اخبار

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی؛ طرحی برای ثبات بخش اشتغال

گيلان

۱۴۰۰/۰۵/۱۶

خلاصه خبر

یکی از پیشرانان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، از اقتدار و پیشرانی این طرح ملی در جهاد دانشگاهی گیلان سخن گفت و یادآور شد: طرح توسعه مشاغل خانگی طرح مطلوبی است و باید برای ثبات بخش اشتغال از طریق کارفرما و یا حمایت‌های دولتی برنامه ریزی کرد. دوره‌های مشاوره و آموزش کسب و کار توسط پیشران‌های مشاغل خانگی در «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» با کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان و مجری گری سازمان جهاد دانشگاهی گیلان در حال برگزاری است.


متن کامل خبر

وسعه مشاغل خانگی؛ طرحی برای ثبات بخش اشتغال
یکی از پیشرانان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، از اقتدار و پیشرانی این طرح ملی در جهاد دانشگاهی گیلان سخن گفت و یادآور شد: طرح توسعه مشاغل خانگی طرح مطلوبی است و باید برای ثبات بخش اشتغال از طریق کارفرما و یا حمایت‌های دولتی برنامه ریزی کرد.
دوره‌های مشاوره و آموزش کسب و کار توسط پیشران‌های مشاغل خانگی در «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» با کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان و مجری گری سازمان جهاد دانشگاهی گیلان در حال برگزاری است.
قالیبافی، حصیربافی، چادرشب بافی، خیاطی، عروسک بافی، رشتی دوزی، فرآوری و بسته بندی، ویرایش متون و... از جمله رشته هایی است که در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی توسط جهاد دانشگاهی گیلان با همکاری پیشرانان موفق به متقاضیان ارائه می‌شود.
سیده آمنه صادقی، یکی از پیشران‌های موفق دوره‌های چادرشب بافی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دوره‌های آموزشی چادرشب بافی، کیف دوزی با چادرشب و تکه دوزی و تولید لباس از چادرشب برای متقاضیانی از قاسم آباد سفلی، قاسم آباد علیا، ملک میان و چابکسر در حال برگزاری است.
وی با بیان اینکه در دوره های آموزشی مذکور تعداد بیشتری از متقاضیان در تولید کیف و محصولات تبدیلی از چادرشب شرکت کرده‌اند، افزود: استقبال بی نظیر هنرجویان در این دوره آموزشی از نظر تعداد نسبت به دوره های دیگر مثال زدنی بوده است.
موسس خانه خلاقیت، از اقتدار و پیشرانی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در جهاد دانشگاهی گیلان سخن گفت و یادآور شد: طرح توسعه مشاغل خانگی طرح مطلوبی است و باید برای ثبات بخش اشتغال از طریق کارفرما و یا حمایت‌های دولتی برنامه ریزی کرد.
این کارآفرین موفق، با بیان اینکه استقبال برای حضور در دوره های تکمیلی آموزشی بسیار زیاد و قابل قبول بوده است، عنوان کرد: پس از اتمام دوره آموزشی در صورت تمایل متقاضیان می توانیم آنها را به واحدهای تولیدی معرفی کنیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بانوانی که به هر دلیل نمی‌توانند در کارگاه های تولیدی حضور داشته باشند، اما تمایل دارند به کار خود ادامه دهند، ما دستگاه آماده شده را به خانه آنها می‌بریم و پس از اتمام کار را به کارگاه تحویل می‌دهند.
منوره حسن زاده، یکی دیگر از پیشران چادرشب در قاسم آباد سفلی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: وظیفه پیشران چادرشب بافی آموزش ١٦ ساعته به چادرشب بافانی است که قرار است به عنوان بافنده ماهر در آینده در تولیدی‌ها مشغول به فعالیت شوند.
وی ادامه داد: عده‌ای از متفاضیان رشته چادرشب بافی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در شمار کسانی هستند که خود آموزش را از مادر یا اطرافیان فرا گرفته‌اند، اما آموزش آنها اصولی و براساس چارچوب نیست و با شرکت در این دوره‌ها، اشکال و ایرادات موجود در کار آنها برای تسریع در کار و فراگیری بافت چادرشب در میزان انبوه، رفع می‌شود.
این پیشران موفق در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به خوبی به طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ورود کرده و پوشش خوبی را در سراسر استان انجام داده است، اضافه کرد: متقاضیان از شهرها و روستاهای اطراف قاسم آباد سفلی و حتی واجارگاه در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.