اخبار

هدفگذاری درآمدی و مشاوره مالی برای تولیدکننده خرما شکلاتی و میوه خشک اهواز

خوزستان

۱۴۰۰/۰۶/۰۲

خلاصه خبر

چهارمین جلسه مشاوره بازار و سیستم سازی برای پیشران حوزه مواد غذایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در بستر سامانه آموزش مجازی جهاددانشگاهی خوزستان در اهواز برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، این جلسه دوشنبه 1 شهریورماه با حضور سیدرضا علوی مشاور طرح ملی مشاغل خانگی خوزستان، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مژگان ماندنی زاده و مرضیه باقری کارشناسان طرح، برای پریسا رضایی تولیدکننده میوه خشک و خرما شکلاتی با برند "لیبانو" اهواز با بررسی مصوبات جلسه قبل در خصوص تعیین جامعه هدف و استراتژی کسب و کار این مجموعه برگزار شد.
رضایی با بیان اقدامات انجام شده طی این مدت در خصوص پایش رفتار خرید مشتریان، گفت: محصول خرماشکلاتی بیشتر به عنوان یک کالای لوکس مورد توجه قشر مرفه جامعه بوده است اما میوه خشک بسته به ذائقه مشتری هم از میان بخش با درآمد بالا و هم بخش با درآمد متوسط جامعه خریدار داشته است؛ البته به طور کلی درآمد مجموعه از هر دو بخش تقریبا یکسان بوده است.
وی همچنین با بان اینکه تاکنون درآمدزایی این کسب و کار تغییر چندانی نداشته است، افزود: باتوجه به اینکه صفحه اینستاگرام ما هنوز فعال نشده و به تولید محتوا نرسیده ایم، میزان فروش و سفارشات تغییر آنچنانی نکرده، با این حال جلسات مشاوره برای پایه ریزی اصولی کار و بازاریابی سودمند بوده است.
در این جلسه همچنین سیدرضا علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با اشاره به دستور کار این جلسه برای طراحی پلان درآمدزایی این کسب و کار عنوان کرد: مشکل اصلی مجموعه شما رکن بازاریابی و فروش است زیرا اگر فروش نداشته باشید پول وارد سیستم شما نمی شود و اگر نتوانید جنس با کیفیت را سریع به دست مشتری برسانید برندتان دچار مشکل خواهد شد.
وی با بررسی وضعیت سه خط تولید این مجموعه در بخش های میوه خشک، خرما شکلاتی و خرمای مغزدار افزود: پیشنهادم این است به طور موقت روی یکی از بخش ها تمرکز کنید تا بتوانید آن را به درآمدزایی برسانید. باتوجه به شرایط فعلی بازار و سهولت پشتیبانی و تأمین میوه و از سوی دیگر حاشیه سود بالاتر این بخش، یکی از مصوبات این است که تا پایان مهرماه همه تمرکز کار را روی میوه خشک بگذارید. دوم آن که هدفگذاری درآمدزایی این خط تولید تا پایان مهرماه، روی رقم 25 میلیون تومان باشد.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان اظهار کرد: همچنین از هفته آینده جلسات هفتگی برای بررسی پیشرفت کار داشته باشیم و به عنوان مصوبه چهارم نیز یک برنامه افزایش درآمدی هفتگی تنظیم کنید که این هدف کلی به هدف های کوچک تر قابل دسترس تقسیم شود و هدفگذاری مالی هفتگی داشته باشید.
علوی ادامه داد: به عنوان مصوبه پنجم برای دو هفته اول شهریورماه مشخص کنید که چه میزان و با چه رقمی می خواهید فروش میوه خشک داشته باشید و روش رسیدن به رقم موردنظر را نیز مشخص کنید. نحوه بازاریابی، میزان تولید، بسته بندی و  موارد دیگر را نیز تعیین و روزانه این برنامه را پایش کنید. در نهایت به عنوان مصوبه ششم در انتهای هر هفته یک گزارش عملکرد تحلیلی از برنامه تان داشته باشید و سوالات و ابهامات خود را نیز یادداشت کنید تا به تدریج برنامه ریزی مالی برای کسب و کار خود را یاد بگیرید.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاددانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.