اخبار

در جلسه مشاوره با پیشران مشاغل خانگی خوزستان عنوان شد: "آنچه مدیران یک کسب و کار باید بلد باشند"

خوزستان

۱۴۰۰/۰۵/۱۳

خلاصه خبر

جلسه مشاوره سیستم سازی و تحقیق بازار برای مدیران تولیدی پوشاک مطهره اهواز برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، برنامه "دوشنبه های مشاوره" این هفته (11 مردادماه 1400) با برگزاری جلسه مشاوره "سیستم سازی و تحقیق بازار" برای زهره صالحی چلچه پیشران و مدیر برند پوشاک مطهره اهواز و آکو لطفی مدیر داخلی این مجموعه، همراه بود.
سیدرضا علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه با ارائه تعریفی از سیستم و اهمیت آن در پایداری کسب و کار، اظهار کرد: اگر یک کسب و کار در صورت عدم حضور مدیر نتواند پایداری خود را حفظ کند و به طور مثال با مسافرت رفتن مدیر مجموعه تعطیل شود، آن فعالیت به شکست می انجامد؛ در صورتی که اگر برای آن کسب و کار سیستم طراحی و اجرا شود، با عدم حضور یک فرد هم سیستم به کار خود ادامه می دهد و دیگر این کسب و کار متکی به فرد نخواهد بود.
وی با بیان اینکه کار سیستم سازی سلیقه ای نیست و باید براساس معیارهای مشخص افراد در جایگاه های خود تعریف و جانمایی شوند، گفت: به مرور زمان باید اهداف و برنامه های کسب و کار را از ذهنیت خارج کرده و روی کاغذ بیاورید تا بتوان یک سیستم جمعی و فردی برای آن طراحی و ایجاد کرد.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، مصوبه اول این جلسه را شروع سیستم سازی عنوان و خطاب به مدیران تولیدی پوشاک مطهره تصریح کرد: برای این کار هفته ای 2 ساعت کسب و کار خود را از ذهن بر روی کاغذ بیاورید؛ مصوبه دوم این است که یک فرم تهیه کنیم و مواردی که روی کاغذ آمده دسته بندی و در فرم وارد کنیم.
علوی همچنین انجام فرآیند مذاکره و بازاریابی برای مناقصه را به عنوان مصوبه سوم این جلسه مطرح کرد و افزود: به این منظور لازم است یک عدد مبنا برای عقد قرارداد درنظر بگیریم؛ به طور مثال می توانیم با 25 قرارداد در ماه و دامنه نوسان مثبت و منفی 2 به عنوان عدد قابل قبول شروع کنیم. پس اگر به عدد بزرگتر از 27 برسیم یک امتیاز مثبت و اگر کمتر از 23 قرارداد در ماه داشته باشیم، یک امتیاز منفی محسوب می شود.
وی در پایان با اشاره به دستاورد این اقدامات، گفت: دستاورد سیستم سازی این است که کسب و کار از افراد و اشخاص مستقل می شود زیرا این کار را سلیقه ای انجام نمی دهیم و دارایی اصلی کسب و کار همان مستندات است.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان ادامه داد: اگر مدیری بخواهد 6 ماه به مسافرت برود آیا مجموعه وی باید تعطیل شود؟ کسب و کار باید مستقل از افراد باشد تا بتواند رشد کند؛ حداقل باید سه نفر برای بازاریابی، فروش و ... آموزش بدهیم و سیستم را بزرگ کنیم و ابتدا این افراد را مدیریت کنیم.
علوی با تصریح بر اینکه وظایف اصلی مدیران ارشد بازاریابی، سیستم سازی و نوآوری است، خاطر نشان کرد: مدیران نباید کار اجرایی انجام بدهند. آنچه یک مدیر باید بلد باشد، شرح شغل، مهارت های کلیدی مربوطه و شرایط کلیدی آن کسب و کار است.
این جلسه به عنوان دومین جلسه مشاوره سیستم سازی برای تولیدی پوشاک مطهره اهواز با حضور مژگان مندنی زاده کارشناس اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی در خوزستان در مرکز آموزش شماره 2 جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان به کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با سهمیه ایجاد اشتغال برای 2500 نفر توسط سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای در حال برگزاری است.