اخبار

با حضور مدیر عامل شرکت را‌بین؛ برگزاری نشست بررسی فرصت ها و تهدید های صنایع دستی استان کردستان

كردستان

۱۳۹۷/۰۶/۲۱

متن کامل خبر

با حضور مدیرعامل شرکت رابین، مدیر اجرایی طرح مشاغل جهاد دانشگاهی، رئیس اداره اشتغال ادره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان، نشست فرصت ها و تهدید های صنایع دستی استان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، اسعد ساعد پناه معاون صنایع دستی استان امروز 21 شهریور درنشست بررسی تهدیدها و فرصت های صنایع دستی استان کردستان  اظهار کرد: صنایع دستی کردستان یک برند است ولی متاسفانه صنتعتگران این مهم را یادنگرفتند که محصول خود را چگونه به فروش برسانند.

معاون صنایع دستی استان کردستان ضمن اشاره به اینکه کردستان از دیر باز تا کنون مهد تولید صنایع دستی الخصوص صنایع چوبی بوده است، عنوان کرد: صنعتگران کردستان با توجه به اینکه کار دست انجام میدهند قیمت کالاهای آنها بالا است.

وی در ادامه افزود: صنعتگر اگر میخواهند کالای تولید خود را بفروش برساند باید قیمت کالا خودرا پایین بیاورد تا از قطار اقتصادی جامعه به جا نماند.

ساعد پناه با بیان این مهم که باید به صنعتگر اعتماد داده شود، گفت: صنعتگران استان کردستان از قشر بی سواد یا کم سواد جامعه هستند و این مهم می طلبد که وب سایت های( IT ) که درراستای فروش اجناس فعالیت می کنند اعتماد را به صنعتگران بدهند.

معاون صنایع دستی کردستان با اشاره به اینکه صنعتگران این ذهنیت را که نمایشگاه جایگاه فروش اجناس است را باید پاک کنند، اظهار کرد: نمایشگاه های سراسری صرف فروش اجناس نیست بلکه معرفی کالا و  گرفتن سفارش است.

ساعد پناه در پایان یادآور شد: صنعتگران این دیار شناخت کافی در مورد بازار فروش ندارند و باید این مهم توسط کارشناسانی همچون مدیر عامل وب سایت خرید فروش رابین آموزش داده شود.

در ادامه این نشست نجم الدین طوتنی رئیس اداره اشتغال اداره  کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: پشتیبان ها در بحث اشتغال زایی قابل اهمیت هستند چون آنها با تفکر و زبان صنعتگران اشنا هستند.

وی با بیان این مهم که در کردستان پشتیبانان قوی در زمینه صنایع دستی وجود دارد، بیان کرد: مارکت های کشوری باید در زمینه صنایع دستی پشتیبانان های این استان را شناسایی کنند و با آنها فعالیت مستمری داشته باشند.

رئیس اداره اشتغال اداره کار و تعاون رفاه اجتماعی استان بیان کرد: برگزاری چنین جلساتی می تواند در بررسی اوضاع صنایع دستی استان و اشتغال تاثیر گذار باشد و امیدوارم این نشست ها و بازدید ها در آینده ادامه داشته باشد.

مجید آوج مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی در این نشست ضمن اشاره به اینکه طرح مشاغل خانگی در استان کردستان بالغ بر 11 ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: امروزه کلیه جامعه دغدغه اشتغال و بیکاری  را دارند و اجرایی این طرح میتواند آمار بیکاری را تاحدودی کاهش بدهد.

وی با بیان این مهم که ادارات مربوطه خصوصا مدیریت و کارشناسان اداره کل کار همکاری خوبی با اجرای این طرح داشته اند، ذکر کرد: استان کردستان در اجرای طرح نوین اشتغال خانگی 2600 نفر سهمیه داشته است که با استقبال خوبی که مردم نسبت به این طرح داشتند، تعداد ثبت نامی ها در سامانه به 4 هزار و 164 نفر رسید.

آوج ضمن اشاره به اینکه فاز دوم این طرح آغاز شده است، عنوان کرد: جهاددانشگاهی با تمام توان بعد از اتمام فاز دوم(آموزش) به اجرای فاز سوم که بخش اتصال به بازار و مهمترین بخش این طرح است حرکت خواهد کرد.

مدیر اجرایی طرح مشاغل خانگی در این نشست گفت: در بین 13 رشته انتخابی 6 رشته آن مربوط به بحث صنایع دستی است و این مهم نشانه اهمیت صنایع دستی در این استان است.

در پایان نیز سعید عباسی بنی مدیر عامل شرکت رابین به سابقه این شرکت اشاره و اظهار کرد: امروزه ما شبکه ای ساخته ایم که 300 تولید کننده و کارگاه به آن وصل هستند و بیشتر از 2 هزار کالا در آن عرضه می شود.

این کارآفرین جوان که خود تحصیل کرده صنایع دستی است در ادامه گفت: شرکت رابین یک برند ملی است و از این طریق کالاهای صنعتگران را به فروش می رساند و یا به برندهای جهانی متصل می کند.

وی در ادامه افزود: بعضی از کالاهای که توسط صنعتگران کردستانی ارائه می شوند بسیار گران هستند و بازار فروش برای آنها سخت است و بر همین اساس باید از قیمت خود بکاهند.

عباسی خاطرنشان کرد: بیشتر صنتعتگران بازار فروش را نمی شناسند و بر همین اساس مشاهده میکنیم اثری خاص از یک هنرمند سالها در گوشه ای باقی می ماند و این یک ایراد است.