اخبار

مشاور طرح مشاغل خانگی خوزستان عنوان کرد: لزوم استانداردسازی برای کار "محصول محور"

خوزستان

۱۴۰۰/۰۵/۲۰

خلاصه خبر

اولین جلسه مشاوره فضای مجازی برای متقاضی رشته طراحی و دوخت طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه دوشنبه، ۱۸ مردادماه در راستای اجرای برنامه "دوشنبه های مشاوره" با حضور محمدجواد بهروزیان مشاور و مرضیه باقری کارشناس اجرایی طرح برای فاطمه السادات نصراله نیان نژاد طراح و دوزنده لباس زنانه و مردانه برگزار و راهنمایی لازم برای توسعه فعالیت در قالب کسب و کار و به صورت سیستمی به وی ارائه شد.
محمدجواد بهروزیان مشاور فضای مجازی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان، در این جلسه با طرح این سوال که هدف از راه اندازی صفحه تجاری این مجموعه چیست، به مواردی از قبیل معرفی مدل، فروش مستقیم، آموزش، بلاگری لباس و جنبه سرگرمی اشاره و تصریح کرد: گستردگی فعالیت و عدم تمرکز بر یک حوزه، موجب سردرگمی مخاطب و دنبال کننده ها خواهد شد و از سوی دیگر کار به صورت پروژه محور، کاملا فاقد توجیه اقتصادی است و نمی تواند برای یک کسب و کار سودآوری داشته باشد.
وی "سری سازی" و "محصول ساختن" را یک راه برای داشتن بازار اختصاصی آن کسب و کار عنوان و اظهار کرد: البته نباید بدون تحقیق و شناخت بازار کاری انجام داد و سرمایه خود را درگیر کرد. بنابراین یکی از راه ها استفاده از همین شبکه های مجازی است.
مشاور فضای مجازی طرح ملی مشاغل خانگی خوزستان با ارائه مثالی از "نیچ مارکتینگ" (بازاریابی گوشه ای) با تمرکز بر یک یا دو جنبه نیاز مشتری، افزود: اگر بتوانید بر اساس نیاز بازار و مشتری روی یک یا دو وجه کارتان تمرکز و آن را برجسته کنید، این همان نیچ مارکتینگ است و جذب مشتری را انجام می دهد. به عبارت دیگر بیشترین چیزی که در کسب و کار شما می توان تکرار کرد، همان را تکرار کنید.
بهروزیان با بیان اینکه باید با آمار حرف بزنیم، افزود: تکیه بر برداشت حسی، موجب اشتباه می شود بنابراین پیش از عرض اقدام تحقیق کافی انجام دهید. همچنین فعالیت به صورت پروژه محور نمی تواند به یک سیستم منتهی شود، بلکه باید "محصول محور" باشد. 
وی عنوان کرد: پیشنهادم این است که دو، سه محصول شاخص را استانداردسازی کنید که بتوانید سفارشات مختلف از آنها داشته باشید و پس از آن تیم خود را بسازید. تیم شما هم مشتری هایتان هستند و وقتی از سلیقه و خواسته مشتری شناخت بدست آوردید همان محصول را می توانید برای همه تولید کنید و این همان کار "محصول محور" است. 
این جلسه به عنوان اولین جلسه مشاوره در قالب سلسله جلسات "دوشنبه های مشاوره" و در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان به طور رایگان برای این متقاضی برگزار و مقرر شد در جلسه آتی این متقاضی با استانداردهای محصولات شاخص خود، تولید محتوای مبتنی بر این محصولات و بازاریابی برای آن ها را شروع کند.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.