اخبار

طرح ملی الگوی توسعه مشاغل خانگی موثر در تکمیل زنجیره تولید و اشتغال خراسان رضوی

خراسان رضوئ

۱۳۹۶/۰۸/۰۷

متن کامل خبر

علیرضا رشیدیان در آیین رونمایی از طرح ملی الگوی توسعه مشاغل خانگی در مشهد افزود: بهتر است به جای عنوان مشاغل خانگی در این طرح، مشاغل خرد و خانگی در نظر گرفته شود که این مهم راهگشای فراگیر شدن این طرح در جامعه هدف خواهد بود.
وی بیان کرد: خراسان رضوی شرایط متفاوتی با دیگر استانها دارد زیرا دارای ظرفیت های قابل توجه در حوزه زیارتی و گردشگری، معدنی، صنعتی، کشاورزی، علم و فناوری، آی تی، صنایع دستی و سوغات است لذا شناسایی طرح های اشتغالزا بویژه دانش بنیان بودن آنها بسیار حایز اهمیت است.

وی اظهار کرد: خراسان رضوی دارای ۲۷۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی، ۳۰۰ هزار دانشجو و پنج هزار عضو هیات علمی و بیش از یکهزار نخبه دارای رتبه است، لذا توانمندسازی متقاضیان در طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی باید همراه با علم، تجربه، مشاوره های علمی و حقوقی و مالی باشد تا کارآفرین در کنار اشتغال مهارت مورد نظر را نیز به دست آورد.

استاندار خراسان رضوی گفت: در زمانی که دانشگاه ها تلاش می کنند در زمره نسل سوم و نسل چهارم مراکز آموزش عالی قرار گیرند، سازمان جهاد دانشگاهی باید با توجه به واقعیت دانش آموختگان و نیازهای واقعی جامعه، دانشگاه ها را به سمت نسل های سوم و چهارم به منظور تربیت یک دانشجوی کارآفرین سوق دهد.

وی بیان کرد: کشاورزی خراسان رضوی در هشت حوزه رتبه نخست کشور را دارد و کارشناسان در این حوزه مطالعات خوبی برای توسعه داشته اند لذا جهاد دانشگاهی می تواند مانند نخ یک تسبیح کلیه دستگاه های اجرایی مرتبط با این بخش را هماهنگ و برای توسعه مشاغل خرد در حوزه کشاورزی گام بردارد.

وی با بیان اینکه همدلی لازم برای اجرای یک طرح مشترک در بین دستگاه های اجرایی خراسان رضوی وجود دارد، افزود: وزارت نیرو با اجرای یک طرح اشتغالزا برای مددجویان کمیته امداد توانست ۶۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک را در خراسان رضوی ایجاد و ۲ هزار نیروگاه خورشیدی دیگر در استان هدفگذاری کند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اجرای نخستین طرح توسعه سرمایه گذاری در طرحهای صنعتی استان در بجستان گفت: امسال با همکاری بانک سینا، بنیاد مستضعفان، معاونت مناطق محروم و روستایی معاونت ریاست جمهوری، ۵۰۰ میلیارد ریال برای توسعه روستاهای استان اختصاص یافت که از این میزان ۳۸۰ میلیارد ریال در قالب طرح و پروژه در روستاها اجرا شده است.

وی خواستار تسهیل ضمانت ها برای طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی و تسریع در تخصیص اعتبارات این طرح به استان شد.

رشیدیان اظهار کرد: هدفگذاری طرح ملی الگوی توسعه مشاغل خانگی ۲۰ هزار فرصت شغلی در استان است و امسال با همکاری ارگان های بخش خصوصی و دولتی، نتایج خوبی در اشتغال به دست آمد به طوری که نرخ بیکاری استان امسال از ۱۴ درصد به ۱۰.۱ درصد کاهش یافت.

وی گفت: جمعیت بیکار بویژه بیکار تحصیلکرده در استان به نسبت زیاد است و باید از طریق طرح هایی مانند طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی برای افراد بیکار استان اشتغال ایجاد کرد.

جهاد دانشگاهی در طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی نقش تسهیل گری دارد

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی نیز در این نشست گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از نهادهای دست اندرکار در طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی نقش تسهیل گر را ایفا می کند و قرار است شیوه توسعه مداخله ای را در پیش گیرد.

محمدصادق بیرجندی افزود: استفاده از تمام ظرفیت های جهاد دانشگاهی در بخش علمی، پژوهشی، تجاری سازی و اشتغال دانش آموختگان، استفاده از بستر آی.تی برای پیگیر شدن فرد متقاضی در فرآیندهای اجرایی در طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی دیده شده است.

وی بیان کرد: مدیر ارشد هر استان ناظر بر فعالیتهای دستگاه های اجرایی در اجرای طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی خواهد بود و استاندار می تواند به صورت آنلاین به همه اطلاعات مربوط به این طرح دسترسی داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سهم تسهیلات برای اشتغالزایی در استان در سال گذشته ۷۲ میلیارد ریال بود که این میزان به ۵۴۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

محمود احمدی افزود: سهمیه تسهیلات مشاغل خانگی خراسان رضوی در سال گذشته ۴۲ میلیارد ریال بود که تا امروز از این بخش ۳۸۰ میلیارد ریال به استان تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: سهمیه امسال خراسان رضوی در تسهیلات مشاغل خانگی نیز نسبت به پارسال ۹ برابر شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: سال گذشته ۱۰۰ هزار فرصت شغلی معادل ۱۶ درصد از اشتغال ایجاد شده کل کشور و از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه نیز ۱۸۴ هزار فرصت شغلی معادل ۲۳ درصد از اشتغال ایجاد شده در کشور در خراسان رضوی شکل گرفته است.

علی رسولیان افزود: در طول برنامه پنج ساله ششم توسعه باید نرخ بیکاری استان به هفت درصد، معادل ایجاد ۴۳۰ هزار فرصت شغلی برسد و براساس این هدفگذاری باید امسال ۱۲۳ هزار فرصت شغلی ایجاد شود، ضمن اینکه تکلیف تعیین شده از سوی دولت برای این استان ایجاد ۱۶۰ هزار فرصت شغلی تا پایان امسال است.

وی بیان کرد: در طرحهای بزرگ، امید استان به تسهیلات صندوق توسعه ملی و فاینانس های خارجی و شرکت های توانمند سرمایه دار است و امسال طبق برنامه ششم توسعه، خراسان رضوی باید به ۶۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری دست پیدا کند.

وی اظهار کرد: امسال از محل کمکهای فنی و اعتباری ۲۴۰ میلیارد ریال اختصاص یافت که جوابگوی نیاز نیست، از این رو طرحهای کوچک و خوداشتغالی در استان برای تحقق اشتغال نیازمند حمایت و راهبری هستند و باید متقاضیان، تسهیلات را به آسانی دریافت کنند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: این استان در توسعه مشاغل خرد دارای ظرفیتهای فوق العاده و کارنامه موفقی است لذا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید توجه ویژه به استان کرده و سهم اعتباری صندوق کارآفرینی امید برای طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی این استان را خارج از اعتبارات سالانه استانی قرار دهند.