اخبار

نوازش چرم و چوب در کارگاهی از جنس مشاغل خانگی

خراسان جنوبي

۱۴۰۰/۰۴/۲۶

خلاصه خبر

ایسنا/خراسان جنوبی یک کارآفرین بیرجندی اکنون با حمایت طرح توسعه مشاغل خانگی خراسان جنوبی توانسته چرم و چوب را به هم نوازی دعوت کرده و محصولاتی بی بدیل بسازد


متن کامل خبر

ایسنا/خراسان جنوبی یک کارآفرین بیرجندی اکنون با حمایت طرح توسعه مشاغل خانگی خراسان جنوبی توانسته چرم و چوب را به هم نوازی دعوت کرده و محصولاتی بی بدیل بسازد.

طرح توسعه مشاغل خانگی آمد تا هنرها و دست بافته‌های دیرین را دوباره احیا کند، هنرهایی که پتانسیل لازم را داشت اما گاهی در میان دغدغه‌ها کم رنگ شده بود. این طرح به میدان آمد تا ایده‌های جدید در ذهن را فعال کند و راهی باشد برای دیده شدن استغدادهایی که در شهر نهفته مانده‌اند.

 به گزارش ایسنا، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  و توسط جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعه‌ای و مداخله گر در حوزه اشتغال در حال انجام است.

بر اساس این الگو و با انجام مطالعات، ساماندهی، بررسی، استعدادسنجی و توانمندسازی قرار است برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر از متقاضیان مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور زمینه ایجاد اشتغال فراهم شود.

سهم استان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ایجاد بستر اشتغال برای ۴۰۰ نفر است که بیش از ۹۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کردند و برای اینکه نارضایتی عمومی ایجاد نشود با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بقیه افراد ثبت نام شده هم از مزایای طرح استفاده خواهند کرد.

وی که در کارگاه کوچکی در گوشه‌ای از این شهر مشغول فعالیت است؛ دختران جوان بسیاری را در این کارگاه جمع کرده و از ایده‌های ذهن‌های خلاقشان بهره می‌گیرد. او توانسته با هم نوازی چرم و چوب کاری کند و محصولاتی را بسازد که اکنون در پایتخت و حتی کشورهای دیگر خریدار دارد.

او حتی با پیشرانان دیگر مشاغل خانگی ارتباط برقرار کرده و رودوزی‌های سنتی را روی کفش و کیف‌های تولیدی‌اش به کار می‌برد و به این واسطه این هنرها را نیز بیشتر می‌شناساند.

گردونه مفید اقتصادی در قالب یک طرح 

لیلی جلیلی، یک کارآفرین و پیشران مشاغل خانگی که چند سالی است در حوزه چرم دوزی فعالیت دارد، به ایسنا می‌گوید: چرمدوزی هنری زیبا دستی با پیشینه‌ای بسیار قدیمی است که از زمان‌های گذشته همواره همراه انسان‌ها بوده و با گذر زمان دستخوش تغییرات بزرگی شده است.

وی افزود: پایه و اساس هنر چرمدوزی دستی چرم است که توسط کارخانه‌ها دباغی می‌شود و در کیفیت‌های مختلف توسط ابزارهای مخصوص به چرم تبدیل شده و بعد تبدیل به محصول زیبای چرمی می‌شود که در حیطه کاری بنده است.

این پیشران بیان کرد: این محصول به کیف‌های مختلف تبدیل می‌شود که با ظرافت و دقت کامل برش و دوخت روی آن انجام شده و تمام کار از صفر تا صد با دست انجام می‌شود.

جلیلی اظهار کرد: من به عنوان یک کار آفرین  به این نتیجه رسیدم که برای استان و شهر خود می‌توانم مفید و مثمره ثمر باشم و با توجه به شرایط مالی و علاقه و هنری که در زمینه چرم داشتم توانستم تجربه و هنرم را در اختیار زیر مجموعه خود قرار دهم و برای آنان درآمد پایداری را ایجاد کنم.

این کارآفرین بیان کرد: آشنایی من با جهاددانشگاهی از یک فراخوان آغاز شد و سپس توسط دولت ثبت و  آمارگیری مشاغل خانگی انجام شد و من وارد این گردونه اقتصادی شدم که بسیار فرصت های مهمی از بازار را برای من و همکارانم فراهم کرد.

جلیلی یادآور شد: پشتیبانی دولت از نظر مالی و تهیه امکانات کارگاهی و لوازم مورد نیاز، با توجه به محدودیت فروشگاه‌های خاص این شغل و تنوع ابزار و یراق مورد نیاز مصرفی بسیار پایین بوده و خلاقیت و ابتکار را از کسانی که در این مقوله کار می‌کنند سلب کرده و به دلیل محرومیت منطقه امکان تردد به تهران برای خرید ابزار و لوازم میسر نیست؛ لذا امیدواریم که این مسائل در آینده نزدیک روند بهتری پیدا کند.

وی بیان کرد: آرزو دارم دست‌های بسیاری را بگیرم و زندگی بانوان را از رخوت و سستی نجات دهم، رویای من این است که افراد اطرافم توانمندی‌های خود را درک کرده و با هدفغیب که خداوند برای آنان طرح ریزی کرده، زندگپی کنند.

وی که اکنون بیش از 10 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کارگاهش مشغول به فعالیند، می‌گوید: دختران کارگاهم همگی از ذوق و علاقه سرشار برخوردارند؛ علاقه‌ای که بر روی کار پیاده می‌شود و هنری بی بدیل را به هنردوستان هدیه می‌دهد.

جلیلی بیان کرد: امیدواریم با رونق طرح توسعه مشاغل خانگی، بتوانیم بیشتر در حوزه تولید محصولات چرمی فعالیت کرده و رونق این حوزه بیشتر شود.

ایده‌هایی که نیازمند دیده شدن هستند 

وی تصریح کرد: افرادی که با من کار می‌کنند ایده‌های بسیاری در ذهن دارند که اولین بار است که در کشور بروز می‌کند؛ من یاد گرفته‌ام  که روی پای خود بایستم و از هیچ کس توقع نداشته باشم.

جلیلی بیان کرد: در حوزه تهیه مواد اولیه با مشکل زیادی مواجه نیستیم و فروش محصولاتمان در تهران است و اکنون با طرح توسعه مشاغل خانگی با برندها و بازار بیشتر ارتباط برقرار کرده و حتی به فکر صادرات هستیم.

این کارآفرین بیان کرد: تولیدات مشاغل خانگی قابلیت ارائه و فروش در بازارهای ملی و منطقه ای را دارد و معتقدم هنرهای دستی در حوزه مشاغل خانگی از جمله فرش حتی قابلیت صادرات به خارج کشور را دارند، البته این کار نیازمند مدیریت صحیح است.

وی تصریح کرد: افرادی که وارد حوزه مشاغل خانگی می شوند نیازمند تشویق، حمایت و مدیریت صحیح هستند که احساس می‌کنم اکنون در قالب طرح ملی توسعه مشاغل خانگی این امر دیده می‌شود.