اخبار

معرفی قالیبافی مناطق مختلف لرستان: سلسله و دلفان

لرستان

۱۴۰۰/۰۵/۳۱

متن کامل خبر

يک پژوهشگر حوزه فرش لرستان گفت: قالی های منطقه سلسله و دلفان در گروه لچک ترنج و ترنجی قرار می گیرد.

رضوان هخامنش با بیان اینکه قالی های منطقه سلسله و دلفان در گروه لچک ترنج و ترنجی قرار می گیرد، اظهار کرد: از مهمترین مناطق بافت در سلسله می توان منطقه هنام شامل روستاهای پرسک، سراب، بردبل، روستای دو آب و همچنین منطقه عمومی یوسف وند که شامل چندین روستا از جمله دره تنگ و دکاموند و ... همچنین روستای اطراف فیروزآباد و منطقه جوانمرد سیاهدول و ندر می توان نام برد.

وی ادامه داد: از قالی های سلسله و دلفان قالی می توان به قالی با طرح دو پوهه نام برد که تاثیر گرفته از قالی همدان است و دارای ساختاری متفاوت نسبت به گونه های رایج استان دارد.

وی اضافه کرد: وجود درخت سرو در مرکز قالی و انواع پرندگان و حیوانات زیبایی خاصی به آن بخشیده است. همچنین همجواری با شهرهایی چون نهاوند، ملایر و باعث شده تا قالی هایی مانند گله گلی نهاوند و گل حیدری رواج پیدا کند.

هخامنش گفت: بخش خاوه روستاهای کفراج (شمالی و جنوبی)، امیر و چراغ مراکز بافندگی نور آباد می باشند بافته ها شامل گبه یا گوه و گلیم یا له بوده که جهت پوشاندن کف محل اسکان از آن استفاده می شده است.

این پژوهشگر حوزه فرش لری افزود: از دیگر بافته های منطقه الشتر و نورآباد که در هر دو منطقه تولید می شده هور ،نمکدان یا خوانیه، هُرجک یا خورجین است.