اخبار

از حس خوب عروسک های پارچه ای تا رسیدن به جریان درآمد

خراسان شمالي

۱۴۰۰/۰۴/۲۰

خلاصه خبر

بهاره شادمهر یکی از کارآفرینان بجنوردی است که در منزل خود با ایحاد طرح های خلاقانه سعی بر این دارد تا دنیای بچه ها را شادتر کند و از سوی دیگر از همین روش، منبع درآمدی را برای خود ایجاد کرده است. شادمهر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه تحصیلاتم تا مقطع دیپلم بوده و بعد از آن به دلیل علاقه ای که به خیاطی و آرایشگری داشتم، می گوید: ترجیح دادم تا دوره های خیاطی را به طور کامل سپری کنم.


متن کامل خبر


عروسک سازی، حرفه‌ای جذاب است که با آن می‌توان در منزل هم درآمدزایی و هم اشتغالزایی کرد.
بهاره شادمهر یکی از کارآفرینان بجنوردی است که در منزل خود با ایحاد طرح های خلاقانه سعی بر این دارد تا دنیای بچه ها را شادتر کند و از سوی دیگر از همین روش، منبع درآمدی را برای خود ایجاد کرده است.
شادمهر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه تحصیلاتم تا مقطع دیپلم بوده و بعد از آن به دلیل علاقه ای که به خیاطی و آرایشگری داشتم، می گوید: ترجیح دادم تا دوره های خیاطی را به طور کامل سپری کنم.
هیچ تجربه ای از ساخت عروسک نداشتم این را خانم شادمهری می گوید و ادامه داد: اما با تمرین زیاد و انجام آزمون و خطا موفق شدم تا کار تولید عروسک های دست ساز را نیز یاد بگیریم و هم اکنون مشغول تولید عروسک های دست دوز برای بچه ها هستم.
اولین عروسکی که ساختم عروسک های جورابی بود که عیده ذهنی خودم بودم و معمولا این عروسک ها به علت اینکه پارچه و موی کمتری در آن ها استفاده می شود قیمت پایین تری دارند و استقبال بیشتری هم برای خرید از آن ها می شود.
عروسک های صورت طراحی، عروسک هایی بود که بعد از ساخت عروسک جورابی شروع به ساختن آن کردم، تمام قسمت های عروسک از کفش گرفته تا لباس آن را خودم درست می کنم و تنهای چیزی در این عروسک کار دست خودم نیست موی سر و پارچه لباس است.
وی می افزاید: حتی بدنه عروسک را هم خودم می سازم و در ساخت عروسک ها به کیفیت خیلی توجه می کنم به طوریکه از پارچه هایی باید کیفیت مناسب استفاده می کنم.
مسائل فرهنگی و آشنایی بچه ها با فرهنگ ایرانی یکی از دغدغه هایم بوده این را خانم شادمهری بیان می کند و می گوید: بنابراین ساخت عروسک های سنتی را هم در دستور کار قرار دادم و شروع به ساخت عروسک های خانم و آقای کرمانج با لباس محلی منطقه خراسان کردم.
در ساخت این عروسک ها تمامی سکه دوزی، منجوق دوزی، نواردوزی های روی لباس عروسک نیز ایده خودم بوده و همیشه سعی بر این داشتم تا با این نوع از عروسک ها نوع پوشش مردم این منطقه را به تصویر بکشانم.
عروسک های سه بعدی از دیگر عروسک هایی هست که آن را هم تولید می کنم که در این عروسک ها کار مفصل گذاری را انجام می دهم بطوریکه سر عروسک چرخیده می شود، دست و پاها و انگشتان دست و پا خم و راست می شوند و یا می چرخند.
وی تاکیدمی کند: در ساخت تمامی این عروسک ها از بدنه عروسک گرفته و تا جوراب و کفش آن گرفته، دست ساز است و خودم می سازم.
شادمهر در ادامه با بیان اینکه فروش این عروسک ها به صورت مجازی بوده است و عنوان می کند، دوست دارم کارم را توسعه دهم و کارگاهم را از یک اتاق سه در چهار به یک کارگاه کمی بزرگ تر تبدیل کنم، اما سرمایه می خواهد که من سرمایه کافی را برای انجام این کار ندارم.
دوست دارم برای توسعه کارم چندین چرخ خیاطی داشته باشم چراکه تمامی لباس های عروسک را خودم می دوزم و از سوی دیگر پارچه به صورت طاقه ای برای ساخت عروسک ها خریداری کنم.
وی ادامه داد: کار آموزش به هنرجوها را هم خیلی دوست دارم اما فضای کافی برای این کار نداریم اما اکنون به دنبال آن هستم تا با استفاده از ظرفیت دفتر تسهیل گیری که در نزدیکی محل زندگی من قرار دارد استفاده کنم و به زنان خانه دار و یا دختران آموزش دهم.