضور در جهاد دانشگاهی واحد خراسان شمالی، با اشاره به ظرفیت های موجود در این نهاد افزود: یکی از اقداماتی که این نهاد می تواند برای ایجاد اشتغال در این منطقه انجام دهد برگزاری دوره های آموزشی است.


وی با بیان اینکه این شهرستان دارای 59 هزار و 210 نفر جمعیت با وسعت دو هزار و 538 کیلومتر مربع است، ادامه داد: 73 درصد از جمعیت این منطقه اهل تسنن و مابقی شیعه هستند.


زارعی با بیان اینکه علاوه بر آن این شهرستان دارای 181 کیلومتر مرز مشترک است، اظهار کرد: این شهرستان در حوزه های فرهنگی، اقتصادی  و عمرانی دچار مشکل است و باید تلاش شود تا محرومیت ها در این منطقه زدوده شود.


وی خاطرنشان کرد: مردم شهرستان راز و جرگلان مرزدارانی مقاوم هستند اما برای اینکه درآ مد خانوار آن ها افزایش یابد، باید اقداماتی همچون برنامه های آموزشی ارائه کرد تا بتوان درآمد خانوار و اقتصاد آن ها را افزایش داد.


این مقام مسئول با بیان اینکه تولید پشتی و فرش ترکمن از جمله محصولاتی بوده که توسط مردم این منطقه تولید می شود، توضیح داد: اما طی سال های اخیر تعداد زیادی از بانوان این منطقه دست از انجام این کار کشیده اند و باید تلاش شود تا این افراد دوباره به انجام این نوع از اقدامات مشغول شوند.


وی تاکید کرد: به‌روز رسانی دانش افراد درباره مشاغلی که انجام می دهند یکی از نکات مهمی است که باید در این منطقه انجام شود.


فرماندار شهرستان راز و جرگلان ادامه داد: کشاورزی یکی از اقدامات مهمی است که تعداد زیادی از افراد در این منطقه در حال انجام هستند و باید کشاورزان به سوی تولید محصولات کم آب طلب پیش روند، و تا چه زمانی با توجه به خشکسالی های حاکم باید گندم آبی کشت شود؟


وی افزود: مبلغ 27 میلیارد تومان سهم تسهیلات اشتغال زایی مردم شهرستان راز و جرگلان برای سال جاری است و باید برنامه ریزی های لازم انجام شود تا این چالش رفع و برای ایجاد اشتغال در منطقه استفاده شود.


زارعی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود و فعالیت های دشمنان علیه ایران و راه انداختن جنگ اقتصادی اظهار کرد: با ایجاد اشتغال برای افراد این منطقه می توان آن ها را در مقابل این جنگ اقتصادی مقاوم کرد.


دکتر رضا شاهین فر رئیس جهاد دانشگاهی واحد خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه گفت: جهاد دانشگاهی نهادی است که خدمات آن در وسعت دولت در حال انجام خدمت است.


وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی واحد خراسان شمالی در شهرهای شیروان، اسفراین و بجنورد دارای مراکز آموزشی کوتاه مدت است، افزود: این نهاد می تواند در شهرستان راز و جرگلان نیز آموزش های حرفه آموزی را به مردم این منطقه ارائه دهد.


شاهین فر ادامه داد: علاوه بر آن جهاد دانشگاهی با مشارکت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حال اجرای طرح مشاغل خانگی است که می تواند با اجرای این طرح کمک خوبی برای ارائه آموزش ها جهت ایجاد اشتغال در شهرستان راز و جرگلان داشته باشد.


وی اظهار کرد: اجرای طرح ارائه پنل های خورشیدی به جامعه عشایری استان که تعداد آن ها 400 پنل است و راه اندازی مرکز درمان ناباروری از جمله اقداماتی است که توسط جهاد دانشگاهی واحد خراسان شمالی هم اکنون در حال اجراست.