اخبار

رئیس ستفا: استفاده از بستر IT ، رمز شفافیت طرح ملی مشاغل خانگی است

خراسان جنوبي

۱۳۹۷/۰۴/۳۰

متن کامل خبر

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان گفت: استفاده از بستر IT رمز شفافیت طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی است.

محمد صادق بیجندی در گفت ‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: باتوجه به اینکه مشاغل خانگی با توده مردم سروکار دارد، به دنبال این امر هستیم که آموزش و مشاغل خانگی را به بطن کشور ببریم.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور  با بیان اینکه در این زمینه بخشی از آموزش‌های عمومی در طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در قالب زبان محلی انجام می‌شود، تصریح کرد: این فعالیت بیشتر در قالب آموزش‌های مجازی است.

بیجندی با اشاره به اینکه در این خصوص افراد برجسته، مباحث را در قالب کلیپ‌های چند دقیقه‌ای در اختیار افراد قرار می‌دهند، اظهار کرد: در فاز دوم این طرح که آموزش و توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی است، بحث آموزش کاملا به صورت فشرده و در بستر IT بسته   شده و در این مرحله با ارائه آموزش به زبان‌های مختلف در قالب کلیپ‌های کوتاه کار دنبال خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه IT به عنوان یکی از ابزارهای موفقیت در هر طرح در دنیا مطرح است، افزود: برای افزایش ضریب موفقیت طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی از بستر IT استفاده می ‌کنیم.

سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان تصریح کرد: تمام دستگاه‌های درگیر در موضوع اشتغال خانگی یک رمز واحد دارند و در این راستا تمام دست اندرکاران می‌توانند با این رمز به مراحل کار رصد داشته باشند.

بیجندی با اشاره به اینکه تمام مدیران ملی و استانی مرتبط با طرح، رمزی برای رصد فرآیندهای طرح دارند، اظهار کرد: در هفته جاری، به تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز برای رصد این طرح، رمز داده می‌شود و این امر یکی از مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص این طرح است.

وی ادامه داد: در طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، ثبت نام و ثبت اطلاعات افراد و رصد افراد به صورت الکترونیکی انجام می ‌شود.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور  بیان کرد: در این طرح هر متقاضی مشاغل خانگی یک پرونده الکترونیکی دارد که شامل؛ اطلاعات عمومی و تخصصی فرد، محل سکونت و آموزش‌هایی است که فرد گذرانده است.

بیجندی یکی از بارزترین و مشخص‌ترین مباحث در طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی را شفاف سازی و استفاده از بستر IT دانست و افزود: در حوزه مشاوران و تسهیلگران در ابتدای آغاز طرح مقرر شد به ازای هر 50 نفر یک مشاور و تسهیلگر تربیت کنیم.

وی ادامه داد: اما این روند شاید به اندازه کافی نتیجه بخش نبود و به همین دلیل تصمیم بر آن شد که پشتیبان‌ها و برندهای ملی در بخش مشاور و تسهیلگر  کمک کنند.

شیوه ‌های اجرای متفاوت الگوی مشاغل خانگی در استان‌ها

سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان با اشاره به اینکه انعطاف پذیری یکی از ویژگی‌های طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی است، اظهار کرد: برای تمام استان‌های کشور و حتی تمام شهرستان‌های یک استان الگویی قابل انعطاف در این طرح پیش بینی شده است.

بیجندی با اشاره به اینکه در این طرح، برای تمام نقاط کشور نسخه واحدی پیچیده نشده است، یادآور شد: شیوه‌های اجرای این طرح در مناطق مختلف کشور متفاوت است.