اخبار

پیشران موفق خوزستانی از خیاطی در خانه تا راه اندازی کارگاه ۳۲۰ متری: با هدف و تلاش، همه چیز "شدنی" است

خوزستان

۱۴۰۰/۰۵/۱۰

خلاصه خبر

بانوی کارآفرین نمونه و پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان که از خیاطی در خانه به یک کارگاه ۳۲۰ متری رسیده، از مسیر دشواری می گوید که برای رسیدن به این نقطه طی کرده و معتقد است جنگیدن برای هدفهایش و تلاش شبانه روزی موجب شد تا در مدت کوتاهی به آنچه می‌خواهد دست یابد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان، زهره صالحی چلچه که در برنامه رادیویی "پاتوق جوونی" از صدای مرکز خوزستان صحبت می‌کرد، راز این موفقیت را در تلاش و پشتکار خود دانست و گفت: شاید خیلی ها باید در شرایط سختی قرار بگیرند و این شرایط سخت باعث شود که توانمندی‌ها و انرژی‌های خاصی به انسان دست دهد و برای هدفش بجنگد.
وی ادامه داد: در واقع این باعث شد که بتوانم با تلاش زیاد و در شرایطی که شبانه روز کار می‌کردم و شاید ۲ ساعت در ۲۴ ساعت استراحت نمی‌کردم و البته داخل خانه کار می‌کردم به طوری که گاهی از شدت خستگی و بیخوابی، گریه می‌کردم و اشک می‌ریختم اما دست از تلاش برنداشتم و برای هدفهایم می‌جنگیدم تا توانستم در مدت زمان کوتاهی به هدفم برسم. 
این پیشران حوزه پوشاک طرح توسعه مشاغل خانگی در خوزستان درباره اینکه خیاطی را از چه زمانی آغاز کرد و چه تحصیلاتی در این زمینه دارد، اظهار کرد: من از بچگی این علاقه را داشتم و به کسانی که خیاطی می‌کردند با اشتیاق نگاه می‌کردم.
صالحی چلچه افزود: در سن ۱۶ سالگی دوره خیاطی را در یک آموزشگاه گذراندم و درسم را هم در رشته خیاطی ادامه دادم و همه دوره های آموزشی خیاطی اعم از نازک دوزی، ضخیم دوزی و ... گذراندم و هم زمان با آموزش، شروع به کار کردم. این باعث شد که روز به روز علاقه بیشتری به کار خیاطی پیدا کنم و بعدها کم کم به کار تولید روی آورم.
وی در خصوص تاثیر کرونا بر کسب و کارش و اینکه چطور با این چالش کنار آمدند، گفت: به هیچ عنوان کرونا باعث نشد که کارگاه ما حتی یک روز تعطیل شود. وقتی در کار برنامه ریزی دقیق داشته باشید، اجازه نمی دهید که کارگاه حتی یک روز تعطیل شود. بیشتر هم به خاطر این بود که ما کارمان را درست انجام می‌دادیم و با شرکت ها و مشتری‌هایمان خوش قول بودیم و اعتبار خودمان را زیر سؤال نبردیم که در این شرایط کرونا بیکاری بکشیم.
این کارآفرین موفق تصریح کرد: حتی در کنار کار تولید پوشاک صنعتی، تولید ماسک هم به صورت جهادی انجام دادیم و تعداد ۱۰ هزار عدد ماسک تحویل دادیم.
صالحی چلچه در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره دریادلی و سر و کار داشتن با انسان‌های دریادل نیز گفت: شاید خیلی افراد بگویند انسان دریادل دیگر نداریم یا نیست اما ممکن با کسانی درارتباط بودم و هستم که در این پنج سال که کار تولید را دارم، برادرانه ما را حمایت کردند و کارگاه ما با حمایت بسیج سازندگی سپاه ولیعصر(عج) رشد کرد و هیچ گاه نگذاشتند ما در شرایط خیلی بدی قرار بگیریم. هنوز هم هرجا مشکلی پیش بیاید یا کار ما به گره بربخورد، مشکل ما را تا جایی که از دستشان بیاید حل می‌کنند.
مدیر تولیدی پوشاک مطهره اهواز درباره بزرگترین درس زندگی اش که آن را به دیگران پیشنهاد می‌دهد، اظهار داشت: بزرگترین درس سال‌های زندگی من به خصوص برای جوان‌های امروز، این است که هیچ وقت نگویند "نمی‌شود"، "نمی‌توانم"؛ همه چیز شدنی است، فقط یک تلاش، همت و پشتکار می‌خواهد.
این پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان ادامه داد: اگر کسی هم بگوید کار نیست، این را به هیچ عنوان قبول ندارم؛ کار هست و فقط یک همت، پشتکار و یاعلی گفتن می‌خواهد.
صالحی چلچه در پایان درباره پیشنهادش به جوانان برای اینکه یک کار را شروع کنند، بیان کرد: اول، هر جوانی باید ببیند به چه کاری علاقه دارد، خودش را محک بزند و بعد با یک برنامه ریزی درست برای هدفهایش تلاش کند. وقتی یک جوان هدف نداشته باشد نمی‌تواند به موفقیت برسد و جوان‌های ما باید این را خوب درک کنند که هدف داشته باشند، نه اینکه رویاپردازی کنند. باید برای هدفهایشان تلاش کنند، نه رویاهایشان.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.