اخبار

دفاع معاون آموزش و کارآفرینی از برنامه های اشتغال، استخدام و آموزش جهاد دانشگاهی

تهران

۱۴۰۰/۰۵/۱۱

خلاصه خبر

برنامه زنده به وقت ایران شبکه آموزش سیما با حضور دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و دکتر محمد رضا احمدی سنگری عضو و دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با موضوع آموزش های جهاد دانشگاهی برگزار شد.


متن کامل خبر

توسط دکتر بیجندی در برنامه زنده به وقت ایران صورت گرفت؛
دفاع معاون آموزش و کارآفرینی از برنامه های اشتغال، استخدام و آموزش جهاد دانشگاهی
برنامه زنده به وقت ایران شبکه آموزش سیما با حضور دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و دکتر محمد رضا احمدی سنگری عضو و دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با موضوع آموزش های جهاد دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بازارکار، دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در ابتدای این برنامه که در آستانه شانزدهم مرداد و به مناسبت سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی برگزار شد گفت: جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک‌نهاد برآمده از انقلاب اسلامی، در راستای تحقق اهداف عالیه انقلاب در حوزه علم و فناوری فعالیت می‌کند؛ به گفته مقام معظم رهبری جهاد دانشگاهی یکی از رویش‌های مبارک انقلاب است که توانسته به‌عنوان یک‌نهاد دانش‌بنیان و توسعه‌ای در کشور مبتنی بر اهداف انقلاب فعالیت داشته باشد و در ۴۱ سال خدمات مختلفی به جامعه ارائه دهد.
وی به تعریف فرهنگ جهادی درباره جهاد دانشگاهی پرداخت و گفت: جهاد تمام‌نشدنی نیست و جهادگر همواره در حال تلاش برای ساخت ایرانی سربلندتر و آبادتر است. کشوری که می‌خواهد به توسعه واقعی برسد باید با مدیریت جهادی حرکت کند. پژوهشگاه رویان به‌عنوان یکی از مراکز ارزشمند جهاد دانشگاهی با باور درون زاده شد و هم‌اکنون جهاد را به سطحی رسانده است که بر لبه مرز علم و فناوری دنیا حرکت می‌کند. این افتخارات و درجات علمی توسط بیگانگان هم تایید شده است و باید تأکید کنم لازمه حفظ و ارتقا این سطح جهاد بی‌وقفه است.
او تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در چهار دهه فعالیت نمونه‌های زیادی از کار جهادی به جامعه عرضه کرده است. جهاد نه رقیب نهادی است و نه سیاسی‌کاری می‌کند. فعالیت جهاد برای اجرا کردن سیاست‌های نهادهای بالادستی است. جهاد پلی بین دانشگاه، جامعه و صنعت است. ما رقیب معاونت علمی ریاست جمهوری نیستیم و از همکاری با این نهاد خوشحالیم. بسیاری از فعالیت‌های ما با کمک وزارت علوم و یا معاونت علمی است و جهاد به‌عنوان مکمل فعالیت‌های این دو نهاد عمل می‌کند. جهاد دانشگاهی پیاده ساز الگوهاست و بامطالعه علمی و پایلوت سازی آن‌ها در صورت موفقیت دست به اجرای این طرح‌ها می‌زند. برای مثال درزمینه سلول‌های بنیادی این فرایند طی شد.
20 درصد بودجه جهاد دانشگاهی دولتی است
معاون آموزش و کارآفرینی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: جهاد دانشگاهی بر اساس آمار کمتر از ۲۰ درصد بودجه خود را از دولت دریافت می‌کند. منابع ما از قبل و محل خدمات و اقدامات انجام‌شده برای دستگاه‌های مختلف به دست می‌آید و بودجه اختصاص داده‌شده از سوی دولت صرف کارهای پژوهشی، کاربردی و زیربنایی می‌شود.
وی در پاسخ به سؤال مجری (ناصر خیرخواه) در این زمینه که جهاد دانشگاهی تا چه حد بر اساس الگوی سال‌های ابتدای تشکیل خود فعالیت می‌کند گفت: ممکن است دیدگاهی که جهاد در دهه شصت داشت امروزه کمی تغییر کرده باشد اما درمجموع جهاد نهادی است که چارچوب‌ها، اهداف و ارزش‌های خود را حفظ کرده و مقام معظم رهبری نیز از جهاد به نیکی یادکرده است. بسیاری از موفقیت‌ها و دستاوردهای جهاد به سبب وجود این ارزش‌ها و تفکر جهادی موجود است.
به گزارش بازارکار در این برنامه موضوعات مختلف به‌ویژه در حوزه اشتغال، آموزش و کارآفرینی و همچنین چگونگی استخدام نیرو موردبحث و بررسی قرار گرفت و دکتر بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی ضمن ارائه برخی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف، به دیدگاه‌ها و انتقادات دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پاسخ گفت.
استخدام نیروی تخصصی در جهاد دانشگاهی تابع قوانین و مقررات وزارت علوم است
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در ادامه در زمینه موضوع استخدام نیروهای عادی و هیئت‌علمی در جهاد دانشگاهی که از سوی دکتر احمدی سنگری مطرح شد گفت: من هم از دیدگاه مثبت عضو محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و همچنین از نقد ایشان تشکر می‌کنم؛ در بحث استخدام نیروی عادی، کمتر از دو سال است که قانونی تصویب‌شده تا نهادهایی که از بودجه دولت استفاده می‌کنند به‌سوی گزینش و استخدام خاص خود بروند و این شرایط هم‌اکنون در سیستم جهاد دانشگاهی شکل‌گرفته و دنبال می‌شود و نیروهای عادی بیش از 30 سال نمی‌توانند در جهاد دانشگاهی فعالیت نمایند؛ اما در زمینه استخدام نیروی هیئت‌علمی باید بگویم این نهاد کاملاً تابع قوانین و مقررات وزارت علوم است و از سال 1395 نیروهای تخصصی که در قالب اعضای هیئت‌علمی جذب می‌شوند کاملاً بر اساس شرایط و مقررات و فرآیند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جذب می‌شوند و هیچ تفاوتی بین جهاد دانشگاهی و سایر دانشگاه‌ها در این زمینه وجود ندارد، البته بازنشستگی برای اعضای هیات علمی شامل استادیاران، دانشیاران و استاد تمام‌ها متفاوت است.
بیجندی به چالش‌ها و تفاوت‌ها در جهاد دانشگاهی و سایر دانشگاه‌ها و مراکز اشاره کرد و گفت: تفاوت جهاد دانشگاهی با سایر نهادها این است که آلان اعضای هیئت‌علمی فعال در جهاد دانشگاهی سی درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها حقوق دریافتی دارند و درواقع ما به شیر نفت وصل نیستیم و تنها 20 درصد بودجه خود را از دولت می‌گیریم و باید 80 درصد درآمد خود را باید از تلاش خود و از طریق انجام طرح‌ها و پروژه‌ها کسب کنیم.
وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی اولین نهادی است که به اشتغال دانش‌آموختگان و همچنین راه‌اندازی مراکز کاریابی مجازی مثل جابیران و ... پرداخته است افزود: راه‌اندازی 24 مرکز رشد که اولین آن توسط جهاد دانشگاهی شکل‌گرفته، ایجاد 31 مرکز شکوفایی و شتاب دهی (منش)، ایجاد سه پارک موفق، تأسیس سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان و ... از دستاوردهای جهاد دانشگاهی است و همه این‌ها با بودجه اندک صورت گرفته است.
وی با تقدیر از حمایت‌های مجلس شورای اسلامی در همراهی و حمایت از نهاد جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد با حمایت‌های مجلس، مسئولیت‌ها و اقدامات بزرگ‌تری را برای حل چالش‌ها و مشکلات کشور انجام دهد و برای سایر بخش‌ها الگوسازی کند تا آن‌ها نیز بتوانند برای رفع نیازهای کشور ورود پیدا کنند.
جهادد دانشگاهی در زمینه معضلات کشور ازجمله پسماندها ورود کند
دکتر محمدرضا احمدی سنگری عضو و دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند و درخشان 40 ساله جهادد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف گفت: کلمه جهاد بسیار کلمه مقدسی است و در آموزه‌های دینی ما به‌کرات از آن یادشده است. جهاد از انقلاب نشات گرفته است. ما در ابتدای روزهای انقلاب در زمینه‌های علمی و دانشگاهی مشکل داشتیم و به همین سبب رهبر انقلاب دستور به تأسیس آن دادند. در روزهایی که ما از امکانات جنگی محروم بودیم جوانان جهادی توانستند این مشکلات را برطرف کنند. درزمینه های دفاعی، مخابراتی، رمزگذاری و ... جهاد دانشگاهی اقدامات بسیار خوبی انجام داد و در اواخر دهه ۵۰ و ۶۰ موفقیت‌های زیادی رقم زد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه‌های بسیاری برای فعالیت وجود دارد که جهاد دانشگاهی باید ورود پیدا کند گفت: بحث پسماندها، حفظ محیط‌زیست، فاضلاب و تصفیه آب و بسیاری از چالش‌ها می‌تواند محور و زمینه‌های جدید فعالیت جهاد دانشگاهی باشد. امروزه جهاد نباید از این حوزه‌ها فاصله بگیرد و باید مشکلات عدیده موجود در جامعه توسط جهاد موردبررسی قرار بگیرد و نباید از روحیه جهادی مذکور کاسته شود...
وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی موفقیت‌هایی مانند رویان دارد که تبدیل به نماد جهاد شده است تصریح کرد: با همه توان از جهاد دانشگاهی حمایت می‌کنیم اما منتظر ارائه طرح‌های جهاد دانشگاهی درزمینه های مختلف ازجمله معضل پسماندها و ... هستیم. جهاد دانشگاهی باید تقویت شود و مثل اوایل انقلاب بتواند نقش پررنگ‌تری ایفا نماید.
در این برنامه همچنین احمد عبدی پور رئیس مرکز آزمون جهاد و کارشناس حوزه آموزش جهاد دانشگاهی به ارائه دیدگاه‌های خود در حوزه آموزش و مهارت به‌صورت مجازی پرداخت.