اخبار

ظرفیت جهاد دانشگاهی برای تبدیل شدن به مرجعی در حوزه آموزش، اشتغال و کارآفرینی( قسمت دوم )

تهران

۱۴۰۰/۰۵/۱۷

خلاصه خبر

دکتر بیجندی با اشاره به آخرین وضعیت آموزش عالی جهاد دانشگاهی افزود: در زیرنظام آموزش عالی غیردولتی، این نهاد دارای دو دانشگاه "علم و فرهنگ" در تهران و "علم و هنر" در یزد و ۶ مؤسسه آموزش عالی در استان‌های اصفهان، گیلان، خراسان رضوی، همدان، خوزستان، و کرمانشاه با بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو است که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اشتغال به تحصیل دارند.


متن کامل خبر

جایگاه بسیار خوب دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی
دکتر بیجندی با اشاره به آخرین وضعیت آموزش عالی جهاد دانشگاهی افزود: در زیرنظام آموزش عالی غیردولتی، این نهاد دارای دو دانشگاه "علم و فرهنگ" در تهران و "علم و هنر" در یزد و ۶ مؤسسه آموزش عالی در استان‌های اصفهان، گیلان، خراسان رضوی، همدان، خوزستان، و کرمانشاه با بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو است که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اشتغال به تحصیل دارند. براساس ارزیابی‌ و بررسی‌های صورت‌گرفته، این دانشگاه‌ها و مؤسسات به دلیل بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حوزه پژوهش و فناوری، فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، از جایگاه بسیار خوب و ارزشمندی در زیرنظام آموزش عالی غیردولتی کشور برخوردار هستند. شایان ذکر است، با توجه به ایجاد زیرساخت‌های مناسب و استانداردهای لازم، دو مؤسسه آموزش عالی خوزستان و اصفهان با قدمتی بیش از ۲۵ سال فعالیت اثربخش در این حوزه، در فرایند ارتقا به (سطح) دانشگاه از مراجع قانونی هستند و امید داریم برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ مجوز این مهم با همراهی و همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شود.
وی تأکید کرد: در زیرنظام آموزش عالی علمی-کاربردی، جهاد دانشگاهی با توجه به وظایف مندرج در اساسنامه و با تلاش و همت جهادگران پرتلاش و خستگی‌ناپذیر خود توانسته است با بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی از اوسط دهه ۷۰ تاکنون، به عنوان یکی از پیشگامان و مؤثرترین مجموعه‌های آموزش عالی علمی- کاربردی در این حوزه در کشور باشد. این مجموعه وزین با مجوز از وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در ۴۱ مرکز در کلیه استان‌های کشور در رشته‌های مهارتی و علمی-کاربردی پذیرش دانشجو دارد. در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ دانشجو در این مراکز شاغل به تحصیل هستند و تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار نفر از مراکز علمی- کاربردی جهاد دانشگاهی دانش‌آموخته شده‌اند.
ایجاد سامانه آموزش اختصاصی برای استمرار فعالیت‌های آموزشی در ایام کرونا
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در خصوص تأثیر کرونا بر آموزش‌های این نهاد گفت: شیوع ویروس کرونا نه برای ایران، بلکه تقریبا برای بیشتر کشورهای دنیا یک چالش بسیار جدی و زیربنایی در حوزه آموزش بود. جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای و دانش‌بنیان از حدود ۱۰ سال قبل به بحث آموزش‌های الکترونیکی و مجازی براساس اهداف و سیاست‌های مندرج در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه‌ای خود ورود جدی پیدا کرده بود و شاید بتوان ادعا کرد، جزو نخستین مجموعه‌ها در کشور بودیم که سامانه آموزش اختصاصی برای بیش از ۴۰ هزار دانشجو و برای بیش از ۷۰۰ هزار فراگیر خود در ۱۶۰ مرکز آموزش‌های مهارتی و تخصصی نوین آماده کردیم. پس از تهیه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز، آنها را در اختیار واحدهای سازمانی قرار دادیم.
تلاش برای نهادینه کردن فرایندهای استاندارد یادگیری الکترونیکی
وی خاطر نشان کرد: همزمان با تکمیل و به‌روزرسانی بخش‌های زیرساختی، به بحث توانمندسازی و آموزش‌های ضمن خدمت اعضای هیأت علمی، اساتید و مدرسان جهاد دانشگاهی (در تمامی زیرنظام‌ها که بالغ بر ۸ هزار نفر هستند)، نظیر تکنیک‌های یاددهی و یادگیری در آموزش مجازی، فرایندهای ارزیابی و سنجش و آشنایی با نرم افزارهای کمک آموزشی در تمام مجموعه‌های آموزش عالی و مراکز آموزش‌های تخصصی و مهارتی، وارد شده و سعی کرده‌ایم که فرایندهای استاندارد یادگیری الکترونیکی نهادینه شود؛ هر چند معتقدیم هنوز تا نقطه مطلوب کمی فاصله داریم، ولی می‌توانیم ادعا کنیم جهاد دانشگاهی در حال حاضر دارای کادری توانمند در حوزه یادگیری الکترونیکی با بهره‌مندی از یکی از کامل‌ترین سامانه‌های آموزشی الکترونیکی کشور است.
دکتر بیجندی افزود: البته یک بحث مهم و جدی حوزه آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی درحال حاضر، تمرکز بر تغییر نگرش جامعه به آموزش در همه زیرنظام‌ها در دوران پسا کرونا است. حوزه معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی بر این باور است که آموزش‌های پساکرونا قطعاً به سمت و سوی آموزش‌های ترکیبی پیش خواهد رفت و استقبال عمومی از این مدل آموزش بیشتر خواهد بود؛ بنابراین به عنوان یک سیاست و راهبرد اصلی، به دنبال تقویت زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز هستیم. تمامی تلاش و برنامه این حوزه بر این موضوع متمرکز است که بتوانیم از تجربیات فرایندهای یاددهی- یادگیری دوران شیوع کرونا و قبل از آن برای دوران پساکرونا به‌خوبی بهره ببریم. برای این موضوع، نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات مختلفی هستیم که امید است بتوانیم تا پایان ۱۴۰۰ همه آنها را نهایی و عملیاتی کنیم. به همین منظور در حوزه تولید محتواهای الکترونیکی از سال ۱۳۹۹ تا کنون ۲۰ عنوان دوره الکترونیکی در حوزه‌های مختلف از جمله یادگیری الکترونیکی و کشاورزی با همکاری ستاد و واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی تهیه و تدوین شده و محتوای زیادی نیز با نگاه به دوران پساکرونا در دست تهیه است.
.