اخبار

بازدید وزیر کار و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از نمایشگاه دستاوردهای مشاغل خانگی جهاددانشگاهی

تهران

۱۴۰۰/۰۵/۱۲

خلاصه خبر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، در حاشیه آخرین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در آخرین روز کاری دولت تدبیر و امید در تاریخ دوشنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ ، نمایشگاهی از نمونه شبکه های کسب و کارهای ایجاد شده در ذیل طرح ملی توسعه مشاغل خانگی برگزار شد و دکتر محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مهندس ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از این نمایشگاه بازدید کردند. در این بازدید که با همراهی دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی و مهندس سیروس دشتی مدیرکل کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی ، سایر مدیران و کارشناسان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی صورت گرفت، دکتر عیسی منصوری معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهندس مهناز امامدادی رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی کشور، دکتر علی‌اصغر نور اله زاده رئیس صندوق کارآفرینی امید، خانم دانشمندی مدیر اعتبارات بانک مرکزی نیز داشتند


متن کامل خبر

در حاشیه جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی انجام گرفت؛
بازدید وزیر کار و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از نمایشگاه دستاوردهای مشاغل خانگی جهاددانشگاهی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی از نمایشگاه نمونه شبکه های کسب و کارهای ایجاد شده در ذیل طرح ملی توسعه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، در حاشیه آخرین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در آخرین روز کاری دولت تدبیر و امید در تاریخ دوشنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ ، نمایشگاهی از نمونه شبکه های کسب و کارهای ایجاد شده در ذیل طرح ملی توسعه مشاغل خانگی برگزار شد و دکتر محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مهندس ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از این نمایشگاه بازدید کردند.
در این بازدید که با همراهی دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی و مهندس سیروس دشتی مدیرکل کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی  ، سایر مدیران و کارشناسان  طرح ملی  توسعه مشاغل خانگی صورت گرفت، دکتر عیسی منصوری معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهندس مهناز امامدادی رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی کشور، دکتر علی‌اصغر نور اله زاده رئیس صندوق کارآفرینی امید، خانم دانشمندی مدیر اعتبارات بانک مرکزی نیز داشتند.
اختصاص دو هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به مشاغل خانگی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین روز کاری دولت دوازدهم با حضور در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با اشاره به اهمیت توسعه مشاغل خانگی در کشور گفت: اینکه در آخرین روز کاری دولت در این جلسه حضور پیدا می‌کنیم حاکی از اهمیت بسیار زیادی است که برای اشتغال به‌ ویژه اشتغال از طریق مشاغل خانگی و کسب‌ وکارهای کوچک قائل هستیم.
وی با تقدیر از همه دستگاه‌ها در توجه به توسعه مشاغل خانگی به تلاش جهاد دانشگاهی در اجرای موفق این طرح اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک‌ نهاد توسعه‌ای نقش مهمی در اجرای این طرح ایفا کرد که من از همه مدیران و متصدیان اجرای این طرح ملی تشکر می‌کنم، امیدواریم این طرح در دولت آتی نیز – که یکی از شعارهای مناظره‌ها بود- تداوم پیدا کند.
شریعتمداری با اشاره  به سهم سه‌ درصدی مشاغل خانگی از کل اشتغال کشور افزود: بانک مرکزی پرداخت ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه سالانه به مشاغل خانگی را تصویب کرد که منتظر ابلاغ و تخصیص آن هستیم.
وی اظهار داشت: هرچند این موضوع به بانک مرکزی فشار وارد می‌کند و باید از منابع قرض‌الحسنه پرداخت شود اما کمکی به توسعه مشاغل خانگی است؛  30 درصد از این منابع در اختیار ستاد توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی کشور و ۷۰ درصد بر اساس سهمیه استانی تخصیص می‌یابد.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی  با بیان اینکه بیش از ۳۵۰ هزار نفر در بخش خانگی به دنبال دریافت تسهیلات بودند که بخش عمده این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: بخش اندکی از این افراد از تسهیلات استفاده کرده‌اند و تخصیص اعتبارات به ‌طورجدی انجام‌ نشده است.
شریعتمداری بابیان اینکه روند نزولی پرداخت تسهیلات در بخش خانگی متوقف و روند صعودی آغاز شده است، اظهار داشت: پرداخت تسهیلات و توسعه اشتغال خانگی در محل زندگی این امکان را فراهم می‌کند که محصولی گسترش یابد. از سوی دیگر بخشی از مشاغل خانگی تعاونیها هستند که باید مورد توجه قرار گیرد و سهم مناسبی از تسهیلات به این بخش اختصاص یابد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بنیاد ملی توسعه فناوری گفت: این بنیاد به‌ عنوان نهادی تخصصی در سه بخش اصلی پژوهش، آموزش و توسعه بازار به ارائه خدمات می‌پردازد.
وی گفت: ایجاد و توسعه پلتفرم‌های پرورش نیروی انسانی متخصص، ایجاد و توسعه کسب‌و کارهای نوآور، توسعه بازار در داخل و خارج کشور و سازمان‌دهی اجزای زیست‌بوم توسعه کسب‌وکار مبتنی بر فناوری‌های نوین، ازجمله اهداف راه‌اندازی این بنیاد ملی به شمار می‌رود.
شریعتمداری با تأکید بر اینکه مشاغل خانگی اکنون در حوزه‌های صنعت، تکنولوژی و فناوری فعال‌شده‌اند گفت: مشاغل خانگی تنها اختصاص به تولید محصولات خانگی ندارد بلکه فراتر رفته است و در خانه‌ها شاهد تولید محصولات نوین هستیم.
این مقام مسئول بابیان اینکه سال گذشته ۲میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان در اختیار صندوق بیمه روستایی و عشایر برای حمایت از روستاییان قرار گرفت گفت: در این دولت افراد تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری از ۶۴۰ هزار نفر به ۲میلیون نفر افزایش یافت.
وی با اشاره اینکه بخشی از منابع صندوق امید و پست‌ب انک از سوی بانک مرکزی اختصاص نیافته است، گفت: سه هزار میلیارد تومان منابع بازپرداختی داریم که با توقف در این منابع، تحت‌فشار هستیم و باید شرایطی ایجاد  شود که این منابع پرداخت شود.
شاهد توسعه و رشد صعودی مشاغل خانگی در کشور هستیم
کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به اینکه شاهد توسعه و رشد صعودی مشاغل خانگی در کشور هستیم گفت: مشاغل خانگی یک حوزه چندوجهی است و بسیاری از هزینه‌های آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد و مزایای بسیاری برای کشور دارد در اجرای این طرح هم از وزارت تعاون و هم جهاد دانشگاهی تشکر می‌کنیم.
"ولی اسماعیلی" در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با اشاره به اینکه دنیا به سمت مشاغل خانگی حرکت می‌کند و ما نیز باید بیش ز گذشته، موضوع مهم اشتغال در بخش خانگی را دنبال کنیم اظهار داشت: همه نهادها باید دست‌به‌دست هم دهند و با ارائه تسهیلات و سیاست‌های تشویقی، گرایش به مشاغل خانگی را افزایش دهند. این مشاغل ضمن اینکه امنیت برای خانواده‌ها را به وجود می‌آورد، از آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد.
وی با اشاره به برخی طرح‌های مطرح در زمینه حمایت از فرزند آوری  یادآور شد: بحث اشتغال و مسکن جوانان مهم است، در مرحله اول باید در عمل، دولت افزایش سطح اشتغال و توسعه تسهیلات اشتغال خانگی را موردتوجه قرار دهد تا با تأمین شغل، جوانان به سمت ازدواج و فرزند آوری گرایش پیدا کنند.
اسماعیلی با اشاره به اینکه اکنون با استانداردهای جهانی در مشاغل خانگی فاصله ‌داریم با اشاره به اینکه بانک مرکزی پرداخت ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات سالانه به مشاغل خانگی را تصویب کرده است، گفت: این موضوع بارها از سوی مجلس پیگیری شده بود و ثمره این امر نشانگر اهتمام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و از عملکرد محمد شریعتمداری وزیر و معاونان و متصدیان این طرح قدردانی می‌کنیم.
با اشاره به اینکه ما به‌ عنوان یک انسان باید منصفانه قضاوت کنیم و علاوه بر نقاط ضعف به نقاط قوت نیز اشاره‌کنیم گفت: مشاغل خانگی موضوعی است که دنیا به آن سمت حرکت می‌کند. با توجه به شیوع کووید و امنیتی که مشاغل خانگی برای خانواده‌ها به وجود می‌آورد ، ارزش پرداختن به این موضوع بسیار بالاست‌. با توجه به اهمیت مشاغل خانگی همه سازمان‌های مربوطه باید دست‌به‌دست هم بدهند و سطح مشاغل خانگی در کشور را به استانداردهای جهانی نزدیک کنند.
استفاده از تجارب جهانی و ایجاد و پایدارسازی بیش از ۸۱ هزار و 100 فرصت شغلی
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست مهم با اشاره به اینکه در اجرای ملی توسعه مشاغل خانگی از تجارب کشورهای موفق در این زمینه استفاده کردیم اعلام کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ازجمله طرح‌های حمایتی حوزه اشتغال، ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که با نقش‌آفرینی معاونت آموزشی و کارآفرینی جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهاد واسط، تسهیلگر و توسعه‌ای در حال اجرا است.
دکتر محمدصادق بیجندی با اشاره به اینکه فرایند اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در کشور شامل 4 فاز است افزود: در سال 1396 فرآیندهای اجرایی کسب‌وکارهای خانگی و تجارب حاصله و مطالعات تطبیقی مورد ارزیابی و بازنگری قرار گرفت و الگوی جدید مشاغل خانگی توسط وزارت تعاون، کار و رفع اجتماعی به تصویب رسید . این الگو جهت پیاده‌سازی به جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهاد توسعه‌ای واگذار شد.
بیجندی با تصریح اینکه، در قالب این الگو سه طرح ملی برای ایجاد و پایدارسازی ۸۱ هزار و ۱۰۰ فرصت شغلی پیگیری شده است خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهاد توسعه‌ای از تمامی ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی به‌منظور ایجاد و توسعه شبکه‌های کسب‌وکار، راهنمایی، مشاوره و ارزیابی متقاضیان، تنوع شیوه‌های آموزشی، توجه به آموزش‌های تخصصی بازار محور، میدان دادن به پیشرانان، برندسازی، توسعه رشته‌های نوین، توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی، هدفمندی حمایت‌ها و استفاده از ظرفیت واحدهای فناوری باهدف تزریق فناوری به کسب‌وکارهای خرد برای اجرای این طرح استفاده نمود.
مهم‌ترین بخش این طرح را اتصال به بازار عنوان کرد و اظهار داشت: در فرایند توانمند‌سازی و اتصال به بازار، کارآفرینان، برندها و کسب‌وکارهای نوپا به‌عنوان پیشران نقش محوری ایفا می کنند. در همین راستا سایر مراحل و فعالیت‌های صورت گرفته ازجمله شناسایی مزیت‌ها، آموزش، مشاوره و ... به‌منظور پایدارسازی مشاغل و اتصال به بازار متقاضیان انجام می شود .
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه همکاران جهاد دانشگاهی در این طرح 1019مزیت مبتنی بر نیازهای ملی و استانی را شناسایی کردند گفت: نکته مهم برای ما در این طرح، ایجاد برند و شبکه است و تعداد 2100 فروشگاه مجازی در بستر مکان ایجاد شده است.
بیجندی با اشاره به اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در 31 استان موجب ایجاد فرصت شغلی (شغل جدید، احیا و پایدارسازی مشاغل) برای 54 هزار و 800 نفر شده است ابراز امیدواری کرد اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با تیم‌های اجرایی و تخصصی که در سراسر کشور ایجادشده با حمایت مجلس و دولت آینده ادامه پیدا کند.