اخبار

راه‌اندازی نخستین مدرسه مهارتی کسب و کار خانگی کشور در سمای نجف‌آباد

اصفهان

۱۴۰۰/۰۴/۲۷

خلاصه خبر

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد از راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی کسب و کار خانگی در سمای نجف‌آباد برای نخستین‌بار در کشور خبر داد. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شهلا روزبهانی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد از راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی کسب و کار خانگی در سمای نجف‌آباد برای نخستین‌بار در کشور خبر داد.


متن کامل خبر

راه‌اندازی نخستین مدرسه مهارتی کسب و کار خانگی کشور در سمای نجف‌آباد
معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد از راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی کسب و کار خانگی در سمای نجف‌آباد برای نخستین‌بار در کشور خبر داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شهلا روزبهانی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد از راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی کسب و کار خانگی در سمای نجف‌آباد برای نخستین‌بار در کشور خبر داد.
روزبهانی در هجدهمین جلسه شورای نظارت و هماهنگی سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با اشاره به تحولات ساختاری اخیر در زمینه تبدیل و ارتقای آموزشکده های فنی و حرفه ای سما به دانشکده های مهارت و کارآفرینی خاطرنشان کرد: این تغییر رویکرد به عنوان یک رویداد ملی به منظور استفاده از ظرفیت‌های جدید در توسعه مهارت آموزی و فراهم شدن زمینه اشتغال فارغ التحصیلان این دانشکده، از ابتدای سال تحصیلی آینده اجرایی خواهد شد.
وی افزود: این تحول به جهت ارتقای جایگاه آموزشکده ها به دانشکده، اتفاق ارزشمندی است و توسعه مهارت های کارآفرینی با رویکرد و اهداف مشخص، محور فعالیت این دانشکده‌ها خواهد بود.
معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی واحد نجف‌آباد با اشاره به اینکه مدارس عالی مهارتی یکی از ارکان مهم دانشکده های مهارت و کارآفرینی است، گفت: تاکنون دو مدرسه عالی مهارتی در این واحد مجوز فعالیت اخذ کرده است و تاسیس مدرسه عالی مهارتی کسب و کار خانگی به عنوان اولین مدرسه در این زمینه در کشور و سومین مدرسه عالی مهارتی واحد نجف‌آباد خواهد بود.
زوم توجه به اقتصاد ناشی از کسب و کار خانگی
 روزبهانی افزود: توجه به اقتصاد ناشی از کسب و کار خانگی یکی از ارکان اقتصاد کشورهای مختلف به خصوص  درکشورهای توسعه یافته است که می تواند بخش عظیمی از جمعیت هر کشور را در جهت توسعه اقتصادی به کار گیرد.
وی مطرح کرد: راه اندازی مدرسه عالی مهارتی کسب و کار خانگی می تواند با توانمندسازی قشر جوان و همچنین زنان خانه‌دار، عملاً آنان را وارد چرخه اقتصادی کشور کند.
معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، مهارت افزایی و ارتقای دانش حرفه ای در زمینه کسب وکارهای خانگی، حمایت از مشاغل کوچک خانگی و دانش بنیان بر مبنای کاهش نرخ بیکاری، رشد و توسعه مدرسه عالی در رشته‌های مرتبط با حوزه کسب وکار، کارآفرینی در افق بلند مدت و مشارکت در رشد و توسعه اقتصادی استان اصفهان را از چشم اندازهای مدرسه عالی مهارتی کسب وکارهای خانگی عنوان کرد.
وی، توجه به نیاز بازار کار در حوزه کسب و کارهای خانگی، آموزش عمومی و تخصصی افراد جامعه در ابعاد مختلف مشاغل خانگی، تربیت نیروی متخصص در رشته های مختلف با توجه به نیاز جامعه، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، معلولین و سایر گروه های آسیب دیده اجتماعی به منظور راه اندازی کارگاه های خوداشتغال و ادای مسئولیت اجتماعی مجموعه به عنوان یک واحد علمی و دانشگاهی در راستای افزایش سواد شغلی، ارتباطی، تربیتی، تحلیلی و علمی عموم افراد جامعه را از جمله ماموریت های مدرسه عالی مهارتی کسب و کارهای خانگی برشمرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با اشاره به نزدیک بودن آغاز سال تحصیلی جدید و احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس به صورت حضوری، بر لزوم ایجاد تغییر در شرایط به نسبت دو سال گذشته تاکید کرد و افزود: با توجه به ارائه آموزش‌ها به صورت مجازی در سه ترم تحصیلی گذشته، باید با انجام پیش‌بینی‌های لازم، آمادگی مطلوب برای شروع سال تحصیلی ایجاد شود.
امیررضا نقش با تاکید بر لزوم تبدیل تهدید ویروس کرونا به فرصت گفت: در شرایط ایجاد شده به واسطه فراگیری ویروس کرونا، تجربیات گرانبهایی به دست آمد و در همین راستا باید الگوهای آموزشی در کشور نسبت به گذشته تغییر پیدا کند و نوآوری‌هایی در آموزش رقم بخورد.
وی اضافه کرد: با توجه به فراگیری ویروس کرونا در جهان و چالش‌ها و تهدیدهای مرتبط با آن، مراکز آموزشی بزرگ دنیا به فکر استفاده از بسترهای فناوری اطلاعات در دوران پسا کرونا افتاده‌اند.
نقش مطرح کرد: استفاده از بسترهای فناوری اطلاعات به عنوان یک فرصتی که از دل تهدید بیرون آمده است می تواند به صورت یک تحقیق و پژوهش در نظر گرفته شود که باید از جانب متولیان آموزش کشور، در جهت ارتقاء و نوآوری در آموزش و پژوهش مورد توجه قرار گیرد.
پیمان شاهپوری رییس اداره آموزش فنی ‌و حرفه‌ای و کار دانش اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: سمای نجف‌آباد از نظر تعداد رشته و هنرجو سهم بالایی از آموزش ها را پوشش می دهد.
شاهپوری با قدردانی از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و مجموعه سما به لحاظ فراهم کردن شرایط استفاده دانش‌آموزان از امکانات مطلوب گفت: مرکز سمای نجف آباد علاوه بر مجموعه مدارس در زمینه آموزش های مهارتی و توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای هم عملکرد بسیار خوبی داشته است.
وی افزود: راه اندازی مدرسه عالی مهارتی کسب و کار خانگی در این مرکز نیز یکی از طرح‌های خوب و مورد نیاز شهرستان، استان و کشور است.
رییس اداره آموزش فنی ‌و حرفه‌ای و کار دانش اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان خاطر نشان کرد: بیماری کرونا تهدید و فرصت را توأمان ایجاد کرده است و باید با تهدید آن مقابله و با استفاده از فرصت های ایجاد شده، نقاط ضعف را پوشش دهیم.
شاهپوری اظهار کرد: با توجه به بررسی های به عمل آمده در مجموعه آموزش مجازی، این نتیجه مشخص شد که از نظر زیرساخت‌های لازم که زیرساخت فیزیکی و نیروی انسانی را شامل می شود دارای ایراد و اشکال هستیم و تقاضا داریم مجموعه دانشگاهی کشور به ویژه واحد نجف آباد به عنوان کار تحقیقاتی در این زمینه ورود پیدا کند.
رییس اداره آموزش فنی ‌و حرفه‌ای و کار دانش اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان تشریح کرد: موضوع روش های آموزش مجازی در دروس کارگاهی، تعیین ابزارهای لازم برای ارائه آموزش های مهارتی و همچنین تعیین استانداردهای آموزش مجازی می تواند به‌عنوان سرفصل‌های این تحقیق و پژوهش در نظر گرفته شود تا در صورت ادامه یافتن شرایط موجود و یا حکم فرمایی دوباره آن بتوانیم پوشش تحصیلی لازم را ایجاد نماییم که این مهم کمک بسیار خوبی به مجموعه آموزشی کشور خواهد بود.
قدردانی از تعامل دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد و مجموعه سما
سیدرضا موسوی‌زاده مدیر آموزش و پرورش شهرستان نجف آباد نیز با قدردانی از تعامل ایجاد شده بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و مجموعه سما با اداره آموزش و پرورش تأکید کرد: طبق ارزیابی های صورت گرفته از مدارس در شرایط فراگیری بیماری کرونا، مدارسی در موضوع آموزش موفق بوده اند که با ایجاد بسترهای مناسب در زمینه آموزش‌ مجازی، خدمات مناسب‌تری را به دانش آموزان ارائه داده‌اند.
سیدرضا موسوی‌زاده با ارائه پیشنهاد تعامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با اداره آموزش و پرورش این شهرستان در زمینه بهره‌مندی از سامانه آموزش مجازی این دانشگاه در راستای کمک به دانش‌آموزان شهرستان، خواستار تشکیل کارگروه مشترک برای بررسی ابعاد آن شد.