اخبار

معرفی پیشران‌های طرح توسعه مشاغل خانگی

كردستان

۱۴۰۰/۰۶/۰۳

خلاصه خبر

کار تیمی عاملی موثر در توسعه مشاغل خانگی است


متن کامل خبر

یک پیشران مشاغل خانگی در استان کردستان انجام فعالیت های جمعی و تیمی را امری موثر در موفقیت می داند و می گوید: مدیریت جمعی تاثیر زیادی بر فروش و بازاریابی و به روز کردن محصولات دارد.

محمد محمدی، از پشتیبان های مشاغل خانگی در رشته کلاش بافی با  ۲۵ سال سابقه فعالیت در حوزه صنایع دستی به ایسنا می گوید: حدود چهار سال از آغاز فعالیت کارگاه تولیدی کلاش بافی ما گذشته است و تولید محصول کلاش تحولات زیادی در گذر این مدت داشته است.

وی به روز کردن تولیدات کارگاه توام با نیاز و تقاضای بازار را مهم ترین تحول در فرآیند تولید ذکر می کند و می افزاید: خوشبختانه تعداد تولیدکنندگان و افراد مشغول به کار در کارگاه، سال به سال افزایش یافته و تعداد کارکنان از ۶۰ تا ۱۶۰ نفر بسته به شرایط کار و فصول سال متغیر است.

این پشتیبان انجام فعالیت های کارگاه به صورت جمعی و تیمی را امری موثر در موفقیت می داند و بیان می کند: این کارگاه توسط مجموعه ای شامل مدیریت فروش، بازاریابی و آموزش اداره می شود؛ این نوع مدیریت جمعی تاثیر زیادی بر فروش و بازاریابی و به روز کردن محصولات داشته است.

به گفته وی، آموزش نیز عاملی موثر در افزایش تولید و موفقیت در بازار است؛ در این راستا کارگاه تولیدی کلاش بافی، در کنار سایر فعالیت های خود، امر آموزش را نیز در اولویت قرار داده و بر اساس نیاز و تقاضای بازار و در جهت اهداف کارگاه، افراد مورد نظر را برای آموزش شناسایی می کند.

این پشتیبان از رایگان بودن آموزش و مواد اولیه برای تولید خبر می دهد و می گوید: بعد از آموزش، آزمونی برگزار شده و افرادی که امتیاز لازم را اخذ می کنند وارد فاز تولید می شوند، در مرحله تولید  نیز با توجه به اینکه مواد اولیه تضمینی است، تولید محصولات نیز تضمینی بوده و دغدغه ای برای تهیه محصولات وجود ندارد.

وی معتقد است که جهاد دانشگاهی نقش موثری در توسعه مشاغل خانگی داشته و در این راستا با در اختیار قرار دادن فضای آموزشی رایگان و معرفی افراد نیازمند کار، کارگاه های تولیدی و پشتیبان ها را حمایت کرده است.

به عقیده وی، نهادینه کردن کار تیمی در جامعه همراه با مدیریت درست و برنامه ریزی شده، تعامل خوبی را بین تولیدکنندگان ایجاد کرده و عاملی موثری در اشتغالزایی منطقه دارد.

این پشتیبان، فعالیت در حوزه دنیای مجازی و بازاریابی اینترنتی را لازمه توسعه مشاغل خانگی می داند و می گوید: راه‌اندازی کسب و کار در اینترنت با اتکا به توان شخصی خود می تواند در فروش محصولات موثر باشد.

به عقیده وی، پشتیبان هایی که توانایی مدیریت دارند باید با حمایت از افراد مورد نظر و نیازمند کار، زیر مجموعه های خود را توسعه داده و اشتغالزایی کنند و در مقابل نیز پرداخت تسهیلات واقعی به پشتیبان ها امری تاثیر گذار در تحقق این مهم است.

محمدی با اشاره به اینکه حمایت از پشتیبان ها به شیوه های مختلف و پرداخت عادلانه تسهیلات به آن ها راهگشای فعالیت مشاغل خانگی است، می افزاید: مجموعه بانکی و سایر ادارات متولی باید با حمایت از پشتیبان ها زمینه توسعه اشتغال را در منطقه فراهم کنند.

گفتنی است، که طرح توسعه مشاغل خانگی به همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان با همکاری جهاددانشگاهی از سال ۹۶ تا کنون در سطح استان اجرا شده و برای ۲۶۰۰ نفر در فاز اول و ۴۰۰ نفر در فاز دوم اشتغالزایی شده است.