اخبار

آغاز آیین بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی

تهران

۱۴۰۰/۰۵/۱۷

خلاصه خبر

یین بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با شعار «جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی» در خانه ملت آغاز شد. آیین بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با شعارجهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی با حضور دکتر محمد باقر قالیباف-رییس مجلس شورای اسلامی؛ دکتر حمید رضا طیبی-رییس جهاد دانشگاهی و هیات امنای جهاددانشگاهی به صورت حضوری و روسای واحدها و جهادگران نمونه به صورت مجازی روز هفدهم مرداد ماه سال جاری در خانه ملت آغاز شد.


متن کامل خبر

در خانه ملت؛
آغاز آیین بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی
آیین بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با شعار «جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی» در خانه ملت آغاز شد.
 آیین بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با شعارجهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی با حضور دکتر محمد باقر قالیباف-رییس مجلس شورای اسلامی؛  دکتر حمید رضا طیبی-رییس جهاد دانشگاهی و هیات امنای جهاددانشگاهی به صورت حضوری و روسای واحدها و جهادگران نمونه  به صورت  مجازی روز هفدهم مرداد ماه سال جاری در خانه ملت آغاز شد .
درابتدای مراسم دکتر حمیدرضا طیبی با تشریح دستاوردهای جهاددانشگاهی در چهل و یکسال گذشته عنوان کرد: ازآنجایی که مدل حکومتی ما نه شرقی و نه غربی است توانستیم مجموعه ای موفق در تمامی ادوار و زمینه های مهم ایجاد کنیم.
طیبی  گفت: به دنبال انقلاب فرهنگی در بهار سال 1359  مقدمات شکل گیری جهاد دانشگاهی را فراهم کردیم و در مرداد ماه همان سال به طور رسمی تاسیس شد. از آنجایی که سال تاسیس جهاد دانشگاهی با شروع جنگ تحمیلی یکسان بود،  ما تلاش کردیم بر مبنای توسعه اقتصادی در زمان دفاع مقدس به اقتدار دفاعی برسیم و همواره در نظر داشتیم و داریم توسعه فناورانه خود را در طی سال ها حفظ کنیم.
رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی متوجه شدیم که باید طراحی دیگری در عرصه ها داشته باشیم و در بخش های مورد نیاز جامعه فعالیت های علمی گسترده ای را به ثمر برسانیم.  در نهایت از میان جوانان مومن  انقلابی افرادی کارآمد و موثر ساختیم.
طیبی با اشاره به دستاوردهای جهاد دانشگاهی در طول چهار دهه گفت: یکی از مهمترین زمینه های کاری ما در حوزه پزشکی است که در زمینه درمان نازایی فعالیت های گسترده ای را به ثمر رساندیم. روش کار ما اینگونه بود که خدمات تخصصی بتواند در راستای رفع مشکلات جسمی و پزشکی مردم مورد استفاده قرار گیرد که پژوهشکده رویان و ابن سینا از جمله این مراکز هستند  وموفق هم عمل کردند.
به گفته طیبی، بر مبنای یک پژوهش که از سوی دانشمندی آمریکایی صورت گرفته بود، رویان جزو ده پژوهشگاه علم محوری است که یافته های علمی آن به صورت مستقیم در اختیار عموم مردم قرار می گیرد. همچنین در زمینه درمان سرطان پستان  فرایند های تحقیقاتی کاربردی زیادی در این پژوهشکده ها به ثمر رساندیم  و از تکنیک های نوین در درمان سرطان بهره گرفتیم.
وی افزود: یکی دیگر از اتفاقات مهم رخ داده در رویان، افتتاح مرکز جمع آوری ژن برای درمان سرطان بود. همچنین در حوزه درمان کووید 19 سازمان جهاد دانشگاهی و مشخصا پژوهشکده رویان در فاز آزمایش حیوانی کمک شایانی به مراکز ساخت واکسن کرد. گفتنی است، با شیوع ویروس کرونا در چین این سازمان با کمک یک شرکت دانش بنیان کیت های تشخیص کرونا را تا پیش از شیوع آن در ایران ساخت.
طیبی ادامه داد: یکی از مهمترین افتخارات جهاد دانشگاهی نظر و عنایت مقام معظم رهبری نسبت به این سازمان است و از آنجایی که این سازمان مورد تایید رهبر انقلاب اسلامی است، چند سال پیش تعدادی از دانشمندان در حوزه علوم زیستی پیشنهاد تاسیس بنگاه جمع آوری زیستی را دادند که مقام معظم رهبری فرمود اگر جهاد دانشگاهی متولی این امر می شود، می توانید تاسیس کنید.
طیبی با اشاره به معضلات موجود در راه توسعه بیشتر این سازمان گفت: معضل اصلی داشتن برنامه ریزی است و اینکه باید به موقع به مشکلات پرداخت. در واقع در زمینه فرآیند تولید علم و فناوری مشکل نداریم و مشکل اصلی ما عدم برنامه برنامه ریزی است.
ادامه دارد...