به گزارش دبيرخانه طرح ملي توسعه مشاغل خانگي در استان مركزي؛ در روند اجراي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي ، روزنامه همشهري آنلاين اقدام به مصاحبه اي با فاطمه غني پور مديراجرايي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي در جهاددانشگاهي استان مركزي نمود.
وي در مصاحبه با روزنامه همشهري با بيان اينكه اين طرح با پيش بيني ايجاد اشتغال براي 2 هزار نفر در استان مركزي در حال اجرا مي باشد؛ گفت: در فاز نخست اين طرح كه بررسي فرصت ها و ظرفيت هاي بومي براي توسعه اشتغال پايدار است، پتانسيل هايي شناسايي شده اند كه براي عوامل اجرايي طرح غير قابل باور بود.
ايشان افزود: ما به صورت ميداني به شناسايي فرصت هاي اشتغالزايي پرداختيم و متوجه شديم تاكنون از ظرفيت هايي غافل بوديم كه مي تواند به رونق توليد و اقتصاد جامعه كمك كند.
غني پور يكي از دستاوردهاي فاز اول اين طرح را تكميل بانك اطلاعات مشاغل خانگي ذكر كرد و اظهار نمود: پيش از اجراي اين طرح برآورد دقيقي از تعداد فعالان مشاغل خانگي در استان مركزي نداشتيم و نمي دانستيم كه اين افراد كجا و مشغول به چه كاري هستند. اكنون ميدانيم كه 600در طرح بافنده فرش، توليدكننده گيره لباس و پرده و 8000 توليدكننده صنايع دستي در استان مركزي در خانههاي خود فعاليت ميكنند. 800 توليدكننده پوشاك در منازل داريم كه يك كارخانه خيلي بزرگ محسوب ميشود و اين افراد در حال توليد همه مدلهاي لباس مردانه، لباس كار، لباس كودك، لباس بيمارستاني، لباس مجلسي و... هستند و ما از اين پتانسيل مهم غافل بوديم.
وي در ادامه از ثبت نام 2400 نفر در اين طرح در استان مركزي خبر داد و افزود: در ظاهر اين طرح شامل 2 هزار نفر از فعالان مشاغل خانگي در استان مركزي مي شود اما طبق برآورد انجام شده حدود 10 هزار نفر از اعضاي خانواده در چرخه توليد فعاليت مي كنند كه پس از اعلام فراخوان طرح ملي توسعه مشاغل خانگي در اين استان 2 هزار و 400 نفر وارد سايت طرح شده و ثبت نام نمودند، كه پس از ارزيابي تلفني، مشاوره عمومي و استعدادسنجي تحويل پيشران ها كه افراد خبره در فعاليت هاي كسب و كار مي باشند، شدند تا مراحل مشاوره تخصصي را بگذرانند.
وي در پايان طرح از اتصال 200 پيشران و كارگاه به بازار خبرداد و افزود: مهمترين و حساسترين مرحله طرح توسعه مشاغل خانگي ايجاد زمينههاي اتصال توليدكنندگان به بازار است. از 2 هزار نفر فعال در اين طرح عمليات اتصال به بازار را براي پيشرانان انجام داديم. ايجاد شبكه پوشاك در خمين، ايجاد شبكه گياهان دارويي از كشت تا فرآوري در خمين ، محلات ، خنداب ، كميجان، ايجاد برندهاي شاخص، ايجاد شبكه تسهيلگران استان مركزي، شبكه صنايع دستي استان به تفكيك شهرستان، شبكه عسل در خمين و شازند، بانك اطلاعاتي مشاغل خانگي ويژه زنان و مردان در سطح شهرستانها و ايجاد بانك اطلاعاتي سوغات از جمله دستاوردهاي پيشبيني شده در اين طرح است. وي ميافزايد: در زمينه راه اندازي بازارمكانها، تجارت و فروش الكترونيكي محصولات، بازاريابي شبكهاي، تهيه كاتالوگها به 20 زبان دنيا براي فراهمشدن امكان فروش محصولات در كشورهاي ديگر و راهاندازي گروه بازاريابي بين المللي با فعاليت فارغ التحصيلان رشتههاي مختلف زبان خارجه نيز اقدامات خوبي انجام شده است. با وجود اينكه در ابتداي اجراي اين طرح هستيم ولي حدود 20 فروشگاه اينترنتي راه اندازي كردهايم
معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی
(۰۲۱) ۶۶۷۴۷۷۴۷